Att det står vatten hos er beror nog inte så mycket på att diket täpps igen utan mer på att träden inte dricker något vatten förrän efter lövsprickningen.
 
  • Gilla
Destrier och 4 till
  • Laddar…
Fint med höga gamla träd i ett villaområde. Ger karaktär åt området. Hade det varit en allmänning så hade du fått löv också, men det kanske hade svidit mindre om det inte fanns en granne som ”ägde” löven. Jag hade krattat på. Särskilt om trädet fanns innan du flyttade in och du ska bygga garage ändå.
 
  • Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
Då du har en bra relation till grannen och han bara skjuter fram jobbet så erbjud att ni gör det tillsammans en dag/helg och rama in det lite trevligt med fika eller lunch. Då är det inget snack om att du gjort nått fel och du får hjälp att göra det.
 
  • Gilla
Destrier och 5 till
  • Laddar…
N ninhuo skrev:
Hej, min granne har jättestora pilträd och de är jätte fina. Dock hänger så grenar över vår tomt och varje höst eller vår få vi kratta en massa löv. Sedan är det problem med pollen, allt faller på vår bil extra mycket samt när fåglarna sitter på grenar, så skiter de på vår bil. Det blir så att ibland ställer jag inte bilen på vår uppfart men vid vägen och det är inte heller ok. Grenar sticker ut över hela infarten hos oss.

Vi har påtalat till grannen och han har lovat ta bort grenar. I våras kapade jag själv några döda grenar som han godkände. Men det är så jobbigt att hålla på att tjata i två års tid utan att han kapar grenar. Jag vet att han egentligen inte bryr sig om det och skiter fullständigt i det.

Vad mer kan jag göra?
Det kommer fortfarande att komma löv på din tomt så det kan du inte avhjälpa med att kapa lite grenar. Om jag vore dig skulle jag förklara problemet med fågelbajs och skräp på bilen och be grannen godkänna att du bygger en carport närmare än 4 meter från tomtgränsen så du kan ställa bilen skyddat och om han tycker det är okej så släpper du träden.
 
  • Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
N ninhuo skrev:
Du ser där garagetält som aka sättas upp, ska en garage byggas och då blir det problem för oss.

Han få ha sina träd, det är mindre insyn men jag vill att han kapar grenar. Det ser inte så bra ut på bilden men när man står på tomten så förstår man problemet.

Trädet som är lite närmare, där har jag kapat så det är ingen större problem än. Men det är nya skott som blir till grenar och växer fort.

Infarten är smal och svårt att ställa bilen på sätt för att undvika all fågelskit :) och annat. Samt inte kul att kratta andras löv. Kanske svårt att föreställa men när vi krattat varje år så kör vi bort 5-6 svarta säckar med löv som inte är våra. Löven täpper igen diket.
Tänk på att om du vill bygga garaget och gå närmare tomtgränsen än 4,5m, så kanske grannen inte skriver på och godkänner om ni är inte är "goda grannar", hur man än vrider och vänder har man röven bak.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
"]Jag är alltid snäll när jag pratar med grannen men jag skulle verkligen minska volym på löven på min tomt samt att jag inte behöver skrubba och tvätta bilen så ofta."

Jag föreslår att du skaffar en carport / "BilTak", det är förmodligen inte bara trädet som smutsar ner bilen?

Rent formellt tror jag alla varianter finns ovan här :)
 
Verkar fjantigt i mina ögon, tjänstemannaproblem
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Det är väl inte så konstigt att ts inte vill ha en grannes träd hängande på sin tomt! Klart grannen skall ha träd, MEN på sin tomt. Dvs att grenarna slutar innan tomtgräns. Speciellt när ts sagt till grannen. Då är det inget snack om saken tycker jag.
 
Som det redan står ovan så är garage/carport en bra lösning på problemet. Rekommenderar även en lövblås/sug. Den maler ner löven så de blir lättare att hantera och inte tar så mycket plats. Rörande översvämning på tomten borde du ta det med kommunens VA avdelning.
 
Har diskuterat med grannen om att ta ner ca 10 träd som har stora grenvärk (blandade lövträn) å hon velade som en giraff i storm tills jag nämnde att hon är ekonomiskt ansvarig om träd/grenar skulle falla å orsaka skada på vårat hus å efter det fick ja snabbt ett godkännande att leka Rambo med motorsågen
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Fast ägaren till träden är oftats inte ekonomiskt ansvarig ifall en gren faller. Bara om trädägaren varit försumlig. Det kan ex. vara om ett träd är uppenbart dött, och man trots det inte fäller det.
 
  • Gilla
Frank1stein och 3 till
  • Laddar…
Så här står det: "Asken lövar sist, fäller tidigt och växer mest-"
Otur. men kompostera löven.
Vi bor på en näringsfri grusås och har en avgörande nytta av alla löv som bjuds.
På sina håll har vi byggt upp ett jordlager på uppemot en meter.
Syren, björk rönn och äpple.
Fast förstås så bor vi på landet.
 
Bara ett ord till ts. Pil växer som ogräs när man kapar bort grenar. 3-4st nya per kapad gren är inte ovanligt och dom växer fort. Oftas undviker jag kapa grenar el tom träd då det kommer nytt.
 
lopec
Bara en fundering, börjar de inte luta lite betänkligt?
 
lopec lopec skrev:
Bara en fundering, börjar de inte luta lite betänkligt?
Då har du inte sett en skånsk pilevall.
 
  • Haha
  • Gilla
misingen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.