Hej,

Undrar vilken typ av golv som anses bäst att lägga på gjuten betongplatta. Huset är byggt -73, ingen källare, plattan har isolering under, inte över. Har gjort besiktning och har inget problem m fukt eller dylikt. Huset har tidigare haft parkett i vardagsrum, korkoplastmatta i kök, plastmatta i tvättstuga och badrum, och det har alltså funkat problemfritt. Vi funderar på vilket golv som är bäst att lägga i köket. I dagsläget har vi lagt in målat massivt furugolv med stegdämpare under, men detta är alltså en provisorisk lösning. Har vi gjort en miss med att lägga massivt trägolv direkt på plattan? Att få bort golvet snarast är inget problem, frågan är vad man lägger istället?

Vi skulle helst vilja lägga linoleum men behöver man tänka på nåt särskilt eller lägga något speciellt underlag under detta, nåt ventilerande t.ex.?

Har läst att plastmattor eller andra täta material som laminat ej är att rekommendera. Hur är det med parkett och linoleum? Är det ena att rekommendera framför det andra?

Ni som haft parkett i köket, håller det sig fräscht el bör man undvika det? Vi är en småbarnsfamilj så det slabbas ju litegrann ibland.

Tack på förhand!

EDIT: Flyttat tråden till forumet "Golv" då den hamnade fel tidigare.
 
På en underisolerad platta kan du lägga i stort sett vad som helst.
Linoleum är väl heller inte så tät så att det skall vara något problem
Enda problemen som kan uppstå är med plastmattor i svalare utrymmen, typ tvättstuga.
I alla fall enligt mina gamla erfarenheter från 80-talets besiktningar av hus.
 
Är plattan verkligen isolerad på undersidan så kan du lägga i princip vad som helst. Jag gillar klinker, men det är ganska oskönt på vintern utan golvvärme.
 
Tack för svar båda två!

Det låter ju bra, lutar åt linoleum som det ser ut nu. Behöver man lägga nåt mer under förutom stegdämpning, alltså mellan linoleumgolvet och betongen, eller är det bara till att följa Forbos (marmoleum click) instruktioner?

En annan fråga om golv i våtrum: vi kommer så småningom renovera om med nya tätskikt och vill lägga klinker på golvet med golvvärme (elslingor) under. Har hört om "omvänd fuktvandring", vad tror ni om golvvärme och klinker i badrummet och tvättstugan? Bättre än plastmatta? Ska man undvika golvvärmen, blir så kallt då...Eller är det lugnt så länge man ser till att alltid ha den igång?

Tack igen! :D
 
F
S Svej skrev:
Tack för svar båda två!

Det låter ju bra, lutar åt linoleum som det ser ut nu. Behöver man lägga nåt mer under förutom stegdämpning, alltså mellan linoleumgolvet och betongen, eller är det bara till att följa Forbos (marmoleum click) instruktioner?

En annan fråga om golv i våtrum: vi kommer så småningom renovera om med nya tätskikt och vill lägga klinker på golvet med golvvärme (elslingor) under. Har hört om "omvänd fuktvandring", vad tror ni om golvvärme och klinker i badrummet och tvättstugan? Bättre än plastmatta? Ska man undvika golvvärmen, blir så kallt då...Eller är det lugnt så länge man ser till att alltid ha den igång?

Tack igen! :D
Det är samma sak där, är plattan isolerad som du säger så är elslingor i en kladd flytspackel inget problem.
 
  • Gilla
Svej
  • Laddar…
om du inte har husritningar så kolla med byggnadsnämnden i kommunen de har nog i sitt arkiv
 
  • Gilla
Svej
  • Laddar…
Lägg valfritt golv enligt tillverkarens instruktion, ofta vill dom att man lägger en stegljudsdämpande plast under.

Golvvärme är inte heller något problem, detär rätt fram att köra.
 
  • Gilla
Svej
  • Laddar…
Allt du frågar om är helt lugnt givet att du faktiskt har en betongplatta med underliggande isolering. Jag vet dock inte hur vanligt det var med underliggande isolering på betongplattor 1973. Jag trodde det var väldigt ovanligt dock?
 
