söker någon som kan svara på lite frågor ang mitt elementhus som det ska öppnas yttervägg ,rivas innervägg bl.a.
Vet att huset inte har reglar/stomme så de ställer ju till de lite i mitt huvud.
/danne 0705125129
 
Hej välkommen till forumet

Skriv lite mer om just ditt hus. Byggår, antal våningar, ytterpanel, foton och planritning om du har. Det skiljer en hel del mellan olika år och om man har källare och eller övervåning.

Använd också sökfunktionen för att läsa redan skapade trådar. Det finns några stycken som innehåller mycket fin info. Både bilder på egna renoveringar och länkar till andra ställen på nätet.

Vårt hus är från -71 med källare murad hålsten, elementbjälklag på bottenvåning och oinredd vind med elementbjälklag. Vi kan genom att följa väggarna i källaren och de blottade elementbjälklag på viden se var vi har de bärande väggarna på bovåningen.
Tyvärr har vi inga konstruktionsritningar.
 
granis70 granis70 skrev:
Hej välkommen till forumet

Skriv lite mer om just ditt hus. Byggår, antal våningar, ytterpanel, foton och planritning om du har. Det skiljer en hel del mellan olika år och om man har källare och eller övervåning.

Använd också sökfunktionen för att läsa redan skapade trådar. Det finns några stycken som innehåller mycket fin info. Både bilder på egna renoveringar och länkar till andra ställen på nätet.

Vårt hus är från -71 med källare murad hålsten, elementbjälklag på bottenvåning och oinredd vind med elementbjälklag. Vi kan genom att följa väggarna i källaren och de blottade elementbjälklag på viden se var vi har de bärande väggarna på bovåningen.
Tyvärr har vi inga konstruktionsritningar.
Hej.huset är byggt av min farsa 1964-65,källare,1plan och vind.och fasaden var klädd med aluminium,bruna betongpannor på tak.precis som du skrev är det murat med betonghålsten och har oinredd vind.samtliga ritningar finns såklart kvar ,även plocklistan/och kvittot ;)
Har du själv plockat bort någon bärande vägg i erat hus?
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
Hej!
Det blir nästan omöjligt att svara på dina funderingar utan bilder på hur väggarna ser ut.
Det går alltid att avväxla med balkar om man vill öppna eller riva en del av vägg.
Det hela beror på var och hur du vill göra förändringarna.
Kan du skissa upp måtten, skriva vilka material det är i respektive vägg, taklutning, ta kort på takstolarnas utformning samt hur den tilltänkta omändringen skall se ut.
Skissa på papper, fota, så att vi kan se hur det ser någotsånär ut.

Mvh P-A
 
P Pagno skrev:
Hej!
Det blir nästan omöjligt att svara på dina funderingar utan bilder på hur väggarna ser ut.
Det går alltid att avväxla med balkar om man vill öppna eller riva en del av vägg.
Det hela beror på var och hur du vill göra förändringarna.
Kan du skissa upp måtten, skriva vilka material det är i respektive vägg, taklutning, ta kort på takstolarnas utformning samt hur den tilltänkta omändringen skall se ut.
Skissa på papper, fota, så att vi kan se hur det ser någotsånär ut.

Mvh P-A
Det som ska göras är att vägg mellan kök/vardagsrum ska rivas helt.ca5 meter.var mest nyfiken hur folk gör med skarven på elementen som ligger mitt på bärande vägg.tar jag bara bort väggen faller ju elementen ner.har ni löst det med limträ på vinden och 'hängslen' för elementen?
 
D Danne G skrev:
Det som ska göras är att vägg mellan kök/vardagsrum ska rivas helt.ca5 meter.var mest nyfiken hur folk gör med skarven på elementen som ligger mitt på bärande vägg.tar jag bara bort väggen faller ju elementen ner.har ni löst det med limträ på vinden och 'hängslen' för elementen?
Ni som vet lite mer kan gärna ta kontakt med mej på telefon
0705125129 så kan vi kanske räta ut en del frågetecken
/Danne
 
P Pagno skrev:
Hej!
Det blir nästan omöjligt att svara på dina funderingar utan bilder på hur väggarna ser ut.
Det går alltid att avväxla med balkar om man vill öppna eller riva en del av vägg.
Det hela beror på var och hur du vill göra förändringarna.
Kan du skissa upp måtten, skriva vilka material det är i respektive vägg, taklutning, ta kort på takstolarnas utformning samt hur den tilltänkta omändringen skall se ut.
Skissa på papper, fota, så att vi kan se hur det ser någotsånär ut.

