Har ett möjligt mått på 2000 som bredd på bastun (utöver omklädningsrum dvs)

Frågan är nu om man klarar sig med 2000 i djup?

Övre laven tar väl 500-600?
Nedre likaså 500-600

Då är det ca 800 kvar till hörnet där kaminen blir placerad.. bör jag lägga till 100-200 på djupet?

Kommer ha en liten altan utanför, och totalt djup blir då 3500, dvs inklusive bastuns djup

Tanken är väl att man gärna vill ha mer även 800 på altanens djup för att kunna nyttja den
 
H Hugo Åkerstedt skrev:
Har ett möjligt mått på 2000 som bredd på bastun (utöver omklädningsrum dvs)

Frågan är nu om man klarar sig med 2000 i djup?

Övre laven tar väl 500-600?
Nedre likaså 500-600

Då är det ca 800 kvar till hörnet där kaminen blir placerad.. bör jag lägga till 100-200 på djupet?

Kommer ha en liten altan utanför, och totalt djup blir då 3500, dvs inklusive bastuns djup

Tanken är väl att man gärna vill ha mer även 800 på altanens djup för att kunna nyttja den
Hej.

Min bastu är följande (invändiga mått)

Bredd 1840mm
Djup 1720mm
Översta laven är 520mm
Nedersta laven är 500mm

Där aggregatet sitter har man i en avslappnad sittställning ca 220mm till framkanten av aggregatet. (Se bif bild.)
Vi har bastat 6 personer i bastun flertal gånger utan att känna att man sitter på varandra. Dock så är väl 4 personer optimalt.

Mvh Alexander
 
  • Vy från insidan av en bastu med synliga träväggar, bastustenar på bastuaggregatet och kaklat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En vanlig stol har ett sitsdjup på c:a 40 cm så visst går det att krympa på lavarna lite grann.
 
Är det vedeldat behöver du ett säkerhetsavstånd på 500 mm från framkant kamin till nedre lav. Du behöver också skyddsavstånd mot väggen, men det kan huvudsakligen lösas med skyddsplåtar.

Mindre än en meter från vägg till framkant lav är dock svårt att få till. Och är kaminen vid dörren vill man kanske ha ytterligare lite. Men med en övre lav på 500 mm och en nedre som är lite smalare (i alla fall vid kaminen) så borde två meter räcka fint.
 
Min bastu ser ut ungefär såhär:

2200 i innermått, nedre laven är i verkligheten snedsågad men ändå. Lite läskigt när barn ska förbi kaminen när de springer ut och in, men...det går hur som helst inte att skydda sig helt mot med vedeldat. Man får träna bastudisciplin och ryta till någon gång.
 
tack för alla tips och råd!

nu var tanken ändå att ha ganska gott om utrymme i bastudelen

troligen blir innermåttets djup 2.3m, för att rymma både lavar + säkerhetsavstånd till kamin etc :)

dock kapar jag bort 2dm från planerade 2.5m, så får vi lite mer utrymme på altanen utanför!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Visst blev det bra! :crysmile:

Would do it again. :cool:
 
  • Haha
toolman77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.