P
Tjena, några elektriker här som är lite mer erfarna än mig själv? ;) håller mig kort.

Köpt bostad. Självklart kollar man in elen innan kylskåpets påfyllning :)

Jordade uttag utan jord framdragen:mad::mad:. Matningen till första dosan saknade visst jord efter felsökningen. Matningen till central sitter fast i gamla stålrör. Fjädern fastnar från båda håll. Finns det några knep ens? Vad brukar man göra? koppla på firmabilen till trådarna & gasa?
 
  • Gilla
Krokben och 1 till
  • Laddar…
Ge inte upp ännu. Det finns en rad möjligheter att fiska fram en dragfjäder som inte enbart av påskjutskraft vill nå fram till andra änden:

  • Använd befintliga ledare som dragtråd, om det inte är för sent.
  • Bomullstuss på sytråd eller tunn båtlina, dammsugare, och vips har du en dragtråd. Har praktiserat detta på en 120 meter lång slang.
  • Tag en pianotråd, gör en liten ögla på ca 1 cm, tryck in från andra hållet så att den möter och gå omlott lite med dragfjärden, veva pianotråden så att den tvinnar sig fast i dragfjärden, dra ut.
  • Prova andra typer av dragfjädrar, t.ex platta metallfjädrar eller pipelifes E1600167.
  • Tryckluft etc etc

Sök så hittar du många trådar i ämnet med fler tips.
 
  • Gilla
possum77 och 3 till
  • Laddar…
Bo har gett många bra tips, många mår ännu lite bättre av att kompletteras med glidex.
Trägen vinner-bara att kämpa på.
 
  • Gilla
spånet och 1 till
  • Laddar…
P
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ge inte upp ännu. Det finns en rad möjligheter att fiska fram en dragfjäder som inte enbart av påskjutskraft vill nå fram till andra änden:

  • Använd befintliga ledare som dragtråd, om det inte är för sent.
  • Bomullstuss på sytråd eller tunn båtlina, dammsugare, och vips har du en dragtråd. Har praktiserat detta på en 120 meter lång slang.
  • Tag en pianotråd, gör en liten ögla på ca 1 cm, tryck in från andra hållet så att den möter och gå omlott lite med dragfjärden, veva pianotråden så att den tvinnar sig fast i dragfjärden, dra ut.
  • Prova andra typer av dragfjädrar, t.ex platta metallfjädrar eller pipelifes E1600167.
  • Tryckluft etc etc

Sök så hittar du många trådar i ämnet med fler tips.
De befintliga kablar sitter som sagt fast... kanske värt att chansa & binda i dem & dra... tack för de andra tipsen! Ska kolla lite, tack!!(y)
 
Och var TVÅ en som drar och en som puttar på.
Ps
Är det tvärstopp brukar det vara uppe i takvinkeln, där någon har knackat ihop röret för att det genade i hörnet, och sedan spacklat och målat över det.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 4 till
  • Laddar…
Krokben
Minns när jag gick min praktik på gymnasiet så trådade vi om en 50tals villa där det var helt stumt i vissa rör, slutade med att vissa grupper fick klamrad kabel fram till kopplingsdosan (men då hade vi försökt ALLT innan det beslutet togs). Kan tillägga att det var ingjutna pansarrör i betongvägg så gick precis inte att fiska fram rören heller.
 
Inte en chans att ni provat "allt"...ingår t.ex motorsåg där ;)
Ska kanske byggahus anta utmaningen att få igenom dragfjädern i TS hus, med *alla* medel :)
 
Krokben
Nja men kunden drog ju dit oss för att tråda om, inte demolera väggarna eller såga upp dem ;)
 
P
Tips för dammsugaren? röret i dosa är inte så lätt o få in en dammsugare tätt... ;) flexslang på dammsugarhöljet?
 
tommib
Japp. Använd silvertejp för att få tätt. Trädgårdsslang funkar också.

Om du har en riktig byggdammsugare kan du bygga dig en adapter.

Det låter som en häxpipa när man startar så hörselskydd rekommenderas.
 
P
Haha okej får bli så, tajt i central & första dosan... peltor på ;)
 
Testa att blåsa in talk, t.ex. babypuder i röret. Fyll något slags slang (jag använder skal från EKK) med talk, stoppa ena änden i röret och blås i andra änden. Har funkat för mig när jag dragit om i gamla pansarrör.
 
P pola8 skrev:
Tips för dammsugaren? röret i dosa är inte så lätt o få in en dammsugare tätt... ;) flexslang på dammsugarhöljet?
Detta med dammsugare fungerar bra om röret är tomt och man vill få in en draglina. Men om röret är fullprppat med ledare är jag tveksam.
 
tttomten TomasJor skrev:
Bo har gett många bra tips, många mår ännu lite bättre av att kompletteras med glidex.
Trägen vinner-bara att kämpa på.
Glidex innehåller väl silikon?
Silikonbaserade smörjmedel är inte tillåtet att använda i elsammanhang då silikonet kan fördärva kontaktytor.
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Glidex innehåller väl silikon?
Silikonbaserade smörjmedel är inte tillåtet att använda i elsammanhang då silikonet kan fördärva kontaktytor.
Ja fel av mig, glidex till VVS, elgejja ska det vara!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.