Mvh P-A
Två byggarbetare på en byggarbetsplats inspekterar prefab-delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två byggarbetare på en byggarbetsplats inspekterar prefab-delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
D Danne G skrev:
Hej.huset är byggt av min farsa 1964-65,källare,1plan och vind.och fasaden var klädd med aluminium,bruna betongpannor på tak.precis som du skrev är det murat med betonghålsten och har oinredd vind.samtliga ritningar finns såklart kvar ,även plocklistan/och kvittot ;)
Har du själv plockat bort någon bärande vägg i erat hus?
Vilka bra förutsättningar du har! :) Med god kännedom om husets historia och alla papper och ritningar kvar!
Nej vi har inte plockat bort någon bärande vägg. Vad vi har fått åtgärda är att ersätta en bärande pelare som föregående ägare tagit bort i oförstånd. Så jag vet en del om hur elementen beter sig när de inte har det stöd de ska ska ha.
 
Y Yrrol skrev:
[länk]
Christer har jag pratat med på telefon,fick en del svar på mina frågor.aningen upptagen/stressad att kunna svara i lugn och ro hur man går tillväga exakt.mannen vet ju garanterat hur och varför man ska eller inte ska.skulle gärna komma i kontakt med någon som har gjort liknande i sitt elementhus.jag har ju en plan/ritning i huvudet hur jag vill göra
 
Hej Danne

Hur har det gått för dig med dina tänkta renoveringar. Jag bor sedan drygt 2 år i ett Elementhus (1,5-plan med källare). När vi flyttade in hade någon tidigare ägare på entréplan redan tagit ner vägg mellan matsal och allrum (eller vad man nu vill kalla dessa rum), ett spann på ca 5,5 meter, och ersatt denna med en bärlina. Eftersom någon tidigare ägare dessutom hade tagit ner ytterligare en vägg och en del av en vägg bestämde vi oss för att låta en konstruktör räkna på balkstorlek på dessa totalt tre ställen, och kontentan av det hela var att vi bytte ut den tidigare installerade bärlinan, samt installerade ytterligare två bärlinor.

Det bär mig emot att kalla mig expert, men jag har genomfört (eller snarare: låtit genomföra) vad som i praktiken är nedtagning av vägg och installation av bärlina i huset, och jag har därtill både före och under projektets gång fört diskussioner med Christer kring det hela. Är du fortfarande i behov av en samtalspartner kring ett dylikt projekt?
 
Hej,va kul att fler håller på och fixar .jo tack de smyger på skapligt, jag skapade öppna ytor i huset tillsammans med en utbyggnad ihop med bakre långsidan.jag fick ca100 kvm öppet kök/vardagsrum.5,70x18,75 meter.jag rev ur allt ur huset (resterande)la in vattenburen golvvärme så de blev ju lite å pyssla med.lite träligt att bo i de samtidigt men de får man ta.
 
Hej!
Vi kommer snart flytta in i just ett sådant elementhus som du beskriver ! Vi vill riva väggen mellan kök och vardagsrum. Har inga bra ritningar och vi funderar över hur vi ska växla av väggen när vi öppnar upp på bästa sätt ?! Läser att du gjorde en hel del med ditt elementhus och att du har ritningar?! Skulle vara toppen om vi kunde få lite tips ?!
 
Först och främst: är väggen bärande? Det är svårt att se vilka väggar som är bärande i ett elementhus, det avgörs av i vilken riktning elementen ligger (och det kan vara olika håll i olika sektioner av huset). Eventuellt kan jag ge något tips på var/hur ni kan leta om du skickar planritningar. Om det inte går att ta reda på: anta att väggen är bärande.

Sen: låt en konstruktör räkna på vilken bärlina som behövs. Jag skulle rekommendera att ni låter konstruktören räkna på både en limträbalk och en järnbalk. Järnbalken tar lite mindre utrymme i höjdled, men kan ta lite mer utrymme i sidled istället. Det som kan vara värt för konstruktören att veta är att vikten på golvbjälklaget i ett elementhus är ungefär samma som golvbjälklaget i "vanliga hus" (enligt Christer på Elementhusakuten). Det är också viktigt att veta om takstolarna är självbärande eller inte. Jag har inte tillräcklig koll för att kunna svara på om alla elementhustakstolar är det, men våra var det iaf. I bästa fall finns det en huspärm med alla ritningar du kan tänkas behöva, men i sämsta fall kan en konstruktör klara sig med en måttsatt planritning (exempelvis den som mäklaren hade i sitt prospekt).

Sist: en liknande fråga dök upp i en annan tråd här på forumet. Jag skrev där en liten lista med saker som kan vara bra att tänka på (inlägg nummer 9): https://www.byggahus.se/forum/threads/riva-baerande-vaegg-mockfjaerdshus.350089/
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.