Önsketänkande.

När jag hör vänner som sljer/köper bostad nu så säger alla att de önskar att det var lika lätt att sälja som att köpa :D
Rättare sagt. Om man ens får sålt.

Det har aldrig varit så många lägehnheter ute till försäljning i stora delar av landet.

Lite mer fördel för villaägare då mängden villor som byggts varit betydligt mer begränsad.
 
  • Gilla
Söker kunskap
  • Laddar…
T
Säger mäklarna det, så är det så! :rofl:
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Läser man artikeln så är intrycket mer att det är balans snarare än säljarnas marknad:

"Det har nu tippat över till en marginell fördel för säljarna men i praktiken är det balans på marknaden. Säljare och köpare möts i högre usträckning än tidigare och det görs mycket affärer. Även om det kan skilja sig från ort till ort"

Så det kan alltså vara svårt att sälja på vissa orter utan att det gör påståendet felaktigt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hus som inte går iväg och blir liggandes på hemnet, objekt som prissänks och minimalt med budgivningar. Nja, som hemnetpundare över flera år så tycker jag att det verkligen är köparens tid.
 
  • Gilla
Thomas' och 1 till
  • Laddar…
Det jämnar ju ut sig om man ska fortsätta äga sin bostad, har precis sålt och fick bra betalt på ett förhandsbud men fick ju också betala lite mer när vi köpte i somras. De flesta lämnar ju inte bomarknaden (ägandet) helt utan byter boende. Gungor o karuseller.....
 
Njaa. Min dotter köpte lägenhet igår. Jag har varit med runt på visningar senaste veckorna.

Min bild är att efter sommaren har det varit ett skutt uppåt i slutpriser inom områden som ligger 1 - 2 tunnebanestationer ut från tullarna (vet ej hur det är innanför tullarna) och inom 5 minuters promenad från stationen, medan priserna står stilla sedan i våras om man går ut en T-banestation till, eller ett par kvarter längre från T-banan.

Min tolkning är att vi har en ny prisöknings "rullning". Det börjar oftast i de mest attraktiva områdena, medan priserna står still i övrigt. Men efter ett tag "rullar" prisökningen utåt från tullarna.

Dottern var med i ett par budgivningar där priserna steg högre än det högsta pris någonsin på den gatan. Samtidigt som lägenheter såldes till under medelpris 1 km därifrån.

Nu är givetvis några tiotals försäljningar som jag "studerat" ett aldeles för litet material, men jag tycker mig se en tydlig prisrullning, återstår att se om det är något tillfälligt som kommer av sig om några veckor, eller om det är en uthållig trend. Skulle vi exempel få en strulig Brexit om några veckor, så kan det troligen lägga sordin på all ekonomisk aktivitet, i större delen av världen.

OM jag har rätt, så tycker jag mig se en annan "prisöknings effekt också" som jag känner igen från tidigare uppåt perioder. Den lägenhet som dottern köpte, ligger i ett kvarter som är lite "sämre" för området. Men den har ett extremt bra läge inom huset (lite "Manhattan" känsla). Samtidigt säljs en lägenhet i samma trappuppgång, men som har sämsta läge i huset. Den är 20% större, men säljs 50 000 lägre än den dottern nu köpt (om den nu blir såld alls). Om man skulle sätta samma kvadratmeterpris på den större lägenheten, och så skulle den vara 800 000 dyrare. Så läget inom huset kan sägas motsvara 800 000. Jag var lite tveksam till dotterns budande just för att jag ansåg att läget inom huset inte rimligen kan vara värt 800 000. Men efter lite statistik studier kom jag fram till att det snarare är den stora lägenheten som är underprisad, än ett överpris på den hon nu köper.

Men detta tycker jag mig ha sett under tidigare prisökningsperioder också. Att bostäder i "prime" lägen, eller som på annat sätt utmärker sig i någon detalj, ökar i pris först, medan lägenheter som har något fel på sitt läge (i det här fallet buller), inte följer med. Och då kan det vara extrema skillnader inom ett och samma hus. När väl rullningen gått vidare utåt så börjar folk betala "fullt pris" även för de sämre bostäderna.
 
Min ovetenskapliga observation från Uppsala är att det verkar vara bra fart på villamarknaden, men lite trögt bland bostadsrätterna.
 
