Hej! Sitter och skissar lite på planlösningen till vårat nya hus. Tonvikten har jag valt att lägga på köket som skall vara husets hjärta. Jag ville även ha tvättstugan i anknytning till köket. Finns det någon som har några andra funderingar?

Tack på förhand
 
  • 6_003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer övervåningen för att ni ska se helheten..
 
  • 5_006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gillar planlösningen skarpt. Antagligen för att den är väldigt lik vår egen. Den enda direkta kommentar jag kan lämna gäller övervåningen och de två klädkammranra. Varför inte ha bara en? Det gör att ni får mer väggyta att ha hyllor utmed om ni har en dörr mindre. Eller ska ni kanske ha en hennnes och en hans? ;)
 
Hej... Efter att ha studerat dina planritningar finner jag likheterna som du nämner direkt... komiskt.. he he

När det gäller klädkammrarna så var tanken att "hennes kläder" skall få samma utrymme som mina ;). Jag vill kunna gå in i min egen kammare utan att behöva trängas med en som tillbringar 1 timme om dagen där.. he he

 
Om det blir som man kan misstänka så kommer det bli att hon tar bägge klädkammrarna och du får ta en garderob i något annat rum. ;)

Ja, jag log för mig själv när jag såg era planlösningar. Har ni varit och spionerat på oss? ;)
 
Hej!

Tycker också att det ser trevligt ut. Undrar lite om ni verkligen tänker använda bägge de två stora matborden, eller om det räcker med ett. (Fast det kanske inte var möbleringen man skulle titta på nu ;) ).

Tycker att alla nya hus har en brist, nämligen förråd. De två vänstra rummen på er övervåning är ju ganska stora. Jag skulle fundera på att göra ett riktigt förråd mellan dem istället för garderoberna.

/pinebar
 
Som hos oss? ;)
 
Bottenvåning: 2 matbord så tätt på varandra - behövs det i ett och samma hus? Ni skulle få större svängrum i vardagsrummet om ni bestämde er för en enda stor välplanerad matsalsplats.
Förstår inte varför kan man inte äta i fin miljö också tilll vardags? Det känns så gammaldags med 2 matplatser som var vanliga då man hade tjänstefolk som satt i köket och herrskapet som hade sin fina matsal. Med den lösningen sitter ni i köket och reserverar en så stor boyta bara för gäster som kommer då och då :-/. Det är också klokt att köpa bara en uppsättning av matsalsmöbler av riktigt bra kvalitet som håller för att slitas året runt. Bara en tanke .... i tider då det är trendigt att umgås med gäster även i köksmiljö....
gaia (som är fin nog att sitta i matsalen till vardags och till fest ;))
 
Som hos oss?   ;)
Ja, typ, såg inte det innan. :D
Har själv ett gammalt hus med källare där vi viker 16 m2 till förråd.

/pinebar
 
Varför inte vända på trappan?, så att den kommer upp ute vid fönstret, då kommer starten av trappan längre in i huset, den slits mindre, det blir inte lika mycket sand och annat som dras med upp till 2:a våningen.
mvh
greenbay
 
Hej!

Har skissat på ett liknande hus. Bottenvåningen ser i stort sett likadant ut. Kul.

Vi planerar att bygga hus inom en snar framtid (2 år) och har fått ordning på planlösningen för bottenvåningen. Övervåningen är vi inte riktigt nöjda med än men det ger sig och tid finns.

Vi har tidigare bott i ett stort hus med ett stort kök (35 kvm = underbart!) och det vill vi ha igen.

Då du bad om kommentarer så vill jag gärna rekommendera att du/ni tänker på att kök och tvättstuga även är arbetsplatser.  I vårt fd hus hade vi en avlång tvättstuga med dörrar i båda kortändarna. Det fanns ingen plats för att ha ett strykbord ståendes där permanent (min man använder skjortor dagligen så strykbehov finns), det fanns heller ingen plats för att hänga tvätten på tork (allt vill man inte torktumla) och det fanns ingen plats där man kunde vika tvätten. En riktigt kass tvättstuga.
Så det är ett tips från mig, bygg en riktig tvättstuga.

Håller även med tidigare inlägg om trappan som hamnar för nära ytterdörren.  Det var också ett problem vi hade. Så fort man skulle gå upp eller ner så gick man igenom sand som drogs upp på övervåningen eller in i köket.

Tänk även på förrådsutrymmen vilket saknas i nya hus idag. Ja, vi hade det problemet i vårt hus också. Det var nog bra att vi sålde det  ;)
Man har alltid en massa saker man inte ska ha framme jämt t ex extra sängkläder eller annat man samlar på.


/Teija

 
Vad menar du, Byggaren, att man ska ha om man inte har kyl/sval och frys? I ett skafferi hamnar oftast inte så mycket färskvaror utan burkar, mjöl, gryner, läsk och framför allt brödrost, våffeljärn, smörgåsgrill, kaffebryggare (jo vi har en, men den används max en gång om året ;)) och alla andra saker man bara måste ha i ett kök men inte använder speciellt ofta. Så trots stort skafferi kan jag inte se att en familj skulle klara sig utan kyl/sval!
 
Jag är helt ny, så hej alla! :D

Min tanke om planritningen (från en kvinnas synvinkel om det nu har någon betydelse ;) ), tycker det är jättebra med det stora köket men undrar, kommer det inte bli mörkt med bara 2 fönster, hela långa väggen på vänster sida verkar vara helt utan fönster? Om det är så stort kommer det bli lite mörkt tror jag. Visst man kan kompensera med schysst belysning men i min synvinkel knäcker inget dagsljuset i ett rum, speciellt köket. :) ::)
 
Trappa resp. dusch!
 
Jag tackar för alla kommentarer. Jag kommer att ta till mig av alla förslag..

Följande ändningar har gjorts: (än så länge)

# Flyttat upp dörren till groventren för att kunna flytta ner kyl resp frys närmare matlagningsplatsen.
# Spegelvänt trappan i entren samt vänt den så att uppgången hamnar inne i huset (inget grus i trappan) ;)
# Breddat tolaetten till 1,7 för att göra den handikappanpassad.
# Fixat till så att båda rummen till vänster på andra våningen har fått var sin klädkammare och mera förvaringsytrymme.

Soliga hälsningar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.