Vad ingår?

Jag har läst i forumet men det verkar som ingen har något riktigt svar på vad som ingår och inte i vissa fall :thinking: Inte ens mäklarna om man söker på nätet :rolleyes:

1. Luftavfuktare som står på hjul?

2. Ringklocka? Kan man ta med sig mottagaren inne när det är en trådlös ringklocka? Jag jämför med parabolantenn som man måste lämna men man lämnar väl inte själva mottagaren vid TV vanligtvis? Skulle man kunna byta ut ringklockan mot en "vanlig" då själva delen för ringningen sitter innanför dörren som det brukar vara sedan jag flyttade in?

3. Stege till taket får jag ta med som jag förstår så länge det inte är en väggstege som är fast moterad?

4. Slangvinda som sitter fastsatt på väggen med en box för automatiskt ut- och inrullning?

5. Vägghyllor som är uppsatta med sparringskenor?

Det skulle uppskattas om ni som svarar inte gissar vad som ingår utan kanske några som varit med om att det blivit diskussioner och till och med att ärenden har avgjorts i domstol eller liknande... Kanske svårt att få fram när det gäller en ringklocka men men....:crysmile::rofl:

JB har jag läst utan att bli klokare i dessa frågor:

Tillbehör till fastighet regleras i 2 kap. jordabalken (JB).

Allmänna fastighetstillbehör är sådant som hör till fastigheten och utgörs av föremål som anbragts inom fastigheten för stadigvarande bruk som t.ex. byggnader, stängsel och träd (2:1 JB). Byggnadstillbehör är sådant som hör till byggnad och utgörs av fast inredning och annat som byggnaden har blivit försedd med om det är ägnat för stadigvarande bruk för byggnaden (2:2 JB). Detta innebär att tillbehöret måste finnas i eller på byggnaden och med stadigvarande bruk menas med att det ska vara till nytta för byggnaden oavsett vem som äger den. Exempel på byggnadstillbehör är hissar, värme - och vattenledningar, värmepannor och kamin. En luftvärmepump skulle enligt detta ses som ett byggnadstillbehör och därmed höra till fastigheten.

Dock gäller att föremål som en nyttjanderättsinnehavare eller annan än fastighetsägaren tillfört fastigheten, hör inte till fastigheten, om inte föremålet och fastigheten kommit i samme ägares hand (2:4 JB).

Bild på en bok med texten "Svensk Lag 2019" på omslaget, vilket avser svensk lagstiftning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stegen ingår om den tex behövs för sotning.

Men allt detta går ju att komma överens om när man köper fastigheten, ifall det är osäkert.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
1. Kan tas med. Under förutsättning att luftavfuktaren inte står med i prospektet, om det t.ex. står "och tvätten torkar snabbt eftersom det finns en luftavfuktare" så får man nog anse att köparen har rätt till avfuktaren, inte för att det skulle vara ett tillbehör i laglig mening utan för att det har beskrivits som ingående i köpet.

2. Jag tycker att allt som hör till ringklockan hör till huset, precis som hatthyllan. Du kan inte byta ringklockan efter försäljningen för köparen har ju sett (kunnat se) att det är en trådlös ringklocka utan vill man inte bli av med den trådlösa ringklockan får man byta ut den innan visningarna börjar.

Som _MH_ skriver, det är bra att prata med köparen för hen kanske inte alls är intresserad av att behålla något som egentligen är fastighetstillbehör och som du gärna tar med dig, eller tvärtom.
 
C
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Det skulle uppskattas om ni som svarar inte gissar vad som ingår utan kanske några som varit med om att det blivit diskussioner och till och med att ärenden har avgjorts i domstol eller liknande...
Det kan i många fall inte bli så mycket annat än spekulationer, eftersom jordabalken, som du redan konstaterat, lämnar visst tolkningsutrymme, och allt är inte klarlagt i rättspraxis. Det är helt enkelt inte någon absolut vetenskap.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
till och med att ärenden har avgjorts i domstol eller liknande
Avfuktare och annat du tar upp avgörs inte i domstol eftersom det är så pass små belopp att det inte är värt att betala advokater för att få det avgjort.
 
Allt du radar upp faller under byggnadstillbehör. Fastighetstillbehör är tex byggnader. Generellt kan man dra gränsen för byggnadstillbehör vid om det är fastmonterat eller ej (anbragt). Typexemplet är väl en micro, står den på bänken är den inte tillbehör men är den inbyggd är den det. Finns rättsfall om centraldammsugare tex om jag inte minns fel.

Ringklockan är tex ett självklart tillbehör, luftavfuktaren ej, men någon framförde en bra synpunkt angående formulering. De andra kräver lite mer tolkning.
 
2. Ja att man tycker ja... Men förklara då hur en parabol måste lämnas men inte mottagaren ☺️

Sedan att man ska ha pratat och diskuterat med köparen/säljaren är ju självklart. Men dels kan det vara saker man kommer på efteråt eller att man blir ovän med köpare/säljare under affären och vill veta vad som är juridiskt rätt.

BirgitS BirgitS skrev:
1. Kan tas med. Under förutsättning att luftavfuktaren inte står med i prospektet, om det t.ex. står "och tvätten torkar snabbt eftersom det finns en luftavfuktare" så får man nog anse att köparen har rätt till avfuktaren, inte för att det skulle vara ett tillbehör i laglig mening utan för att det har beskrivits som ingående i köpet.

2. Jag tycker att allt som hör till ringklockan hör till huset, precis som hatthyllan. Du kan inte byta ringklockan efter försäljningen för köparen har ju sett (kunnat se) att det är en trådlös ringklocka utan vill man inte bli av med den trådlösa ringklockan får man byta ut den innan visningarna börjar.

