När vi byggde om fritidshuset för ett par år sedan så var jag inställd på att ha en Luft/Vatten-pump, men till slut landade vi på en vanlig värmepanna (Värmebaronen 6kW) med ontech fjärrstyrning. Jag sparade ca 80tkr på detta, gör av med 6-10 000 kWh per år så det hade tagit 15-20 år att tjäna in en luft/vartten-pump. Ändå ångrar jag mig lite när jag får elfakturorna :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
C carljohanbauhn skrev:
Tack för era tankar!
Kanske går mot strömmen här, men vill helst inte ha en luft/luft, utan utnyttja våra vattenburna värmeslingor.

Tack för tipset om den luft/vatten-pumpen. Om jag förstår det rätt så går den ner mycket lägre i kW än vad de minsta bergvärmepumparna gör.

Är en ren elpanna något att överväga - vad säger ni?
Går ner i effekt? Nja men det går kraftigt ner i effektivitet under typ +5 gr ute.
Men kostar ändå ungefär som en komplett BVinstallation. ...
Kör du på BV. Borra ett grunt hål på 100 m och planera det smart så det går lätt att borra ett till ifall där blir en större bostad en dag.
Om du letar lite så borde du kunna hitta en liten BV pump för 15000 + borrhål och installation.
 
Redigerat:
T
Jag har nyligen byggt ett fritidshus på 110 kvm och hade nog egentligen aldrig någon annan tanke än att installera bergsvärme. Det är ett smidigt alternativ även om det kostar. Satte ca 4.000€ på ett drygt 140m borrhål + installation och knappt 7.000€ för NIBE F1245-6 R + installation. Jag ser inte vilket alternativ som skulle ha varit realistiskt.
 
  • Gilla
carljohanb och 1 till
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Jag har nyligen byggt ett fritidshus på 110 kvm och hade nog egentligen aldrig någon annan tanke än att installera bergsvärme. Det är ett smidigt alternativ även om det kostar. Satte ca 4.000€ på ett drygt 140m borrhål + installation och knappt 7.000€ för NIBE F1245-6 R + installation. Jag ser inte vilket alternativ som skulle ha varit realistiskt.
Det är 110kSEK för pumpen. Jag vet inte vad el elpanna kostar men kanske 30-40k. Har man hög förbrukning går det snabbt att tjäna in med den mindre driftkostnad på en BV. Men om man bara är någon gång i stugan så det kanske bli väldigt många år för att tjäna in.
Anta att 1 kWh kostar 1.50 kr och arr årsförbrukningen (som fritidshus) är 4000 kWh/år, och att BV behöver bara en tredjedels el jämfört med elåpanna. Man spara då 4000 kr el om året. med 80 kkr skillnad i anskaffning tar det 20 år innan BV har betalt sig mot elpanna. .
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är 110kSEK för pumpen. Jag vet inte vad el elpanna kostar men kanske 30-40k. Har man hög förbrukning går det snabbt att tjäna in med den mindre driftkostnad på en BV. Men om man bara är någon gång i stugan så det kanske bli väldigt många år för att tjäna in.
Anta att 1 kWh kostar 1.50 kr och arr årsförbrukningen (som fritidshus) är 4000 kWh/år, och att BV behöver bara en tredjedels el jämfört med elåpanna. Man spara då 4000 kr el om året. med 80 kkr skillnad i anskaffning tar det 20 år innan BV har betalt sig mot elpanna. .
Och inom dom 20 åren så har med största sannolikhet Pumpen endera måst bytas ut eller krävt dyra reparationer.
 
T
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är 110kSEK för pumpen. Jag vet inte vad el elpanna kostar men kanske 30-40k. Har man hög förbrukning går det snabbt att tjäna in med den mindre driftkostnad på en BV. Men om man bara är någon gång i stugan så det kanske bli väldigt många år för att tjäna in.
Anta att 1 kWh kostar 1.50 kr och arr årsförbrukningen (som fritidshus) är 4000 kWh/år, och att BV behöver bara en tredjedels el jämfört med elåpanna. Man spara då 4000 kr el om året. med 80 kkr skillnad i anskaffning tar det 20 år innan BV har betalt sig mot elpanna. .
Så är det - beräkningen är fast i hur stor behovet är. Jag har byggt med tanke på att vara där regelbundet året runt så jag har nog betydligt kortare återbetalningstid.
 
