H hak98 skrev:
Jag menar en städning där inget microdamm släps ut i huset och är helt automatiserat. Mao ingen damsugarrobot.
Dammsugare är en städapparat som suger upp damm och andra partiklar med hjälp av en luftpump. Dammsugare används inom såväl hushåll som industri. Dammsugare har en slang av typen spiralslang och ett rör som sitter mellan dammsugaren och rengöringsmunstycket. Den tål ett visst undertryck.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
När jag var liten, mycket liten, så tänkte jag ut ett system där alla golv var med heltäckningsmatta.
Men mattan gick runt, som på en bandslip, på rullar i väggen och sen ner i ett dolt utrymme under golvet där den dammsögs.

Så min ide var alltså att när det var dags att städa så drog man igång dammsugaren och sen lät mattan rotera minst ett halvt varv, så hela ytan uppe i rummet blev dammsugen.

Jag insåg ju dock att det fanns vissa problem att ha möbler och grejer stående på golvet då, så min lösning där var att bord t.ex. hänger ner i stång från taket och så mycket som möjligt var väggfast.

Jag sökte aldrig patent, och nu har jag ju publicerat, så nu kan ingen annan heller söka patent. Pilutta er ... :)
Magisk och kreativ tanke!...kanske alla möbler/prydnader får stå på hjuloch med ett rejält "ryck" i mattan så står de kvar när mattar under dem försvinner :)
 
  • Haha
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Idén skulle säkert fungera med en typ av laminatgolv, klistrad på en gummimatta och därmed också kunna rullas runt. Men det är det där med möbler, men det kanske IKEA kan lösa.
Sen gäller det att inte ha några husdjur liggande och sova på golvet, när det rullas runt...
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
De skulle vara ett hem la' IP68 där du helt enkelt rycker igång en hetvattentvätt som via spridarmunstycken blåser ur hemmet. Sedan körs en ozonbehandlare på automatik i några timmar och därefter går vädringsfasen igång med jättefläktar som vädrar ut huset. Allt ditt möblemang måste såklart vara integrerade, apparatur som tv-apparater måste byggas in bakom täta glasrutor. Var noga med att få till en bra sekvens så du inte kommer hem medans ragnarrök utspelar sig i ditt hem, ha den inte på timer ifall du försover dig någon morgon.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Man kan väl ha som i lagårn? Ett gallergolv och en kedjedriven raka under som drar ut skiten.
 
  • Gilla
prototypen och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man kan väl ha som i lagårn? Ett gallergolv och en kedjedriven raka under som drar ut skiten.
Är du helt säker på att rakan får med sig allt mikrodamm? :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
Rowwe och 2 till
  • Laddar…
Du kan ju bygga hela huset som ett renrum med samma typ av ventilatonssystem, men det är ju varken särkilt praktiskt eller billigt :D
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Det finns väldigt avancerade luftrenare som tar även de allra minsta partiklarna i luften.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Frågan är väl hur det automatiska skulle fungera. Just nu är det robotdammsugare som är nästa. Xiaomi roboten har ju moppfunktion också.
Sen är det hela med partiklar lite uppblåst. Vi är ju extremt allergiska i Sverige vad det nu beror på..
Det beror antagligen delvis på att vi är alldeles för noga med städningen och att vi och våra barn sällan utsätts för damm/allergener. Vårt immunsystem är därför inte riktigt förberett. Det finns ju studier där man sett att barn som vuxit upp i extremt rena hem oftare drabbas av astma och allergier.
 
  • Gilla
Anncharlotte Holsö och 1 till
  • Laddar…
% #^%###%#5 skrev:
Dammsugare är en städapparat som suger upp damm och andra partiklar med hjälp av en luftpump. Dammsugare används inom såväl hushåll som industri. Dammsugare har en slang av typen spiralslang och ett rör som sitter mellan dammsugaren och rengöringsmunstycket. Den tål ett visst undertryck.
Öh? Jaha?
 
Damm är väl en sak, men hur löser man det då med fläckar och kladd på tex spis och köksbänk, där man behöver använda vått och kanske gnugga? Och torka av köksluckor, bord mm? Tycker det är en både mer tidsödande och tråkigare syssla än dammsugningen.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Är du helt säker på att rakan får med sig allt mikrodamm? :thinking:
Ja, det binder sig i den blöta skiten.

Man kan ju inte ha toaletter som kräver manuell städning...
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
Det finns ju renrum där man har frånluft via galler i hela golvet och filtrerad tillluft i taket. Men det är enstaka rum i lab miljö. Tekniskt sätt skulle det gå att göra ett helt hus sådant, men inte direkt praktiskt.
 
Skulle någon vilja bo så?
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Skulle någon vilja bo så?
Någon tokskalle finns det säkert. :)
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.