Ja det hade man ju önskat men jag har fått känslan att de kommer t ex att ta ner hyllor och konsoler (sparringskenor) även om jag tror att det inte är ok riktigt. Så då "ryker" nog avfuktaren också! Veden är redan borta trots att de flyttat till lght :rofl:

BirgitS BirgitS skrev:
Prata med dem, de kanske kommer att slänga avfuktaren för att de inte behöver den dit de flyttar.
 
Som sagt en lös avfuktare i en tvättstuga kan nog vara i gråzonen. men om vi tänker oss en avfuktare i krypgrunden, så bör den anses höra till huset. Grunden har ju (oftast) byggts om för att stödja avfuktare. Man skall inte ha några ventiler om man har en avfuktare. Har du grunden utan ventiler och utan avfuktare så kommer den att drabbas av mögel väldigt snabbt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
harry73
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Jo Hollande i all ära men jag har skrivit i en kommentar att det kan faktiskt vara så att man inte upprättat ett liknande dokument och sedan skär det sig mellan köpare/säljare från det att huset är sålt fram till tillträdet.
Så är det såklart, och det är dina frågor som vi ska besvaras. Frågan är dock inte så lätt att besvara. Står avfuktaren i krypgrunden, är den nödvändigt för att krypgrunden fungerar som den ska, och är det fastighetstillbehör. Om man använder samma avfuktaren i sommarstugan på sommaren, men i tvättstugan på hösten, då är den inte fastighetstillbehör.
Står den alltid i tvättstugan för att hålla nere luftfuktigheten, eller som alternativ till torkskåp kan det vara fastighetstillbehör.

Ringklocka är fastighetstillbehör och jag tror faktiskt att hemautomation också är det.

Sedan tror jag att domstolens bedömning av vad som är fastighetstillbehör är mycket långtgående och går längre än bedömningen vi skulle göra, t ex satellitboxen.

Därför är det viktigt att poängtera att det bästa är att komma överens om allt i förväg, även om det inte hjälper dig i nuläget.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Avfuktare och annat du tar upp avgörs inte i domstol eftersom det är så pass små belopp att det inte är värt att betala advokater för att få det avgjort.
Det finns inget krav på att blanda in advokater bara för att något avgörs i domstol. Jag har inga siffror men antar att de flesta småmål har ingen eller i vart fall mycket begränsad advokatinblandning.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Grunden är det ingen fara med för där är det bättre ventilerat än på Kap Verde :)

Men just det du skriver om avfuktaren i tvättstugan är precis en liten gråzon. Men många mäklare och kunniga anser att det är ett fastighetstillbehör eftersom den anskaffats för att varaktigt stå i tvättstugan samt att den sattes dit för att torka tvätten som inte annars torkar och nödvändig för att "huset" ska kunna brukas som det är tänkt


H hempularen skrev:
Som sagt en lös avfuktare i en tvättstuga kan nog vara i gråzonen. men om vi tänker oss en avfuktare i krypgrunden, så bör den anses höra till huset. Grunden har ju (oftast) byggts om för att stödja avfuktare. Man skall inte ha några ventiler om man har en avfuktare. Har du grunden utan ventiler och utan avfuktare så kommer den att drabbas av mögel väldigt snabbt.
 
Precis så är det och eftersom det räknas till småmål så föregås det oftast av ett eller flera medlingssammanträden där en domare försöker förlika parterna, ser till bevisning och tidigare avgjorda mål. Om allt går till som det ska i just "min" tingsrätt vill säga för vissa skiter i sånt där och tar det till förhandling direkt.

Men enligt förarbetena till just liknande mål så står det uttryckligen att så ska ske


Alfredo Alfredo skrev:
Det finns inget krav på att blanda in advokater bara för att något avgörs i domstol. Jag har inga siffror men antar att de flesta småmål har ingen eller i vart fall mycket begränsad advokatinblandning.
 
