Tack för alla svar! Det verkar som cellplast i någon form är grejen trots allt. Blir ett j-a sågande. Får se till att vara inomhus å suga upp allt spill så det slipper hamna i trägårn.
 
Man kan skära med varm tråd också så smular det inte. Bara att spänna upp en ståltråd och mata 12v genom så går det att skära
 
  • Gilla
Niklas_1
  • Laddar…
Använd t ex detta blad: Bosch Special for Soft Material, så blir det inget spill eller spån.
 
  • Gilla
Niklas_1
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Sådan här isolering har jag använt.
XPS köpt på Byggmax och finns på de flesta byggföretagen

[bild]
Ser ut som markisoleringsskivor från Dow.
 
  • Gilla
DB995
  • Laddar…
optimum
I Ilkka Salokannel skrev:
Ser ut som markisoleringsskivor från Dow.
XPS används som markisolering där behov av högre last krävs.

Materialet kallas XPS, extruderad styrencellplast
 
Så här gjorde vi i vårt sommar+ uterum.

vi byggde på befintlig altan som har stått många år och var i bra skick. Och hade då 8 cm till altandörren.
Uppifrån och ner.

- Behandlat furu 14mm
- 2mm underlagsfoam
- 50mm xps 200 skivor
- 2 mm underlagsfoam (gnissel)
- Vindpapp
- Trallgolv

Vi fick ett gäng + grader nu när vi värmer rummet med en värmefläkt. Från 10+ över utomhus till +15.
 
  • Renovering av uterum med nytt trallgolv, XPS-isolering och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
M Murdoc12 skrev:
Så här gjorde vi i vårt sommar+ uterum.

vi byggde på befintlig altan som har stått många år och var i bra skick. Och hade då 8 cm till altandörren.
Uppifrån och ner.

- Behandlat furu 14mm
- 2mm underlagsfoam
- 50mm xps 200 skivor
- 2 mm underlagsfoam (gnissel)
- Vindpapp
- Trallgolv

Vi fick ett gäng + grader nu när vi värmer rummet med en värmefläkt. Från 10+ över utomhus till +15.
Det ser riktigt bra ut. Jag vet inte mkt om det där isolera trallgolv m m. Vi har också en befintlig altan sedan flera år , en annan ägare byggde altanen. Bra skick också. Har också haft funderingar hur man kan isolera trallgolvet , man blir lite rädd att det ska uppstå fuktskador, mögel under trallen. Hur såg det ut på eran trallgolv? Lät ni allt ligga kvar och sedan lägga allt material på det? Visar en bild på golvet här. Alt-trätrall för altan med synliga slitage och ett trappsteg vid dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej.

Vårt trägolv såg som ditt ungefär. Marken under golvet är torr jord.

Jag förstår om fukten, vi har luftventiler till huset i uterummet så det är alltid ett sug.

Eftersom rummet aldrig kommer bli 100 tät, även mot marken längst bak tex. så kommer det att bli en viss rörelse av luft som flödar genom uterummet.

Sen är det öppet framtill på trägolvet så att luft kan komma in. Så länge luften kan röra sig något där nere mot marken så tror jag att det är lugnt
 
Hej

Tack.
Jag förstod nästan det. Det borde funka som du beskrev om all luft cirkuleras runt där och är inte 100 % tätt.
Så du lät trallen ligga kvar och sedan vindpapp på och underlag foam efter och till slut furu trä förmodar jag.
 
Precis.
Det är stor skillnad när det är hyffsat tät i temperatur såklart och mindre drag. Sen som en beskrev det för mig. Det räcker med små öppningar för att det ska bli ett flöde.
det behöver inte blåsa rakt genom.

Vi har kört med fläkt till och från under hösten/vintern och det har blivit kanon. Jag inbillar mig att det hjälper också att förebygga fukt om man värmer upp rummet till rumstemperatur emellan åt.
 
Får tacka så mktför infon. Det var intressant få ditt synpunkt på det hela arbetet. Bra att få lite inspirationer av olika grupper och sedan kan man liksom börja köra på lite med bättre kunskap.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.