Plumber, jag yttryckte mig otydligt. Jag menade i så fall att radiatorsystemet inte ska ha någon vattenkontakt med tanken, utan få värme från tanken genom någon form av värmeväxlare som t ex kopparslingor. Då blir det ju ett högre tryck i radiatorsystemet (som ju också behöver ett expansionskärl) än i tanken och pannan kan man då ha ett mycket lägre tryck. Jag har för mig att liknande lösningar finns om man för kulvert eller fjärrvärme.

Flänsade kopparrör kostar ohemult mycket och jag misstänker att det behövs ganska många meter, så en sådan lösning med en hemsvetsad tank blir nog i de flesta fall nästan lika dyr som färdiga tankar.

Jag ska tillägga att jag är en glad amatör och att man inte ska ta mina ord som absoluta sanningar.
 
Jag skulle tro att de flesta kan ta hem Calmarpannan om du vill ha den. Det mesta med RSK-nummer kan de flesta rörisar ta hem. De köper genom grossister som i sin tur har stora sortiment och det som de inte har kan de ofta ta hem. Räkna dock med att du får betala mer för grejerna än på www.vvs-butiken.nu. Rörisar lever både på timdebiteringen och att de är återförsäljare av de saker de monterar.

Jag tjatar igen: Lär dig så mycket som möjligt om det system som du ska ha. Då minskar risken att någon försöker klämma på dig sånt du inte behöver eller att någonting installeras tokigt. Sånt händer ibland.
 
Japp, du ökar ju systemvolymen med minst en och en halv kubikmeter. Om du har öppet expansionskärl bör det vara minst 4% av den totala systemvolymen.

Tryckexpansionskärl ska du bara ha om det absolut nödvändigtvis måste ha det. Ett sådant kärl har kortare livslängd, är dyrare och det måste vara mycket större. Du måste dessutom ha en kylslinga i pannan och en SYR-ventil.

Det finns länkar till två andra butiker på nätet här:
http://w1.278.telia.com/~u27811964/
(Jaja, jag vet. Sidan ser hemsk ut och är rörig, men det är ett snabbhack och jag kommer att förbättra länksamlingen så småningom.)

Problemet med att köpa en påse ackar, panna, rör och kopplingar är att man alltid missar nåt som man behöver. Sen står man där en lördag med rörtången i ena näven och linblånan i den andra och undrar varför man inte tänkte på att köpa den där bussningen... Extra kul blir det om det är -10 ute.

Ta en titt på Energifirmans hemsida. Där finns en del matnyttigt om vedpannor och ackumulatortankar och sånt.
 
Japp, då har du med största sannolikhet ett öppet. Fast det borde gå ett rör upp genom taket och ett ut åt sidan till ett avlopp eller ut i fria luften. Det förra är till för att ånga ska kunna blåsa ut om pannan kokar, vilket inte är helt ovanligt om man har en vedpanna. Det senare kallas skvallerrör och där kommer det ut vatten när systemet är helt fyllt. Oftast dras det röret ner till pannrummets avlopp, men jag har sett skvallerrör dragna ut genom husväggen eller till ett avlopp närmare expansionskärlet.

Jag fick lite panik när jag insåg att jag hade publicerat länken och snyggade till sidan lite i all hast. ;)
 
Hej Sveno!
Jag siktar på en Calmarpanna i den närmaste framtiden (nästa eldningssäsong?) och undrar hur det är att sota den och använda den i övrigt. Är det mycket krångel? Vad tycker du är mest besvärligt? Vad skulle du ändra på om du konstruerade pannan själv? Man hinner ju fundera på underverket när man är i pannrummet och kanske svär över dumma lösningar som förpestar vedeldarens fridfulla liv ;D. Har du hittat sådana i Calmarpannan? Det om större akumulatortankar är noterat! Tack!
gaia
 
Gaia, jag har en Solo Innova, så jag vet inte så mycket mer om Calmarpannan än det som står på nätet och i Trebemas broschyrer. Vill du veta nåt om Solon så hjälper jag dock gärna till :)
 
Ja tack Sveno! ... för det är mitt andra alternativ!
hälsningar gaia
 
Gaia, Baxi Bonus är väldigt lik Solo Innova i konstruktionen. De största skillnaderna är plåttjockleken och att efterbrännkammaren/gasförbränningskammaren är gjord av plåt i Bonus och av keramik i Solon. Det är alltså en slitdetalj, men jag tror att den är bra mycket billigare än motsvarande av keramik. Orsaken till att den är av plåt är att den ska vara enkel att byta ut när man ska köra pellets. (Kom på det nyss...) Priset på Bonus är också lite trevligare än på Solon.
 
