Hej,
Hur långt kan man tänkas ha mellan bergvärmepumpen och fördelaren för golvvärmeslingorna?
Kan man ex vis ha vp'n i uthuset och via kulvert/rör i marken ansluta till fördelaren inne i huset?
Jag förstår att allt är möjligt och att isolerade rör förstås måste användas men kan det göras med rimliga förlusterna tror ni? Anta isolerat och uppvärmt uthus...
Synpunkter och åsikter tas gärna emot.
//Foxpaint
 
Ja, det ska inte vara några problem. Golvvärme kräver ganska låg temperatur i sammanhanget, så förlusterna blir inte så jättestora jämfört med t ex radiatorer som kräver 55-60 grader på vintern eller en vedpanna med kulvert till en tank.
 
Har i åtanken om du ska köra GV direkt ut från värmepumpen utan shunt med pump på fördelaren så är det rätt stora flöden det handlar om. Matningen måste nog vara rätt rejält dimensionerad . Skulle förvåna mig om du kan använda dig av mindre än PEX32. (Utan att veta avstånden dock).
 
Tack för era svar...
Detta är i nuläget bara en lek med tanken om vad som är möjligt att göra eftersom jag är väldigt nöjd med kombon BV o golvvärme av en mängd olika skäl.
Detaljer om shunt och dimensioner har jag inte ens funderat på ännu men tack för tipset.
Samanfattningsvis verkar det inte finnas nåt som direkt talar emot att göra som förslaget var :)
//Foxpaint
 
Kommer själv dra igång ett nybygge snart där vi placerar bergvärmepumpen i garaget 20m bort. Bergvärmepumpen har dimensionen 22mm på värme ut och minsta storleken på Uponors quattro kulvert är 25mm. Känns spontant rätt att välja deras minsta storlek eftersom pumpen ändå bara är 22mm. Ska höra med deras support om man kan få några bra svar.
 
Tryckfallet (flödesmotståndet) beror både på dimensionen och längden på röret, så det är väldigt stor skillnad på 22 mm några dm inne i värmepumpen och 22 mm på en 20 meter lång kulvert.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Tack för input och ursäkta trådkapningen! :)

Jag bör alltså välja en någon större dimension men kanske inte för stor med tanke på värme förlusterna?
Samma sak gäller varmvatten, pumpen har 22mm anslutning men här kanske man bör gå upp något.

För övrigt blir huset 2plan (95m2/våning) med golvvärme och 3st wc/badrum.

Uponors quattro kulvert finns med följande dimensioner:

2x25+28+18mm
2x32+28+18mm
2x32+32+18mm
2x40+40+28mm

Tacksam för alla svar, trevlig fredag!
 
20m Quattro kulvert, det blir väldigt dyrt..
 
Värmeförlusterna är egentligen inte beroende av rördimensionen. Men det kanske är tunnare isolering på de gröve rören för att hela paketet ska få plats i ett lika stort skyddsrör?

För tappvattnet finns det ingen fördel att gå upp i dimension. Snarare tvärtom - Det kommer att ta längre tid innan det blir varmt vid tappstället.
 
Glömde tillägga att jag kommer ha styrd cirkulation på varmvattnet för att slippa vänta...
 
Det finns ändå ingen fördel att gå upp i dimension eftersom man inte har samma behov av att överföra höga effekter med relativt lågt delta-T.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.