En Nibe F1255-6 får man för runt 70' plus installation och borrhål så behöver det inte bli så drygt.

Vid installation kan man passa på att förbereda för frikyla också
 
  • Gilla
carljohanb
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
En Nibe F1255-6 får man för runt 70' plus installation och borrhål så behöver det inte bli så drygt.

Vid installation kan man passa på att förbereda för frikyla också
Finns billigare BVP än så.
 
C carljohanbauhn skrev:
Tack för era tankar!
Kanske går mot strömmen här, men vill helst inte ha en luft/luft, utan utnyttja våra vattenburna värmeslingor.

Tack för tipset om den luft/vatten-pumpen. Om jag förstår det rätt så går den ner mycket lägre i kW än vad de minsta bergvärmepumparna gör.

Är en ren elpanna något att överväga - vad säger ni?
Jag har i mitt hus på Gotland en ackumulatortank och en vattenmantlad braskamin och golvvärme. Vi har en elpatron i tanken och köper el med koppling till timspottpriset och ett egentillverkat styrsystem.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Stickan56
electroluxaren skrev:
får du plats med en frånluftsvärmepupmp så löser du detta samtidigt som ventilation och på köpet tappvarmvatten

Fast jag tror du kommer sakna kylan du får av en luft/luft
Fast det är på loftet kylan behövs mest. Värmen kommer att samlas där på sommaren.
En luft/luft med två innerdelar skulle vara bra.

Stickan
 
Vi har 100kvm och separata elmätare för elpannan och vvb och ventilationen, jag bor i Luleå och vi kör värmen året runt ca 20 grader inne. Elvärmen drar ca 10500 kWh med elpanna och golvvärme i plattan.
 
  • Gilla
carljohanb
  • Laddar…
B
luft/vatten monoblock tror jag är vettigast för dig, om man ska göra avvägningen mellan ekonomi på kort (investering) och lång sikt (driftkostnad).

Ta exempelvis panasonics 5kW invertermodell, kostar knappt 40 kkr att köpa. En standardinstallation kostar 22 kkr. Lite mer för att få till varmvattnet via den också. Södra sverige (göteborg) har rätt varmt klimat, det är rätt många dagar på året då luften är varmare än bergets temperatur, vilket gör att skillnad i COP inte blir så stor. Speciellt med tanke på att det inte är åretuppvärmt. Fjärrstyrning går att få till, de har ingångar på styrkortet, så man kan styra från alla möjliga olika system.

Jag högg bara 5kW på känn. Huset förbrukar sannolikt inte så mycket, men om du vill få ner tiden från kallt hus till varmt hus, så får man inte ha för lite effekt, med tanke på alla ton betong i plattan som måste värmas upp.
 
  • Gilla
carljohanb
  • Laddar…
Har läst en del i tråden och lägger min röst på elpanna. Om du inte vill ta kostnaden nu så förbered för solpaneler så att det går smidigt att installera om du ser behov om ett par år, då de har sjunkit i pris och blivit mer effektiva.
 
  • Gilla
carljohanb
  • Laddar…
Elpannor finns ofta att köpa på andrahandsmarknad, några tusenlappar för en bra beg sådan, jag köpte en elomin 3 med varmvattenberedare för 1500kr.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
När vi byggde om fritidshuset för ett par år sedan så var jag inställd på att ha en Luft/Vatten-pump, men till slut landade vi på en vanlig värmepanna (Värmebaronen 6kW) med ontech fjärrstyrning. Jag sparade ca 80tkr på detta, gör av med 6-10 000 kWh per år så det hade tagit 15-20 år att tjäna in en luft/vartten-pump. Ändå ångrar jag mig lite när jag får elfakturorna :)
Tack! Intressant att höra.
Ja, det gäller ju att man i så fall lägger undan de där pengarna och tar fram lite varje månad när elräkningen kommer.
Lätt att man hittar något annat kul att bygga eller ett verktyg som man bara verkligen "behöver" :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.