Som _MH_ skriver, det är bra att prata med köparen för hen kanske inte alls är intresserad av att behålla något som egentligen är fastighetstillbehör och som du gärna tar med dig, eller tvärtom.
 
Jaha och var ifrån har du fått det ifrån att stegen ingår om den behövs? Det jag kan läsa mig till är att stegen ingår om det är en fast monterad väggstege men inte annars.

M -MH- skrev:
Stegen ingår om den tex behövs för sotning.

Men allt detta går ju att komma överens om när man köper fastigheten, ifall det är osäkert.
 
http://fmf.se/fast-och-los-egendom/

Men det är ju en bedömningssport, såtillvida det inte är uppräknat nedan.
2 § Till byggnad hör fast inredning och annat varmed byggnaden blivit försedd, om det är ägnat till stadigvarande bruk för byggnaden eller del av denna, såsom fast avbalkning, hiss, ledstång, ledning för vatten, värme, ljus eller annat med kranar, kontakter och annan sådan utrustning, värmepanna, element till värmeledning, kamin, kakelugn, innanfönster, markis, brandredskap, civilförsvarsmateriel och nyckel.

[bild]I enlighet med vad som sägs i första stycket hör därjämte i regel till byggnad, såvitt angår

  1. bostad: badkar och annan sanitetsanläggning, spis, värmeskåp och kylskåp samt maskin för tvätt eller mangling,
  2. butikslokal: hylla, disk och skyltfönsteranordning,
  3. samlingslokal: estrad och sittplatsanordning,
  4. ekonomibyggnad till jordbruk: anordning för utfodring av djur och anläggning för maskinmjölkning,
  5. fabrikslokal: kylsystem och fläktmaskineri.
Dvs, saken behvöer inte sitta fast (exempel: kylskåp, brandredskap), utan det räcker att det är "ägnat till stadigvarande bruk för byggnaden"
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Men kan inte en lös stege jämföras med en fristående micro :p Man har en "lös" micougn som man använder till man vill byta eller att den går sönder och samma/lika med en lös stege?

M -MH- skrev:
[länk]

Men det är ju en bedömningssport, såtillvida det inte är uppräknat nedan.


Dvs, saken behvöer inte sitta fast (exempel: kylskåp, brandredskap), utan det räcker att det är "ägnat till stadigvarande bruk för byggnaden"
 
Trådlös ringklocka har en speciell mottagare, medan en parabol kan kopplas till olika mottagare.
Det gör det mer omöjligt för köparen att kunna använda ringklockan än parabolen och lämnas därför kvar.

Sen tycker jag att saker som man är osäker på, om de skall lämnas kvar eller får tas med, skall man plocka bort om man vill ha dem med sig.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
harry73
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Men förklara då hur en parabol måste lämnas men inte mottagaren ☺️
Mottagaren till parabolantennen är egentligen också fastighetstillbehör.

Jag är från Holland och köpte (och sålde) mitt första hus där.När man säljer ett hus fyller man i en lista med allt som finns i alla rum/ trädgård/ mm. För allt på listan fylls i om det ska tas med, lämnas kvar eller om köparen kan köpa det mot ersättning.
När jag kommer att sälja ett hus här vill jag egentligen göra samma sak. Bättre att det är tydligt
 
Jo Hollande i all ära men jag har skrivit i en kommentar att det kan faktiskt vara så att man inte upprättat ett liknande dokument och sedan skär det sig mellan köpare/säljare från det att huset är sålt fram till tillträdet. Då är det mer lagar/förordningar samt vad som gäller enligt gammal hävd som är intressant. Inte kanske vad man skulle eller bör ha gjort tidigare.

harry73 harry73 skrev:
Mottagaren till parabolantennen är egentligen också fastighetstillbehör.

Jag är från Holland och köpte (och sålde) mitt första hus där.När man säljer ett hus fyller man i en lista med allt som finns i alla rum/ trädgård/ mm. För allt på listan fylls i om det ska tas med, lämnas kvar eller om köparen kan köpa det mot ersättning.
När jag kommer att sälja ett hus här vill jag egentligen göra samma sak. Bättre att det är tydligt
 
Ja jag är också lite inne på din linje och kommer ta med ringklockan och mottagaren då den tillhör mitt automationssystem som gäller lampor, kameror m.m. men jag glömde plocka bort. Sedan kommer jag montera en ny ringknapp och se vad som sägs :)

Sedan har jag kommit på i efterhand att när det gäller tvättstugan i det hus jag ska tillträda så saknas frånluft i tvättstugan varpå tvätten inte torkar. Förra ägarna hade en luftavfuktare som gjorde att tvätten torkar. Den förutsåg jag skulle stå kvar men nu är jag osäker om den kommer att göra det. Jag ska montera en frånluftsfläkt tids nog men till dess känns det som onödigt att jag ska måsta köpa en avfuktare :(

thomas33 thomas33 skrev:
Trådlös ringklocka har en speciell mottagare, medan en parabol kan kopplas till olika mottagare.
Det gör det mer omöjligt för köparen att kunna använda ringklockan än parabolen och lämnas därför kvar.

Sen tycker jag att saker som man är osäker på, om de skall lämnas kvar eller får tas med, skall man plocka bort om man vill ha dem med sig.
 
BirgitS
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Förra ägarna hade en luftavfuktare som gjorde att tvätten torkar. Den förutsåg jag skulle stå kvar men nu är jag osäker om den kommer att göra det.
Prata med dem, de kanske kommer att slänga avfuktaren för att de inte behöver den dit de flyttar.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.