Har denna öppning mellan källare och bottenvåning. Den mäter 144*140 och höjd från golvet är 199 (cm). Avsats ovanifrån är från höger.

Tänker sista steg nere blir till vänster längs yttervägg. Inget i nedre plan som hindrar i form av vägg etc.

Har en spiraltrappa, men undrar om ngn vet om måtten möjliggör en fast istället.
 
  • Öppning mellan källare och bottenvåning med stege, vita väggar och synligt takbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är aldrig omöjligt att ha en trapp, frågan är bara om den blir särskilt trevlig att gå i men många äldre hus har nog sämre förutsättningar än det där med trappor som fungerar bra.
 
Du har en poäng, det kanske blir återmontering av spiraltrappan!

Den är fin men behöver stabiliseras
 
Vad är höjdmåttet från golv till golv? Spiraltrappor är nödlösningar som bör undvikas, i synnerhet till en källare där man kanske vill bära med sig saker. En L-formad trappa verkar lämplig om den får plats. (Hänger på totala trapphöjden).
 
Om det är två meter golv till tak gissar jag på max 2,50 totalt, sannolikt lite mindre. 13–14 steg borde då räcka. Idealiskt skulle man då vilja ha en trapplängd på sisådär 3,25–3,50 meter. Det är väl ungefär en meter mer än du har med full ståhöjd i L-form. Men att en källartrappa har lite grundare steg än idealiskt är ju rätt vanligt, likaså att vuxna män får böja lite på huvudet för att komma ner.

Jag skulle tippa att du kan få en rätt bra trappa byggd där.
 
J justusandersson skrev:
Vad är höjdmåttet från golv till golv?
Hej!
Höjden golv till undertak källare mäter 199 cm
 
  • Gilla
LenaSuzanna
  • Laddar…
Toppen, ska se om det går att göra en L trappa trots allt
 
Jag frågar igen: höjden från golv till golv? Dvs källarens höjd plus bjälklagets tjocklek. Det är det måttet som bestämmer trappans fförutsättningar.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag frågar igen: höjden från golv till golv? Dvs källarens höjd plus bjälklagets tjocklek. Det är det måttet som bestämmer trappans fförutsättningar.
Tack alla!
Jag har räknat och det blir att montera tillbaka sugröret...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.