  • Gilla
Svej
  • Laddar…
Hej alla,

Tack för svar igen. Ja, alltså jag har tyvärr dålig koll på det här med husgrunder och betongplattor, första huset. Men jag försöker lära mig! Hur som helst, plattan anses vara isolerad, dock är det Leca-kulor som isolering under plattan så jag vet inte hur bra/dåligt det är som isolering egentligen.

Har sökt en del här på forumet och det tycks råda delade meningar men om jag tolkat det rätt så verkar det som att det inte är optimalt jmf med dagens isolering, främst pga onödig värmeförlust genom plattan (?) men att det samtidigt är bättre än en helt oisolerad platta, som annars var vanligt vid den tiden huset byggdes. Plattan och syllarna är och har varit problemfria.

Kan tillägga att eventuell golvvärme kommer ligga på en yta om totalt max 15 kvm (tvättstuga + badrum + gäst-WC) men jag funderar på om det är bättre att skippa golvvärme i tvättstugan och därmed bara ha det på en väldigt liten yta:

https://www.isover.se/news/golvvarme-komfortens-skull-men-glom-inte-isolera-grunden

"Väljer du golvvärme för att värma hela huset är rätt inomhustemperatur och god isolering av grunden avgörande för att resultatet ska bli det förväntade och för att du ska undvika fuktskador. Allt hänger på att du har rätt inomhustemperatur och god isolering av grunden. Har du inte det, bör du endast installera golvvärme som komfortvärme på begränsade små ytor."

Står också:
"En kritisk tidpunkt är när golvvärmen stängs av på våren." Men om man inte stänger av värmen helt då? Jag är frusen av mig och hade verkligen uppskattat golvvärme över klinkern men jag kanske får investera i ett par fårskinnstofflor och en fluffig matta istället? :)
 
Har begärt ut ritningarna också, tack för tipset!
 
jag har ett badrum renoverat 2001 på 4-5 kvadratmeter stänger aldrig av golvvärmen där finns ju termostat som styr
 
  • Gilla
Svej
  • Laddar…
T tergo skrev:
jag har ett badrum renoverat 2001 på 4-5 kvadratmeter stänger aldrig av golvvärmen där finns ju termostat som styr
Är det också ett 70-talshus på platta?
 
S Svej skrev:
Är det också ett 70-talshus på platta?
byggt 1980-81 platta på mark ingen isolering under ,golvet i badrumet betong+70mm frigolit+70-80mm betong sen golvvärme+klinker
resten av huset betong+70mm frigolit+spånplatta
 
  • Gilla
Svej
  • Laddar…
S Svej skrev:
Ni som haft parkett i köket, håller det sig fräscht el bör man undvika det? Vi är en småbarnsfamilj så det slabbas ju litegrann ibland.
Vi har Kährs bokparkett i hela vårt hus, byggt år 2010.
Utom i våtrummen, men alltså bokparkett i köket.
Och det funkar utmärkt, inte mera skador där än i de andra rummen.
Men vi har ju inga småbarn förstås :cry:
 
  • Gilla
Svej
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Allt du frågar om är helt lugnt givet att du faktiskt har en betongplatta med underliggande isolering. Jag vet dock inte hur vanligt det var med underliggande isolering på betongplattor 1973. Jag trodde det var väldigt ovanligt dock?
Nej inte alls. Var högsta mode vid grupphusbebyggelse att bygga ”lecagrund” Dvs. Isoleringen utgörs av ett lager Leca.
Enda problemet med dom var när man byggde på vattensjuka gamla åkrar, som också var populärt. Högt ligga de dränering eller ingen alls och det visade sig att Lecan inte var kapillärbrytande. Resulterade i att vissa hus blev fuktskadade, oftast förtvålades mattlim under plastmattor och i värsta fall mögel på syllen. Men väldigt ovanligt.
Nästkommande byggmetod var dom överisolerade som ju ledde till stora problem innan man lärt sig hur dom skulle byggas.
 
  • Gilla
Svej
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.