E etompau skrev:
Då har du inte sett en skånsk pilevall.
Det ska mycket till innan en pil välter. Ännu mer om pilen har stympats ett antal ggr.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Verkar fjantigt i mina ögon, tjänstemannaproblem
Intressant att tjänstemän enligt dig har fjantigare problem än kollektivanställda... Känns ju som en seriös vinkling när det inte finns någon info alls om vad TS jobbar med (OBS! Sarkasm). Snacka om presupposition och totalt irrelevant.
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Växtsläktet Salix som pil tillhör brukar nog anses som ganska instabila träd, dessutom blir de aldrig särskilt gamla, max 50 - 60 år.
 
Det värsta problemet med pilträd är rotsystemet som letar sig in i avloppsledningar ock dräneringar långa vägar så be du grannen att gräva på sin sida gräns ock kapa rotsystemet som du förmodligen har under hela din tomt
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
N ninhuo skrev:
Hej, min granne har jättestora pilträd och de är jätte fina. Dock hänger så grenar över vår tomt och varje höst eller vår få vi kratta en massa löv. Sedan är det problem med pollen, allt faller på vår bil extra mycket samt när fåglarna sitter på grenar, så skiter de på vår bil. Det blir så att ibland ställer jag inte bilen på vår uppfart men vid vägen och det är inte heller ok. Grenar sticker ut över hela infarten hos oss.

Vi har påtalat till grannen och han har lovat ta bort grenar. I våras kapade jag själv några döda grenar som han godkände. Men det är så jobbigt att hålla på att tjata i två års tid utan att han kapar grenar. Jag vet att han egentligen inte bryr sig om det och skiter fullständigt i det.

Vad mer kan jag göra?
Hej
Du har rätt att kapa allt som sträcker sig över din tomtgräns. Bra ändå att informera grannen innan du kapar.
Antagligen orkar inte grannen kapa eller inte har pengar att anlita någon. Så kan bli win win
 
  • Gilla
ninhuo och 1 till
  • Laddar…
N ninhuo skrev:
Du ser där garagetält som aka sättas upp, ska en garage byggas och då blir det problem för oss.

Han få ha sina träd, det är mindre insyn men jag vill att han kapar grenar. Det ser inte så bra ut på bilden men när man står på tomten så förstår man problemet.

Trädet som är lite närmare, där har jag kapat så det är ingen större problem än. Men det är nya skott som blir till grenar och växer fort.

Infarten är smal och svårt att ställa bilen på sätt för att undvika all fågelskit :) och annat. Samt inte kul att kratta andras löv. Kanske svårt att föreställa men när vi krattat varje år så kör vi bort 5-6 svarta säckar med löv som inte är våra. Löven täpper igen diket.
Du har ju fler problem än trädet med den inställningen så hade jag inte heller tagit bort trädet
Pollen och grannens löv? Fanns trädet där när ni flyttade in?
Om du inte äger all mark så kanske du får fina dig i det, sedan ser det ju ut som garaget kommer närmare än 4,5m från grannen?
 
Tozze Tozze skrev:
Har diskuterat med grannen om att ta ner ca 10 träd som har stora grenvärk (blandade lövträn) å hon velade som en giraff i storm tills jag nämnde att hon är ekonomiskt ansvarig om träd/grenar skulle falla å orsaka skada på vårat hus å efter det fick ja snabbt ett godkännande att leka Rambo med motorsågen
Hon är inte ansvarig för det om inte hon vet om att trädet är sjukt och riskerar att ramla utan du får ta det på din försäkring
Hur sjukt det än låter
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Frank Andersson Frank Andersson skrev:
Det värsta problemet med pilträd är rotsystemet som letar sig in i avloppsledningar ock dräneringar långa vägar så be du grannen att gräva på sin sida gräns ock kapa rotsystemet som du förmodligen har under hela din tomt
Varför skulle grannen göra det?
Nu vet jag inga avstånd, men rötterna sträcker sig inte så långt. Definitivt inte hela granntomten.
 
Träd, löv, fåglar och pollen ingår i utomhusmiljön. Spontant tänker jag att så länge det bara handlar om saker som medför lite jobb för dig som att tvätta bilen och liknande så får du nog bara ”stå ut”. Om rötter och liknande hotar ditt hus blir det en annan sak.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Tozze Tozze skrev:
Har diskuterat med grannen om att ta ner ca 10 träd som har stora grenvärk (blandade lövträn) å hon velade som en giraff i storm tills jag nämnde att hon är ekonomiskt ansvarig om träd/grenar skulle falla å orsaka skada på vårat hus å efter det fick ja snabbt ett godkännande att leka Rambo med motorsågen
Finns ingen anledning för träd att bara sådär släppa stora grenar eller falla omkull. Det skulle i så all vara om träden har drabbats av röta och därför blivit sköra. Ta dit en arborist för att bedöma trädens skick och eventuella farlighet innan du gör massaker.
 
  • Gilla
ninhuo
  • Laddar…
Göran.W
Jag skulle vara mer bekymrad över att träden rasar än trädens löv för pilar ruttnar nästan alltid inifrån när dom blir gamla.
Det värsta är att det oftast inte syns alls utan träden ser välmående ut tills dom helt plötsligt bara knäcks och rasar i backen.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast ägaren till träden är oftats inte ekonomiskt ansvarig ifall en gren faller. Bara om trädägaren varit försumlig. Det kan ex. vara om ett träd är uppenbart dött, och man trots det inte fäller det.
Eller om man informerat trädägaren om att träden är farliga...
 
  • Gilla
snespikaren och 1 till
  • Laddar…
Nej, att jag som granne påstår att dina träd är farliga, är inget som du behöver bry dig om. Såvida inte jag är en känd aborist. Det är ett tyckande från mig. Det är om grannen VET att träden är farliga, antingen genom att någon med expertkunskap (bevisligen) har informerat om det, eller om det är helt uppenbart för vem som helst (typ att de redan knäckts och hänger mot något i riktning mot huset). Och även om grannen vet att det är farligt, så är han bara försumlig om han under längre tid låter bli att åtgärda. Om "jag som aborist" berättar att ditt träd kommer att ramla väldigt snart, så måste grannen få en rimlig tid att boka in någon för att ta ned trädet.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
hsd
Göran.W Göran.W skrev:
Jag skulle vara mer bekymrad över att träden rasar än trädens löv för pilar ruttnar nästan alltid inifrån när dom blir gamla.
Det värsta är att det oftast inte syns alls utan träden ser välmående ut tills dom helt plötsligt bara knäcks och rasar i backen.
Knacka och lyssna, låter det ihåligt så kan det vara fara å färde
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle grannen göra det?
Nu vet jag inga avstånd, men rötterna sträcker sig inte så långt. Definitivt inte hela granntomten.
Jag har bytt avloppsledningar som har varit i stort sett helt täta av grova salixrötter. Salix eller pil är Ogräs de är snabbväxande å behöver mycket vatten därför är de ett otyg att ha i bostadsområden
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.