Jag menar en städning där inget microdamm släps ut i huset och är helt automatiserat. Mao ingen damsugarrobot.
 
Välkommen till ByggaHus!

Hur hade du tänkt dig att det skulle fungera? "Damm" blir det också av människors verksamhet inne i huset. Kläder, filtar, sängkläder o handdukar ger ifrån sig fibrer som samlas till dammråttor om det inte städas.
Mycket spartansk möblering och allt smått i skåp och lådor och en stor fläkt som suger upp det lösa dammet hade kanske fungerat, men knappast praktiskt.
 
Fulkemisten
Nä. Så är det. Merparten av allt damm i hus och stugor är döda hudceller från de däri boende. Bättre är då troligen att utnyttja RUT-avdraget.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Tack thomas33! Nej inte om städningen sker alltför sällan men jag håller med er om att det alltid bildas damm och som har olika ur sprung precis som du beskriver. Dagens städning där du dammsuger själv eller har dammsugarrobot eller för den delen en städfirma har alla sina nackdelar en städfirma vill inte alla ha bla för att det kostar pengar varje gång de städar. Att dammsuga själv tar bort en del av din tid och dammsugarrobot har relativt dålig sugkraft och släpper trots moderna filter ut microdamm som av en statlig myndighet bedömts som det farligaste dammet.
Tack till dig Fulkemisten! Självklart kommer det mer eller mindre damm jag föredrar mindre : )
 
Jag har funderat på att uppfinna statiskt laddade golvlister med någon finurlig lösning för att samla upp dammet. Men först måste jag lägga barnen och lösa klimatkrisen.
 
  • Gilla
  • Haha
dicliff och 14 till
  • Laddar…
Det finns luftrenare som joniserar luften så att dammpartiklar i luften klumpar samman sig och faller till marken. Det kombinerat med en robotdammsugare kanske kan vara något du är ute efter?
 
Dammsugning
En dammsugare suger effektivt i sig alla dammtussar men sprider i andra änden ut mikrodamm. Det kan innehålla, svampsporer, irriterande fibrer, hudrester från husdjur, mineraler, bakterier, virus och avföring från dammkvalster. Det sistnämnda är ett stort problem för allergiker. Hur mycket mikrodamm som sprids beror på hur bra dammsugarfiltret är. Flerfiltssystem eller så kallade hepafilter släpper igenom mindre damm, men inget filter tar bort allt mikrodamm.
 
Då är en centraldammsugare det du söker!
Men kräver att du eller någon annan sköter dammsugarmunstycket.
 
  • Gilla
Vispen74 och 1 till
  • Laddar…
Exakt thomas33 men det skulle vara toppen det var automatiserat eller hur! Som min rubrik säger :

Hus med automatisk städning finns det?
 
Vi har inte kommit riktigt dit än.
 
  • Gilla
hak98
  • Laddar…
Toa med automatisk städning finns, tror ett helt hus blir komplicerat.
 
Frågan är väl hur det automatiska skulle fungera. Just nu är det robotdammsugare som är nästa. Xiaomi roboten har ju moppfunktion också.
Sen är det hela med partiklar lite uppblåst. Vi är ju extremt allergiska i Sverige vad det nu beror på..
 
  • Gilla
karincam och 1 till
  • Laddar…
lopec
Hepa14 rensar då bort mer mikrodamm än vad du får i dig om det inte skulle vara städat, inget filter 'skapar' damm...

Finns väl dyra lösningar med dammsugning via golvlister? Det tillsammans med en ioniserare borde väl vara så automatiskt som det går.

Skulle vi sen leva i ett hus med klinisk ren inomhusluft så skulle det nog bli svårt att gå och hämta posten efter ett tag, utan att få en allergisk chock och systemfel..
 
  • Gilla
dicliff och 3 till
  • Laddar…
Bygg och inred huset som vore det ett våtrum. Lutande golv, golvbrunnar i alla rum, all el IP-klassad, inga material som mår illa av vattenbegjutning. Installera ett rörsystem med tidsstyrning som regelbundet och automatiskt sprutar vatten överallt. Vattnet sköljer med sig allt damm ner i golvbrunnarna, golv- och väggvärme ser till att ytorna torkar. Kombinera det med ioniserare så är du nog rätt nära en lösning. Om man sen vill bo där...? Njae... :rofl:

För övrigt är jag anhängare av inställningen "bättre lite skit i hörnen, än ett rent helvete." Och att vi mår bäst av att utsättas för lite grann av allt från damm via kvalster till sjukdomsbakterier och allsköns annat kul man hittar i ett vanligt hem - eller i ett vanligt liv.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
dicliff och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
När jag var liten, mycket liten, så tänkte jag ut ett system där alla golv var med heltäckningsmatta.
Men mattan gick runt, som på en bandslip, på rullar i väggen och sen ner i ett dolt utrymme under golvet där den dammsögs.

Så min ide var alltså att när det var dags att städa så drog man igång dammsugaren och sen lät mattan rotera minst ett halvt varv, så hela ytan uppe i rummet blev dammsugen.

Jag insåg ju dock att det fanns vissa problem att ha möbler och grejer stående på golvet då, så min lösning där var att bord t.ex. hänger ner i stång från taket och så mycket som möjligt var väggfast.

Jag sökte aldrig patent, och nu har jag ju publicerat, så nu kan ingen annan heller söka patent. Pilutta er ... :)
 
  • Gilla
  • Haha
-MH- och 19 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.