Då vi fått en tomt gratis med ett gammalt hus som kräver väldigt mycket jobb har jag börjat funderat i banorna att riva och bygga nytt.
Iom att jag jobbar som prefabmontör har jag möjlighet att köpa stomme av min arbetsgivare. Normalt sett säljer dom inte till villor men anställda får köpa. Priser jag fått för sandwich med färdig grundmålad fasad någonstans runt 2700/kvm väggyta och ca 1300kvm för massiv innervägg. Detta är inkl projektering och leverans. Känns som ett väldigt bra pris eller är jag helt ute och cyklar? Fördelen är att jag kan resa stommen väldigt snabbt och billigt då jag gör allt jobb själv, 1 dag är det enda som behövs.
 
Jag byggde mitt hus i isoblock förra året, ditt pris är billigare än bara blocken för mig
Då tillkommer el, putsning, nätning, målning.
Dock hade jag nog murat/reglat innerväggarna själv för att kunna ändra uttag och sätta infällda vattenrör.
 
Okej det låter som att jag får ett kanonpris Mao. Funderar på att bygga runt 150kvm vilket skulle motsvara 150-160kvm väggyta.
400-430 för stommen plus kran kostnad känns billigt. Plus att det är optimal tomt för platta då det bara är sand i marken.
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Att få detta pris som privatperson skulle jag varit väldigt glad över. Har du redan bestämt att köra betong så tycker jag inte det är mycket att fundera på.
 
På gränsen till skryt att starta en sån här tråd :) vi vill ju ha en projekttråd som tröst...
 
  • Gilla
blue.b
  • Laddar…
Ska bara övertala sambon att hoppa på tåget, jag hade gjort det om det bara var mitt val. Ska prata lite mer ingående till veckan med våran projektledare. Som anställd så får jag nästintill självkostnadspris. Känns som ett gyllene tillfälle.
 
  • Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
Hade fått fel prisuppgift, tydligen var det 1900kr/kvm. Har bett vår konstruktör räkna lite grovt på en 130kvm villa med 2st stomväggar och ett hängelement i mitten som kan bära upp takstolar. Är det någon som har koll på vad priser är för tak? Jag räknar lite grovt på ca 250 för platta (kan göra endel jobb själv) , 350-370 för stommen och 350 för tak. Jag har använt mig av https://www.myresjohus.se/vara-hus/lilla-herrgarden/ som referensobjekt.
 
Sdi Sdi skrev:
Hade fått fel prisuppgift, tydligen var det 1900kr/kvm. Har bett vår konstruktör räkna lite grovt på en 130kvm villa med 2st stomväggar och ett hängelement i mitten som kan bära upp takstolar. Är det någon som har koll på vad priser är för tak? Jag räknar lite grovt på ca 250 för platta (kan göra endel jobb själv) , 350-370 för stommen och 350 för tak. Jag har använt mig av [länk] som referensobjekt.
Skulle gissa runt 250k, jag betalade :
70k takstolar
75k Läkt, råspont, betongpannor etc.
9k hängrännor
100k arbetskostnad. Detta för 300m2 1,5plans
 
  • Gilla
Sdi
  • Laddar…
Här är vad som jag fått grovt räknat.

Förutsättningar:

· W390 (Sandwich med 70 mm ytterskiva, 200 mm Grå Cellplast och 120 mm innerskiva)

· Grundmålade från fabrik (behöver målas)

· Frakt ingår

· Visst montagematerial ingår

· Konstruktion ingår

· 2500 mm i takhöjd invändigt + 300 mm uppstickande läpp på takstolen på ytterskivan (uppskattning)

· Montage ordnar han själv - ren leverans med andra ord.

· Viss el ingår - håller han det till ett minimum så kostar detta inget.

· 9 st element totalt (132 kvm)

Budgetpeng: ‪290 000‬ kr exkl. moms
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.