Är kommunens förslag till avslag rimligt?

  • Antal röster
    6
  • Omröstningen stängd .
Kommunen vill tolka nedan stycke från gällande plan som att mitt befintliga hus på 120kvm BYA som är sammanbyggt med ett 40kvm garage förhindrar vår tillbyggnad om 20kvm BYA då vi skulle överskrida max BYA med 40kvm.

Jag vill hävda att arean planen beskriver absolut inte kan tolkas som BYA då det i planen är tydligt att sammanbyggda garage inte skall räknas in i 140kvm begränsningen för huvudbyggnaden

Jag hittar inga domar från mark och miljö (över) domstolen som behandlar frågan.

Finns det någon kunnig som kan bidra med input kring om det är värt att överklaga ett troligt avslag till länstyrelsen? Eller någon som kan länka till ett relevant rättsfall? Handläggaren kommer rekommendera nämnden ett avslag (kan jag göra ett eget yrkande till nämnden där jag ber dom göra en egen tolkning av planens begränsning?)

Planen lyder:
På tomt får högst 1/4 av tomtytan bebyggas, i intet fall får dock huvudbyggnaden uppta större areal än 140kvm och uthus icke större areal än 40kvm. Med uthus förstås här även med huvudbyggnad sammanbyggd garage- och förrådsdel, ej innehållande bostadsrum.
 
A Attitude skrev:
Kommunen vill tolka nedan stycke från gällande plan som att mitt befintliga hus på 120kvm BYA som är sammanbyggt med ett 40kvm garage förhindrar vår tillbyggnad om 20kvm BYA då vi skulle överskrida max BYA med 40kvm.

Jag vill hävda att arean planen beskriver absolut inte kan tolkas som BYA då det i planen är tydligt att sammanbyggda garage inte skall räknas in i 140kvm begränsningen för huvudbyggnaden

Jag hittar inga domar från mark och miljö (över) domstolen som behandlar frågan.

Finns det någon kunnig som kan bidra med input kring om det är värt att överklaga ett troligt avslag till länstyrelsen? Eller någon som kan länka till ett relevant rättsfall? Handläggaren kommer rekommendera nämnden ett avslag (kan jag göra ett eget yrkande till nämnden där jag ber dom göra en egen tolkning av planens begränsning?)

Planen lyder:
På tomt får högst 1/4 av tomtytan bebyggas, i intet fall får dock huvudbyggnaden uppta större areal än 140kvm och uthus icke större areal än 40kvm. Med uthus förstås här även med huvudbyggnad sammanbyggd garage- och förrådsdel, ej innehållande bostadsrum.
Tycker din tolkning är solklar. Och du kan även skicka in en skrivelse som förtydligar din ståndpunkt. Det går även att skriva till enskilda ledamöter i byggnadsnämnden. Men jag skulle börja med ett möte med handläggaren och be om ett underlag/diskutera den "galna" tolkningen.
 
Jag tolkar det somatt du får bygga:
Max 1/4 av tomten
Max byggyta huvudbyggnad 140m2
Max byggyta uthus 40m2 oavsett om det är sammanbyggt eller ej.

Troligtvis räknar kommunen allt sammanbyggt som huvudbyggnad och räknar på max 140m2 för den.

Hur stor är tomten?
 
Det är ju så att enligt moderna mätregler så skall ett sammanbyggt garage räknas som en del av huvudbyggnaden. Frågan är då hur den konflikten räknas i förhållande till texten i planen. Rent hypotetiskt kan det tänkas att den moderna definitionen övertrumfar skrivningen i planen.

Men det är nog mer sannolikt att handläggaren har fel.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag tolkar det somatt du får bygga:
Max 1/4 av tomten
Max byggyta huvudbyggnad 140m2
Max byggyta uthus 40m2 oavsett om det är sammanbyggt eller ej.

Troligtvis räknar kommunen allt sammanbyggt som huvudbyggnad och räknar på max 140m2 för den.

Hur stor är tomten?
Jo det är väl så kommunen räknat, och det är den tolkningen jag vill mena strider mot planens syfte.

Tomten är på 760kvm och har en 14kvm friggebod förutom hus o garage.
 
Börja med att prata med handläggaren om tolkningen, kanske dom kan ändra sig? Det skulle kunna skynda på ditt ärende.
 
Hmm. Så kommunen anser alltså att din BYA idag redan är 20 kvm för stor...?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Börja med att prata med handläggaren om tolkningen, kanske dom kan ändra sig? Det skulle kunna skynda på ditt ärende.
Handläggaren verkar dessvärre oförmögen att ta in min invändning i skrift.
 
Sockerhög Sockerhög skrev:
Hmm. Så kommunen anser alltså att din BYA idag redan är 20 kvm för stor...?
Ja, så jag förstår inte hur dom menar att huset kunde byggas med samma plan för 40år sedan utan att planen skall tolkas med det undantag i uthusbegreppet som finns i planen....
 
Det skulle hypotetiskt kunna vara så att handläggaren har rätt, OM de nya mätreglerna (att vidbyggt garage skall mätas till huset) anses trumfa texten i en detaljplan. Jag tror inte att det är så, men det skulle kunna ligga till så. Men OM det är så, så kan det förklara hur huset kunde byggas, mätreglerna har ändrats senare.

Om du inte kan få handläggaren att berätta varför texten i detaljplanen inte gäller, så skulle jag försöka kontakta chefen på bygglovsavdelningen. Annars kan du kräva att ditt bygglov skall tas upp i nämnden, där får du då ett beslut som kan överklagas. Men om nämnden nekar ditt bygglov och du inte vinner vid ett överklagande, så får du betala större delen av bygglovskostnaden, trots att du inte fick bygga.
 
