Hej!

Har idag en frånluftsvärmepump från ComfortZone. CE50 från 2006.Vi flyttade in i huset i april och tyckte då den förde ett rysligt liv.
Till saken hör att den står i tvättstugan mot väggen som vätter mot sonens sovrum.
Tekniker har varit på plats och tycker det är dags att byta kompressorn. Kostnad ca 40 kkr.

Jag börjar därför titta på att ersätta med en helt ny istället.
Försäljare för Nibe har varit här och rekommenderar F730. Efter att ha läst på lite tycker jag dock den känns bullrig.

Konkurrenterna till Nibe borde vara IVT 860 samt comfortzone EX65.

Vad säger era erfarenheter?
Vilken pump tror / vet ni är tystast?

Tacksam för hjälp!
 
Värmepumpar med kompressor bör helst inte placeras mot väggen till ett sovrum. I manualen till Comfortzone står det om hur innerväggen till grovköket/tvättstugan bör vara uppbyggd. Kanske det ni ska satsa på? Oftast kör man värmepumpen tills kompressorn havererar. En del buller från värmepumpen går oftast att få bort med ljuddämpningsmateriel för bilar som limmas på olika plåtytor etc.
 
  • Gilla
jalbage
  • Laddar…
Det är ganska lika ljudeffekt 40-55dBA vs 42-48dBA. I klass med en diskmaskin. Dom är båda inverter scroll så troligtvis betydligt tystare än din nuvarande.
 
Tack @Josth ska se vad jag hittar. Har du en länk?
Får läsa noggrannare om ljudnivåer på ivt och Nibe. Svårt att hitta återförsäljare för comfortzone inser jag
 
Hoppas få över säljare för IVT i närtid. Börjar även läsa på de delar av forumet som avhandlar ljudisolering. Kommer nog försöka bygga upp en extra vägg bakom värmepumpen för att skapa ytterligare dämpning.
 
Om pumpen ligger på 50dB lär du inte höra den genom en normal isolerad vägg
 
Då har jag inte en normalisolerad vägg :)

Hör pumpen som står där idag. Den låter runt 50 DB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.