Hej.
Behöver lite råd. Säljer ett hus där säljaren är lite het på att komma igång med renoveringar och lite småfix. Huset tillhör dödsbo och det tar lite tid innan vi får en dödsbolagfart registrerad. Så överlåtelsedatum blir tidigast i slutet av september.

Nu frågade dom om dom kunde påbörja arbetet med att flytta en vägg och göra lite småändringar...

Handpenning är erlagd till ungefär 900.000. Köparen är beredd att skriva ett tilläggsavtal angående detta. Har inga synpunkter på att dom skall få komma igång med vad dom vill ha gjort. Men jag ser en del problem...

Vad gäller om en annan än ägaren tar in hantverkare och eventuellt gör åverkan som inte avsetts?
Om dom mot förmodan drar sig ur köpet hur kan man skriva att ersättning skall betalas (dras av på handpenning) för att återställa eller avsluta arbetet? Förändringarna som skall göras har jag inget emot och har själv föreslagit så det har ingen inverkan på husets värde. Snarare tvärtom.

Det är det rent avtalsmässiga är det jag är ute efter. Och om det kan bli några frågetecken med försäkringsbolag mm.

Tacksam för alla råd jag kan få!
 
Nej.
 
  • Gilla
muppenx och 11 till
  • Laddar…
Det finns många risker, köparen kan skada något dör säljaren formellt är ansvarig. Ni kan lätt hamna i konflikter. Försök att snabba upp tillträdet så gott ni kan, men undvik att köparen ska ha praktiskt tillträde före det att köpet avslutats.
 
  • Gilla
Minor_king och 10 till
  • Laddar…
nikasp
Nej, nej och nej. Tänk brand eller vattenskada eller annat. De får vänta och borde förstå det.
 
  • Gilla
Per manent och 7 till
  • Laddar…
Som säljare tar du en hel del risker om du låter köparen komma in på det viset före tillträde.

Det mest uppenbara är ju om köparen påbörjar rivning för ombyggnad, och sedan inte fullföljer köpet av någon anledning. Men det har förekommit att köpare fått påbörja en renovering, och då upptäcker något som de uppfattar som ett fel, på huset. Det blir en diskussion om sänkning av köpesumman osv. Om detta uppstår innan tillträdet så har köparen lite trumf, han kan vägra att betala. Du får visserligen med stopr sannolikhet rätt senare i rätten, men efter kostnader i miljonklassen, och lång tid.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Håller helt med de andra inläggen. Låt absolut inte köparen få tillträde till huset innan tillträdesdagen. Finns ingen fördel alls. Så många saker kan gå fel.

Hur många dödsbodelägare finns det. Om fler än du måste alla delägare vara ense.

Om tillträdet dessutom blir i slutet av september är det ju bara några veckor kvar.
 
  • Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
Är ensam dödsbodelägare så det är inga problem med beslutsfrågan... :)
 
  • Gilla
Pdc och 1 till
  • Laddar…
Ja när jag sålde mitt hus, efter papperen var underskrivna tog jag fram hammaren, satte igen alla dörrar och fönster.

Barnen och hela familjen fick sova i hagen utanför staketet - vi ordnade en husvagn från 80-talet, klippte gräset ordnade sandlåda. Det räckte bra. Visst tonåringen gnällde men men... hon fick extra abb på Netflix för att får tyst på henne.

Det var några gånger barnen fick gå in för att hämta leksaker, men fy vad läskigt det var - något kan ju gå fel tänkte vi.
Barn är barn - de börjar spola vatten, men glömmer stänga av, leker med lampknapparna eller ordnar stopp i toaletten.
Sådant är katastrofalt!

Fanns inga fördelar alls med att ha huset öppet efter vi hade skrivit på papperen.
 
  • Haha
  • Gilla
vincentt och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nej. Flytta tillträdet om köparen vill tillträda tidigare.
 
  • Gilla
perolito och 4 till
  • Laddar…
Be de betala hela köpebeloppet och flytta då tillträdet tills den dagen det ska vara betalat.
Skriv in i avtalet att de ska ha försäkringarna som krävs.

Vi började renovera innan avstyckning och lagfart var klar och det är jag tacksam för. Det tog ett år att få klart ungefär.

Men lösningen är fördelaktig för köparen inte säljaren. Kanske dom kan betala nån krona till, eller så ser du det som bra att de tar över alla kostnader för el, föesäkring mm.
 
j.f.s
Nej. För du (dödsboet) har fullt ansvar för fastigheten fram till dess att någon annan blir registrerad ägare.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
Jag förstår läget så, men säg tex att man har att en "ofarlig" åtgärd ska göras - sista månaden.

Ska man som säljare ta in snickare/målare med kostnader OCH risker det medför?
Snickaren kan väl skita i kvalitet, dra ut på tiden och ställa till problem de med...

En köpare som själv får gå in huset i förtid och göra åtgärden, får själv se till kvalitet etc. Hinns det inte med så gör det inget.

Det kan vara en win-win situation.

Sen finns det andra änden av spektrat, en köpare som vill göra något avancerat - ha full tillgång till huset utan övervakning och det blir liksom för mycket.

Jag kan bara inte riktigt se att det är svart eller vitt. Svårt att säga på rak arm.
 
Förutom tidigare åsikter som skrivits är det så att innan överlåtelse skett så har de blivande ägarna ingen möjlighet att söka ROT då de inte äger eller är skrivna där. Hade personligen aldrig låtit en ny ägare fixa någonting innan överlåtelsen är klar.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Inga problem att söka Rot om man kan visa giltigt köpebrev i väntan på lagfart. Lagfart behöver inte vara klart och man behöver inte vara skriven där. Ring o prata med skatteverket om ni är osäkra.
 
Okay, jag har förstått budskapet... :)

Om man nu lämnar fördelar respektive nackdelar med att låta köpare komma in i huset innan köpet är klart och fokuserar på hur man kan skriva ett avtal där det fungerar på bästa sätt för båda parter.

Utgångspunkten är att både säljare och köpare har god kontakt, gemensamma bekanta och kommer att bli grannar för överskådlig tid...

Handpenning räcker till för en hel del "skadegörelse" och återställning. Försäkringsbolaget har sina synpunkter och dessa är avklarade.

Så det som i praktiken återstår är hur man skriver ett tilläggsavtal till köpekontraktet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.