Tjena!

Ska bredda och asfaltera om vår uppfart förhoppningsvis ganska snart.
Efter ett par öl när man börjar bli smart fick jag en fundering.

I kommunen där jag bor är det tillåtet att tvätta sin bil på antingen gräsmatta/singeluppfart då de inte rinner rakt ner i dagvattenbrunnen.
Jag vill ha en asfalterad uppfart och inte singel..
Så min tanke är att sätta en ränna, fylla med singel där uppfarten möter vägen.
Bild nedan visar vad jag menar med ränna.
Andra bilden har jag ritat med rött vart jag tänker mig rännan ska ligga.

Frågeställning:
1. tror ni det är en bra idé?
2. tankar på hur jag preppar under/i rännan?
3. lönlöst, åk till självtvätten!?

Give me your thoughts! :D
 
  • Asfalterad uppfart med en ränna fylld med singel vid kanten där den möter vägkanten, markerad för planerad bilvätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Asfalterad uppfart med markerad ränna i rött där användaren föreslår en singelränna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägg en ränna där och sedan gräver du ner ett par dagvattenkasetter i gräset...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Rent tekniskt kommer det funka utmärkt med en ränna med ett ordentligt lager grus under som sedan kan låta vattnet sjunka undan eller som MathiasS skriver leda vattnet till en dagvattenkasset. Sedan kan nog komunen muttra friskt om de ser detta då regelerna skriver tydligt Grus eller gräsmatta. Kan tänka mig flera anledningar till denna skrivning inte bara att man inte vill ha ut vattnet direkt på gatan och ner i dagvattenbrunnarna. Tvättar man på grusuppfart eller gräsmatta tänker man sig kanske lite mer om vilken typ av rengöringsmedel man använder och även hur ofta man gör detta. Inge trevlig gräsmatta efter 4 biltvättar på samma dag mm.
Risken är ju att du får många syrliga komentarer av de som vet om reglerna och ser att du tvättar på asfalten hur mycke du nu har gjort för att inte släppa ut vattnet i dagvattnet utan tar hand om detta på egen hand.
 
Jag tror det viktigare är att man tar hand om vattnet lokalt och att det rinner rakt ner där man släpper ut det, då fastnar allt skräp i marken innan det når grundvattnet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Hmm, bra idéer båda två!
kommentarerna kommer nog säker ändå, men hade en Peab-snubbe här och kollade på uppfarten så frågade honom. Trodde jag va ensam om denna idé men han hade gjort samma sak fast han hade fall ner mot huset. Han sa att visst kommunen skulle kunna bli tjurig, men de dom inte vet har de inte ont av haha..
 
Claes Sörmland
Det huvudsakliga miljöproblemet med biltvätt är detergenten SDS och fett/vax. Dessa bryts snabbt ned i en gräsmattas eller grusplans ytliga och syrerika jordlager men blir en miljöbelastning i dagvattnet (som ofta inte renas väl utan släpps ut i nån sjö). Så infiltration löser miljödelen. Är det lerigt/siltigt i jorden så kan ett sandfilter vara en bra idé (i dess enklaste form ett dike fyllt med 0-8 sand för markbäddar/EU-sandlådor/ ett murning) och grov makadam ovanpå. En avlång brunn kan säkert placeras ovanpå den grova makadamen men filtret lär sätta igen efter några årtionden så det kanske inte ska ligga under asfalt?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag trodde faktiskt att det värsta problemet var det man tvättade av bilen, inte själva tvättmedlet, faktiskt?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag trodde faktiskt att det värsta problemet var det man tvättade av bilen, inte själva tvättmedlet, faktiskt?
Jag har hört att det är tungmetaller som följer med ner i marken när man tvättar bilen. Rätt eller fel vet ej. Det var en som äger en bensinmack jag fick reda på det som har biltvätt.
 
Det borde vara förbjudet att ha bilen ute när det regnar...
 
  • Gilla
KeiNo och 1 till
  • Laddar…
Var kommer metallerna ifrån och vilka halter handlar det om?
 
Tillägg: Sunda förnuftet säger så klart att tvättvatten inte ska direkt ut i vattendrag och sjöar, men ingenjören i mig undrar om just metallhalten i vattnet och hur stor den är.
 
Claes Sörmland
Nog frigörs det lite mer tungmetaller och oljor från en schamponerad bil än en som står ute i regnet så det kan nog tänkas bidra till miljöbelastningen på dagvattnet. Avfettningsmedel är heller sällan snälla mot dagvattnety. Men dagvattnet innehåller rätt mycket skit ändå från gator och vägar.

Värst är naturligtvis kommersiella biltvättar, där blir det en rejäl koncentration. Bilen som tvättas hemma på grusplanen är inte ett lokalt miljöproblem bortom nedbrytningen av rengöringsprodukterna.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Jag undrar var tungmetallerna kommer ifrån. Bensinen har ju varit blyfri i ganska många år nu och mängden legeringsämnen i stålet är ju väldigt lågt. Jag vill påstå att det är gammal info som blivit sanning....
 
harry73
Metaller finns ju, men riktiga tungmetaller lite mindre.
Jag tror att det främst är från dubbar. Och det är aluminium och en hårdare legering.
Mycket rostpartiklar från bilar och eventuell bromsskivor och kanske bromsbeläggning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.