Z ZipLock skrev:
Min ovetenskapliga observation från Uppsala är att det verkar vara bra fart på villamarknaden, men lite trögt bland bostadsrätterna.
Uppsala har ju största överproduktionen av lägenheter i Sverige tillsammans med örebro. Om det går ner där så är fallhöjden stor.
 
H hempularen skrev:
Njaa. Min dotter köpte lägenhet igår. Jag har varit med runt på visningar senaste veckorna.

Min bild är att efter sommaren har det varit ett skutt uppåt i slutpriser inom områden som ligger 1 - 2 tunnebanestationer ut från tullarna (vet ej hur det är innanför tullarna) och inom 5 minuters promenad från stationen, medan priserna står stilla sedan i våras om man går ut en T-banestation till, eller ett par kvarter längre från T-banan.

Min tolkning är att vi har en ny prisöknings "rullning". Det börjar oftast i de mest attraktiva områdena, medan priserna står still i övrigt. Men efter ett tag "rullar" prisökningen utåt från tullarna.

Dottern var med i ett par budgivningar där priserna steg högre än det högsta pris någonsin på den gatan. Samtidigt som lägenheter såldes till under medelpris 1 km därifrån.

Nu är givetvis några tiotals försäljningar som jag "studerat" ett aldeles för litet material, men jag tycker mig se en tydlig prisrullning, återstår att se om det är något tillfälligt som kommer av sig om några veckor, eller om det är en uthållig trend. Skulle vi exempel få en strulig Brexit om några veckor, så kan det troligen lägga sordin på all ekonomisk aktivitet, i större delen av världen.

OM jag har rätt, så tycker jag mig se en annan "prisöknings effekt också" som jag känner igen från tidigare uppåt perioder. Den lägenhet som dottern köpte, ligger i ett kvarter som är lite "sämre" för området. Men den har ett extremt bra läge inom huset (lite "Manhattan" känsla). Samtidigt säljs en lägenhet i samma trappuppgång, men som har sämsta läge i huset. Den är 20% större, men säljs 50 000 lägre än den dottern nu köpt (om den nu blir såld alls). Om man skulle sätta samma kvadratmeterpris på den större lägenheten, och så skulle den vara 800 000 dyrare. Så läget inom huset kan sägas motsvara 800 000. Jag var lite tveksam till dotterns budande just för att jag ansåg att läget inom huset inte rimligen kan vara värt 800 000. Men efter lite statistik studier kom jag fram till att det snarare är den stora lägenheten som är underprisad, än ett överpris på den hon nu köper.

Men detta tycker jag mig ha sett under tidigare prisökningsperioder också. Att bostäder i "prime" lägen, eller som på annat sätt utmärker sig i någon detalj, ökar i pris först, medan lägenheter som har något fel på sitt läge (i det här fallet buller), inte följer med. Och då kan det vara extrema skillnader inom ett och samma hus. När väl rullningen gått vidare utåt så börjar folk betala "fullt pris" även för de sämre bostäderna.
Min känsla är inte att det är en prisökningsrullning. Snarare att läge, läge, läge återigen visar sig stämma. Det är helt enkelt så att attraktiva lägen behåller värdet medans det har skett en nedgång på oattraktiva lägen. Kollar jag där jag hade min lägenhet innan så är nedre botten i princip osäljbart och ner 30% från toppen medans översta våningen fortfarande kan säljas till bra proser.

Plötsligt har även bankerna börjat kräva att föreningen har vettig ekonomi och kan sätta "maxbelopp" på köpesumman för att de ska låna ut pengar. (Hände en kollega så sent som igår).
 
Fast som sagt, läge läge läge håller jag med om. Men min känsla är att ett riktigt bra läge (iallafall där min dotter budade) nu går för högre pris än före senaste perioden av prisfall. Så just nu tycker jag det verkar vara på gång med en ny uppgångsvåg. Det svåra är att avgöra om dne håller i sig, eller dör ut igen i oktober.
 
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Min bild är att efter sommaren har det varit ett skutt uppåt i slutpriser inom områden som ligger 1 - 2 tunnebanestationer ut från tullarna (vet ej hur det är innanför tullarna) och inom 5 minuters promenad från stationen, medan priserna står stilla sedan i våras om man går ut en T-banestation till, eller ett par kvarter längre från T-banan.
Samma karusell med förhandsvisningar och snabba avslut innan ordinarie visning inom tullarna sedan i våras i alla fall. Då pratar jag om rimliga lägenheter. De som har varit övervärderade och därmed ibland svårsålda har varit små ettor av typen hål i väggen med pentry.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.