Hej!
Hoppas jag postar detta i rätt avdelning! Som nybliven villaägare undrar jag vad det är för rör som sticker upp i trädgården. Avluftning eller nåt annat? Verkar ju som om nåt fattas?:thinking: Ett rör som sticker upp ur gräsmattan, eventuellt en del av avloppssystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
Har du avloppsanläggning, som trekammarbrunn eller minireningsverk?

Det kan vara avluftning/spolröret i slutet av en infiltrering
 
  • Gilla
Janne6
  • Laddar…
Hållare för torkställning?

Diameter?
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Har du avloppsanläggning, som trekammarbrunn eller minireningsverk?

Det kan vara avluftning/spolröret i slutet av en infiltrering
Förlåt min okunskap men jag har kommunalt VA, då har man väl ingen "egen" avloppsanläggning eller?
 
platon1980 platon1980 skrev:
Hållare för torkställning?

Diameter?
Nix, ingen torkställning. Jag är inte hemma nu men diametern är nånstans 100-120 mm skulle jag tippa. Och röret går djupt ner i marken.
 
harry73
Stenkista för dagvatten, spolrör för avlopp
 
  • Gilla
Janne6
  • Laddar…
J Janne6 skrev:
Nix, ingen torkställning. Jag är inte hemma nu men diametern är nånstans 100-120 mm skulle jag tippa. Och röret går djupt ner i marken.
Jättestor torkställning.


;)
 
  • Haha
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Stenkista för dagvatten, spolrör för avlopp
Okej, men fattas det inte nåt "lock" eller liknande? Annars lär det ju hamna löv och annat skräp i röret?
 
Vad är det för material? Luktar det nåt? Låter det nåt? Skvalar det i röret om du kopplar vattenslangen till stupröret?
 
  • Gilla
Janne6
  • Laddar…
Fulkemisten
Var sitter det i förhållande till byggnader samt eventuellt förekommande brunnslock och/eller andra rör?
 
  • Gilla
Janne6
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad är det för material? Luktar det nåt? Låter det nåt? Skvalar det i röret om du kopplar vattenslangen till stupröret?
Plast. Ingen lukt, låter inget förutom att det skvalar när jag sprutar vatten i stupröret. Diameter 110mm.
 
Om det är kopplat till stupröret så är det nog en rensbrunn eller liknande för takavvattningen.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Var sitter det i förhållande till byggnader samt eventuellt förekommande brunnslock och/eller andra rör?
Ca 1,5 meter från huset och ca 0,5 meter från ett brunnslock! Inga andra synliga rör.
 
Spolbrunn.
 
Tack för alla svar men borde det inte sitta nåt lock eller ventil ovanpå? Som det är nu så kommer det ju löv, annat skräp, regn, snö in i brunnen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.