Kyla är lika viktigt för komforten som värme och då klara du dig med 3 små pumpar för mindre än 80 k . Golvvärme är problematisk då den är så långsam. Skippa den ock lägg in ett massivt trägolv .
 
C carljohanbauhn skrev:
Oerhört intressant! Det låter ju som exakt samma förutsättningar och tankar som jag har.
Får man fråga vilket märke och modell på pump det blev?
Hehe, ja det kan man säga. Jag valde en Viessman Vitocal 222, den minsta modellen. Viessmann hade kampanj på den modellserien då.

Märkeffekten är endast 4 kw men den ger ca 2,6 kw vid -20 med min framledningskurva, jag behöver 2,1 kw vid -17. Var i valet och kvalet om man skulle gå upp en size. Den stänger av kompressorn om det blir kallare -20 vilket har hänt en gång i typ 12 timmar och kör elpatron då.

Tittar man på statistiken över hur den går så går den väldigt få % på högsta driftsläget. Men det är klart, skulle jag bo här permanent skulle den gå lite hårdare.
har 300 mm cellplast i plattan, 170+45 i väggarna och 360 lösull i taket.

Du ser ut att ha lite mer klimatskal än jag och du verkar inte köra FTX så du bör gå upp en storlek även om du bor nära danmark ;-)

har du gjort energibalansberäkning?

Kaminen, ser lite skymd från soffa/matplats. Har du tänkt genom placeringen ordentligen? Det har du säkert men vill bara säga att vid en snabb anblick så såg det lite undanskymt ut :)

//S
 
  • Gilla
salahunreal och 1 till
  • Laddar…
C carljohanbauhn skrev:
Tack alla! Väldigt intressanta insikter från håll och kanter här.
Jag inväntar offert på en liten bergvärmepump inverter-modell, och ska ställa det mot en luft/vatten monoblock eller en ren elpanna eventuellt i kombination med solpaneler. Spännande grejer!
Med bergvärme kan du även få kyla
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
C carljohanbauhn skrev:
...eventuellt i kombination med solpaneler.
Solceller som producerar el är det du ska satsa på, men det kanske är det du menar? Solpaneler som värmer vatten har man inte så jättestor nytta av på sommaren eftersom dom mest bidrar till billigt tappvatten och det gör man kanske inte av med så mycket i ett fritidshus.
 
B
useless useless skrev:
Solceller som producerar el är det du ska satsa på, men det kanske är det du menar? Solpaneler som värmer vatten har man inte så jättestor nytta av på sommaren eftersom dom mest bidrar till billigt tappvatten och det gör man kanske inte av med så mycket i ett fritidshus.
En solpanel är en drös solceller i serie. Solpaneler producerar el.

Solfångare brukar man tala om om man pratar anläggningar som producerar varmt vatten.
 
Jo, det är solklart för många, men det finns en viss språkförbistring, så det är bra att förtydliga.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi byggde stort fritidshus med platta på 120kvm i 2 plan och stod inför samma val.

Vi valde att köra elpatron mot golvvärmeslingorna. Vi har ca 10-15 grader underhållsvärme och drar upp till ca 22 grad 1 dygn innan vi anländer. Det går att fjärrstyra termostaten till golvvärmeslingorna via LKs webserver/app tex.

Ingen dyr investering, enkel teknik och med välisolerat hus i västernorrland Inga dyra driftskostnader så det är min rekomendation.

Vi har även en kakelugn som vi eldar i kan tilläggas.

Största myten om ingjuten golvvärme är också att golven blir varma. Det ska då vara riktigt kallt ute isf.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Kyla är lika viktigt för komforten som värme och då klara du dig med 3 små pumpar för mindre än 80 k . Golvvärme är problematisk då den är så långsam. Skippa den ock lägg in ett massivt trägolv .
Långsam värme är bra och kommer framöver bli ett krav!
 
E Effektministern skrev:
Långsam värme är bra och kommer framöver bli ett krav!
Varför då? Långsam värme är bara dåligt då du får en massa förluster i form av övertemperatur för att regleringen inte går vägen.

Tröghet i husens stomme däremot är en fördel. Så man vill ha snabb reglering och trög klimatförändring
 
B
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Varför då? Långsam värme är bara dåligt då du får en massa förluster i form av övertemperatur för att regleringen inte går vägen.

Tröghet i husens stomme däremot är en fördel. Så man vill ha snabb reglering och trög klimatförändring
I princip har du rätt, men kan man tänka sig att ha det lite kallare inomhus när det är som kallast ute kan man teoretiskt ha nytta av tyngden i plattan. Annars blir det ju bara att man lagrar in värmen i plattan när det är som kallast ute, och laddar ur plattan under de varma dagarna, dessutom med risk för övertemp.

Det är också en fråga om man börjar köra sin värmepump efter elpris eller ej, och elprisdifferensen mellan lågpris och högpris kanske ändras mot idag och blir mycket större (pga att man mer eller mindre håller på att ställa om från kärnkraft till vindkraft), då har man ju glädje av sin tunga platta även om den innebär en viss övertemp emellanåt.

Tror alla(eller många?) nya Nibe pumpar som säljs idag är uppkopplade och kan köras lite efter elpriset, men inte är det mycket man tjänar på det idag med dagens elpriser.
 
A
erbjuds det någonstans i Sverige tarriffstyrning till konsumenter?
 
  • Gilla
Effektministern
  • Laddar…
B BSOD skrev:
I princip har du rätt, men kan man tänka sig att ha det lite kallare inomhus när det är som kallast ute kan man teoretiskt ha nytta av tyngden i plattan. Annars blir det ju bara att man lagrar in värmen i plattan när det är som kallast ute, och laddar ur plattan under de varma dagarna, dessutom med risk för övertemp.

Det är också en fråga om man börjar köra sin värmepump efter elpris eller ej, och elprisdifferensen mellan lågpris och högpris kanske ändras mot idag och blir mycket större (pga att man mer eller mindre håller på att ställa om från kärnkraft till vindkraft), då har man ju glädje av sin tunga platta även om den innebär en viss övertemp emellanåt.

Tror alla(eller många?) nya Nibe pumpar som säljs idag är uppkopplade och kan köras lite efter elpriset, men inte är det mycket man tjänar på det idag med dagens elpriser.
Tröghet i plattan som är del av ett då trögare klimatskal är utmärkt.
Det är trögt värmesystem som har en liten nackdel. Jag vill bara att man håller isär begreppen.
 
  • Gilla
Effektministern
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
erbjuds det någonstans i Sverige tarriffstyrning till konsumenter?
Det erbjuds i hela Sverige.
 
A
inte här i alla fall det var nog 30 år sedan det försvann
 
electroluxaren skrev:
erbjuds det någonstans i Sverige tarriffstyrning till konsumenter?
Vi har ett avtal med Vattenfall att köpa el med koppling till Nordpools timspotpris, sedan har vi byggt ett eget styrsystem som hämtar morgondagens elpris och styr värmen via en Raspberry Pi dator, kolla www.ipv6home.se eller www.ipv6home.org
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.