Har fått över en Thermia panna oanvänd med elpatron 9kW. Köpte ett hus på anbud och satte dit bergvärme istället. Skorsten utvändig på 5 meter finns också oanvänd.
 
Hej !
Jag har läst om testet och mycket annat också om olika vedpannor. Att pannan har verkningsgrad på 91% betyder inte att hela min värmesystem kan utnyttja det till godo för huset. Men klart att vid så bra start finns det chans att få bra verkningsgrad i slutändan också.
Sveno, du har en riktig multipanna som du kan välja bränsle till - vällgraderat. Det var intressant att läsa att det finns pannor utan keramik och ändå med så bra verkningsgrad. Trodde att det var bara keramiken som gällde nuförtiden.
Tack för hjälpen
gaia
 
Gaia, hoppas att jag inte gör dig besviken nu. Det är keramik i Bonus också. Botten i vedmagasinet och (tror jag) botten av pannan är av keramik. Att det är keramik tycker jag inte är någon större nackdel. Det är klart att man får vara försiktigare när man sotar och lägger i ved. Det är inte bara att kasta in trekilos vedklabbar hursomhelst. Fördelen är att det är enklare att få tillräckligt hög temperatur i flamman för att förbränningen ska bli fullständig. Plåten i EBKn i Bonus är nog i ett specialstål som tål de temperaturerna (850-1000 grader) under lång tid utan att "brinna upp".

Bakgrundsmaterialet till Råd och röns test finns på www.kov.se. Där finns lite mer info än på Råd och röns hemsida.
 
Hej Sveno!
Tack för länken. No ja, man skulle önska sej att åtminstånde den utsatta delen av eldstaden var av gjutjärn och inte keramik (tunga vedklabbar). Tyvätt är många gjuterier omgjorda till museum och annat och panntillverkare tar det som finns närmast till hands = keramik. Om det nu blir många klagomål på keramiken så kanske byggs det något mera tåligt material in i framtida pannor. Hoppas jag kan vänta ut så länge.
Tack för hjälpen
gaia
 
Gaia!
Du har ju den tjeckiska pannan viadrus som har eldstaden i gjutjärn. Hittar info om den på www.lindquistheating.se
Jag skall själv inhandla nytt system för uppvärmning men ju mer man läser om vad som finns desto mer snurrig blir man av alla ideér man får. Senast här i forumet läste jag om stoker som kan elda det mesta och det verkar toppen att kunna komplettera en vedpanna med den. Hade från början tänkt ha vedpanna (ev. en viadrus) + 2st 750 liters ackutankar vilket får plats i pannrummet om ackutankarna står några meter från varandra, dörr emellan. Men det är broms om man nu skulle vilja komplettera med en stoker, den verkar i sig kräva ordentligt med plats och sedan tillkommer platsen för brännet. Lutar åt att man kanske får tänka om och inreda en del av ladan om man vill ha denna lösning + ny skorsten. Snacka om beslutsångest.
 
Strisak, varför stoker? Som jag har fattat stoker så är det en nödlösning för att kunna elda ved och annat i en gammal kombi- eller oljepanna. Kolla upp såna saker som livslängd, utsläpp (om du bor så att du måste bry dig) och verkningsgrad. Det är ju lite tråkigt att kapa och klyva ved för att sen skicka ut en femtedel oförbränt genom skorstenen. ;)
 
Sveno!
så uppfattade jag det inte. Stokern ska vara lämplig att använda till just spannmål som kräver en högre förbränningstemperatur än pellets & ved. Denna högre temperatur behövs pga av att spannmålet har ett naturligt skydd mot eld vilket inte t.ex. ved har. Det jag fastnar för med denna är att man får så många möjligheter till att välja olika bränslen men det kanske går med en vanlig pelletsbrännare också. Jag bor ute på landet utan grannar så ur miljösynpunkt så är det nog inga problem med stokern. Men jag tycker det svåraste är att samla ihop vad man behöver i de olika "paketen" pga ingen tidigare erfarenhet. Shuntstyrningar, termiska ventiler, fördelare till golvvärme, reglercentraler osv osv. Man får inget grepp riktigt på vad man skall ha. Strävar förstås efter ett system med så lite jobb som möjligt (då räknar jag inte biten med bränslehanteringen som är nog jobbig), helst bara fylla på bränsle och raka ur aska någon gång då och då hade varit det optimala systemet för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.