H hempularen skrev:
Det skulle hypotetiskt kunna vara så att handläggaren har rätt, OM de nya mätreglerna (att vidbyggt garage skall mätas till huset) anses trumfa texten i en detaljplan. Jag tror inte att det är så, men det skulle kunna ligga till så. Men OM det är så, så kan det förklara hur huset kunde byggas, mätreglerna har ändrats senare.

Om du inte kan få handläggaren att berätta varför texten i detaljplanen inte gäller, så skulle jag försöka kontakta chefen på bygglovsavdelningen. Annars kan du kräva att ditt bygglov skall tas upp i nämnden, där får du då ett beslut som kan överklagas. Men om nämnden nekar ditt bygglov och du inte vinner vid ett överklagande, så får du betala större delen av bygglovskostnaden, trots att du inte fick bygga.
Reglerna kring att huvudbyggnad och sammanbyggt Garage normalt skall räknas ihop kom innan min plan i och med: RÅ 1971 not C 132.

Avsteg från denna huvudregel sker fortfarande. T.ex. i denna detaljplan från 2005:
https://www.haninge.se/siteassets/b...vendelsomalm/vendelso-381/d178_detaljplan.pdf

"Om huvudbyggnad och uthus sammanbyggs ska respektive byggnadsarea räknas var för sig"


Jag tror mig nu uppfattat handläggarens argument till att meningen syftar till att möjliggöra sammanbyggande av bostadshus och uthus. Men i så fall; varför står det i samma stycke som areabegränsningarna? Och hur kunde mitt hus fått byggas i stid mot planen? (Det finns betydligt större hus på gatan, några med sammanbyggt garage som funnits sedan uppförandet av huset)
 
A Attitude skrev:
Kommunen vill tolka nedan stycke från gällande plan som att mitt befintliga hus på 120kvm BYA som är sammanbyggt med ett 40kvm garage förhindrar vår tillbyggnad om 20kvm BYA då vi skulle överskrida max BYA med 40kvm.

Jag vill hävda att arean planen beskriver absolut inte kan tolkas som BYA då det i planen är tydligt att sammanbyggda garage inte skall räknas in i 140kvm begränsningen för huvudbyggnaden

Jag hittar inga domar från mark och miljö (över) domstolen som behandlar frågan.

Finns det någon kunnig som kan bidra med input kring om det är värt att överklaga ett troligt avslag till länstyrelsen? Eller någon som kan länka till ett relevant rättsfall? Handläggaren kommer rekommendera nämnden ett avslag (kan jag göra ett eget yrkande till nämnden där jag ber dom göra en egen tolkning av planens begränsning?)

Planen lyder:
På tomt får högst 1/4 av tomtytan bebyggas, i intet fall får dock huvudbyggnaden uppta större areal än 140kvm och uthus icke större areal än 40kvm. Med uthus förstås här även med huvudbyggnad sammanbyggd garage- och förrådsdel, ej innehållande bostadsrum.
1/4 av tomten här är ganska viktigt, men jag tolkar som att det inte är huvudfrågan här.

Garage/uthus sammanbyggt med bostadshus = garaget/uthus blir en del av huvudbyggnaden.
Om du har en huvudbyggnad utan sammanbyggt garage kan du bygga 140m² + ett separat garage på 40m². Bygger du ihop garaget med huvudbyggnaden blir det som sagt en del av huvudbyggnaden vilket minskar den del som kommer att utgöra bostaden till säg 100m² om du vill ha garage på 40m². Om bostadsdelen på huvudbyggnaden är 120m² har du bara plats för ett sammanbyggt garage på 20m² + liten avvikelse.
Det är ingen som tvingar dig att maxa byggrätten. Du kan bygga ett hus på 70m² med sammanbyggt garage på max 40m² = totalt 110m² huvudbyggnad med 30m² byggrätt kvar.

Oavsett vilket tycker jag du ska gå på ditt resonemang och får du avslag ska du överklaga, det kostar ingenting. Det är höst nu och inget roligt byggväder ändå :) Du får dock förmodligen betala kostnaden för ett avslag som i de flesta fall är lovavgiften minus startbesked.

Lyckat till!
 
J Jwd89 skrev:
Bygger du ihop garaget med huvudbyggnaden blir det som sagt en del av huvudbyggnaden
Det är ju så det funkar i normalfallet, men den planen som gäller hos mig är tydlig med att även sammanbyggda uthus skall räknas som uthus när det kommer till areaberäkning? Iaf tycker jag det är vad den syftar till :)
 
A Attitude skrev:
Det är ju så det funkar i normalfallet, men den planen som gäller hos mig är tydlig med att även sammanbyggda uthus skall räknas som uthus när det kommer till areaberäkning? Iaf tycker jag det är vad den syftar till :)
Det var just det jag kommenterade.
"Om du har en huvudbyggnad utan sammanbyggt garage kan du bygga 140m² + ett separat garage på 40m². Bygger du ihop garaget med huvudbyggnaden blir det som sagt en del av huvudbyggnaden vilket minskar den del som kommer att utgöra bostaden till säg 100m² om du vill ha garage på 40m². Om bostadsdelen på huvudbyggnaden är 120m² har du bara plats för ett sammanbyggt garage på 20m² + liten avvikelse.
Det är ingen som tvingar dig att maxa byggrätten. Du kan bygga ett hus på 70m² med sammanbyggt garage på max 40m² = totalt 110m² huvudbyggnad med 30m² byggrätt kvar."
 
A Attitude skrev:
Med uthus förstås här även med huvudbyggnad sammanbyggd garage- och förrådsdel, ej innehållande bostadsrum.
Detta tolkar jag som att det är 140+40 oavsett om det är ihopbyggt eller ej
 
  • Gilla
Attitude
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.