BirgitS
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Ja det hade man ju önskat men jag har fått känslan att de kommer t ex att ta ner hyllor och konsoler (sparringskenor) även om jag tror att det inte är ok riktigt. Så då "ryker" nog avfuktaren också! Veden är redan borta trots att de flyttat till lght :rofl:
Konsoler med hyllor som används som bokhyllor är nog tveksamt om det är tillbehör eftersom det inte är säkert att andra vill ha bokhyllor just där. Är det däremot ett konsolsystem för att kunna hänga upp kläder i hallen eller sovrummet, dvs. hatthylla resp. garderob så får det nog anses vara ett tillbehör.

Ved är knappast ett tillbehör utan den gick väl vidare till någon släkting eller vän som kunde använda den.

Som sagt prata med säljarna. De kanske blir glada om du vill ta över något som egentligen inte är ett tillbehör.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ved är knappast ett tillbehör utan den gick väl vidare till någon släkting eller vän som kunde använda den.
Finns mycket som är i gråzonen men ved tycker även jag absolut inte kan ses som fastighetstillbehör. För mig är ved lika mycket lösöre som tas med som kläderna i garderoben eller maten i kylen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jo det är HELT klarlagt att ved inte ingår....lika lite som villaolja (även om man oftast lämnar kvar oljan i tanken :)). Men hade det varit jag och jag skulle flytta till lght så har jag nog lämnat kvar den till de nya ägarna...men det är ju jag det som sagt.

Alfredo Alfredo skrev:
Finns mycket som är i gråzonen men ved tycker även jag absolut inte kan ses som fastighetstillbehör. För mig är ved lika mycket lösöre som tas med som kläderna i garderoben eller maten i kylen.
 
BirgitS
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Men hade det varit jag och jag skulle flytta till lght så har jag nog lämnat kvar den till de nya ägarna...men det är ju jag det som sagt.
Problemet är att om man lämnar kvar något som inte är ett tillbehör (och utan att komma överens om det) så gör man ju fel och bryter mot avtalet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Förlåt men nu tycker jag att du går till ytterligheter och ja visst är det så enligt "avtalslagen" och JB:worried: Men nu var det ju inte så att jag själv skulle lämna kvar något som t ex en rostig gammal bil på infarten som inte någon normal människa vill ha på sin infart när man flyttar in.

Jag pratade om nyttosaker och det som ligger i gråzonen. Som tex väggfasta hyllor med sparringskenor, avfuktare m.m. Dumt att diskutera äpplen och päron för då kan man dra det här hur långt som helst!

BirgitS BirgitS skrev:
Problemet är att om man lämnar kvar något som inte är ett tillbehör (och utan att komma överens om det) så gör man ju fel och bryter mot avtalet.
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Men kan inte en lös stege jämföras med en fristående micro :p
Den ena används stadigvarande för fastighetens behov, den andra inte.

Ledsen om du fick fel svar.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
BirgitS
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Förlåt men nu tycker jag att du går till ytterligheter och ja visst är det så enligt "avtalslagen" och JB:worried: Men nu var det ju inte så att jag själv skulle lämna kvar något som t ex en rostig gammal bil på infarten som inte någon normal människa vill ha på sin infart när man flyttar in.

Jag pratade om nyttosaker och det som ligger i gråzonen. Som tex väggfasta hyllor med sparringskenor, avfuktare m.m. Dumt att diskutera äpplen och päron för då kan man dra det här hur långt som helst!
Det jag svarade på gällde ved.
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Men hade det varit jag och jag skulle flytta till lght så har jag nog lämnat kvar den till de nya ägarna...men det är ju jag det som sagt.
Det hade jag med! Absolut! Fast det klart, om min snart före detta vedeldande granne som jag känt i femtio av hans åttioåriga liv försynt frågat om han möjligen fick köpa min ved då han haft för ont i ryggen för att hugga och vintern snart är här så hade nog grannen fått veden. Men det är jag det. ;)

Allt beror ju lite på omständigheterna...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja absolut är det så :) Så du har helt rätt

Alfredo Alfredo skrev:
Det hade jag med! Absolut! Fast det klart, om min snart före detta vedeldande granne som jag känt i femtio av hans åttioåriga liv försynt frågat om han möjligen fick köpa min ved då han haft för ont i ryggen för att hugga och vintern snart är här så hade nog grannen fått veden. Men det är jag det. ;)

Allt beror ju lite på omständigheterna...
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.