Hej, någon här som kan avlopp?
Badrumsfirma har renoverat mitt badrum.
Jag undrar över det avlopp till handfatet de satt in. Det finns ingen böj, dvs vattenlås, och ingen kopp att rensa hår o.dylikt ur, vilket jag hade förut.
Avloppet går ner till samma rör som toan så vattenlås borde väl vara viktigt?
 
  • Avloppsrör under handfat utan synligt vattenlås eller rensgrepp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ett vattenlås på bilden, brukar vara ett litet gummimembran i den som förhindrar doft att komma upp. Har ett sådant själv
 
  • Gilla
fäboden och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Tack!
Det var bra att det var ett vattenlås ändå.
 
Det är egentligen inte ett vattenlås, men det har samma funktion. Ett vattenlås stoppar lukt genom att där finns en "vattenpropp" som lukten inte kan passera. De här "låsen" innehåller istället en sorts backventil som öppnar för vatten från handfatet, men stänger mekanikst så fort vattenflödet slutar. Har ett sådant på ett handfat i källaren, verkar fungera.
 
Tack! Då vet jag att det är ok gjort. Jag hoppas det fungerar att rensa också.
 
Det ska vara rätt.
 
M mallayatzoo skrev:
Tack! Då vet jag att det är ok gjort. Jag hoppas det fungerar att rensa också.
Har jag förstått det rätt så samlar inte dessa en massa skit att behöva rensa utan släpper genom allt som spolas ner.

Rätta mig gärna om jag har fel...
 
  • Gilla
Nahpets och 1 till
  • Laddar…
Just att de inte samlar upp något är det som jag tänker kan ge problem. Om det då blir stopp - så sker det kanske i väggen istället för i anslutningsrören?
Bor i bostadsrätt - så vore inte ekonomiskt roligt att bli ansvarig för.
Brukar man ha dessa anslutningar i flerfamiljshus?
 
Rickard.
Ett tvättställ orsakar inga stopp om du inte kontinuerligt tömmer fritösen i den så du kan vara helt lung.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ett tvättställ orsakar inga stopp om du inte kontinuerligt tömmer fritösen i den så du kan vara helt lung.
Håller jag inte med på. Du har tydligen inga långhåriga av det kvinnliga könet hemma. Deras långa hår i kombination av tvål och diverse krämer kan ge stopp. Får rensa tvättställs avloppet någon gång per år eftersom vattnet får svårare och svårare att lämna tvättstället pga av framför allt hår som "klibbar" ihop och skapar hårbollar ihop med tvålen mm, mm.
 
  • Gilla
EvaMLin och 7 till
  • Laddar…
Rickard.
R roli skrev:
Håller jag inte med på. Du har tydligen inga långhåriga av det kvinnliga könet hemma. Deras långa hår i kombination av tvål och diverse krämer kan ge stopp. Får rensa tvättställs avloppet någon gång per år eftersom vattnet får svårare och svårare att lämna tvättstället pga av framför allt hår som "klibbar" ihop och skapar hårbollar ihop med tvålen mm, mm.
Nu rensar min sambo vattenlåsen då det som du säger är ofta hon som är skyldig till det otrevliga där. Men att handfatet skulle orsaka stopp i en stam i vad jag gissar är ett flerfamiljshus pga denna sorts "vattenlås" tror jag ändå inte på, Men visst jag förenklade det lite.

Sen så är det smart att inte rensa borsten i handfatet.
 
R roli skrev:
Håller jag inte med på. Du har tydligen inga långhåriga av det kvinnliga könet hemma. Deras långa hår i kombination av tvål och diverse krämer kan ge stopp. Får rensa tvättställs avloppet någon gång per år eftersom vattnet får svårare och svårare att lämna tvättstället pga av framför allt hår som "klibbar" ihop och skapar hårbollar ihop med tvålen mm, mm.
Men utan vattenlåsets begränsning i smala röret från tvättstället kan frisersalongen och tvål och tandkrämssaliv förpassas till det grova avloppet från toan.

Eller menar du att du får stopp i röret, inte i vattenlåset?
 
Endera blir det i vattenlåset eller i det horisontella röret precis efter v-låset. Har rensat på båda ställena.....
 
Hur väl håller en sådan backventil tätt om det hamnar lite hår, nagelklipp eller liknande i vägen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.