Hej.

Vi kommer i oktober dränera och köra isodrän på utsidan av källarväggarna som ligger under mark. Dock har vi 3st väggar (L-vinkel på hus) som ligger helt över mark, går dessa att isolera invändigt istället?
Eller hur brukar man göra?

Vi håller på att riva ut allt invändigt och ska bygga upp rummen igen från grunden.
 
Jag skulle köra 200 isodrän i samband med dräneringsarbetet. Det är en mindre kostnad i sammanhanget. Sedan skulle jag välja att isolera sockeln på utsidan!

Har ni oisolerad platta på mark skulle jag inte vidta isolering insida med tanke på markfukten som behöver tas hänsyn till.
 
Ovanför mark ska det gå bra att isolera inifrån, det är inga problem och man kan i princip köra valfri isolering. Jag skulle ändå föredra utvändig isolering om det inte skulle se för konstigt ut.
 
Hur blir det när man isolerar sockeln? Blir ju lite knasigt mot tegelkanten då det idag är "slätt"mot.
Tanken är ju att inte sätta något organiskt direkt mot plattan (stålreglar etc), och idag är det trä reglar direkt mot plattan där dom isolerat väggarna som är under mark, inga tendenser till fukt alls.
Dränerings arbetet kommer inte jag utföra själv.
 
F fdcarlsson skrev:
Hur blir det när man isolerar sockeln? Blir ju lite knasigt mot tegelkanten då det idag är "slätt"mot.
Tanken är ju att inte sätta något organiskt direkt mot plattan (stålreglar etc), och idag är det trä reglar direkt mot plattan där dom isolerat väggarna som är under mark, inga tendenser till fukt alls.
Dränerings arbetet kommer inte jag utföra själv.
Jag förutsätter att han menade sockeln under marknivå? Du behöver både dränering och fuktskydd även på de väggar som är "ovan mark" eftersom plattan/sockeln är ju under marken. Däremot så kan dessa väggar som inte har mark utanför isoleras från insida med vanlig mineralull och träreglar.
 
Ja självklart ska det dräneras runt hela, detta har jag firma till. Trodde han menade att isolera den delen av källarväggen som hamnar ovanför mark med. Men det känns nog inte aktuellt.
 
P Patrik Friberg skrev:
Jag har använt detta för invändig isolering av källarväggar och är mycket nöjd!
[länk]
Var köpte du den och vad kostar den per kvm?
 
Jag kontaktade Xella direkt har jag för mig.
Minns inte riktigt vad det kostade, men det var lite dyrare än en lösning med reglar/skivmaterial.
Montaget gjorde jag själv.
Fördelen är att resultatet blir fail safe. Man behöver aldrig oroa sig för om fuktkvoten trots luftspalter och annat andå stiger där bakom skivorna.
 
P Patrik Friberg skrev:
Jag kontaktade Xella direkt har jag för mig.
Minns inte riktigt vad det kostade, men det var lite dyrare än en lösning med reglar/skivmaterial.
Montaget gjorde jag själv.
Fördelen är att resultatet blir fail safe. Man behöver aldrig oroa sig för om fuktkvoten trots luftspalter och annat andå stiger där bakom skivorna.
Antar att du menar väggar under mark?
Jag tänkte inte isolera dom invändigt.
Tanken är isolering utsida under mark och insida över mark. Men känns som stål-reglar och isolering inte bör vara några problem när det handlar om över mark.
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
F fdcarlsson skrev:
Antar att du menar väggar under mark?
Jag tänkte inte isolera dom invändigt.
Tanken är isolering utsida under mark och insida över mark. Men känns som stål-reglar och isolering inte bör vara några problem när det handlar om över mark.
Min källare är mest över mark, men nedre delen av väggarna är såklart under mark.
Jag har Isodrän på utsidan under mark och Multipor på hela insidan.
 
Jag har isolerat ytterväggarna under mark med isodrän.
Ytterväggarna ovan mark på utsidan med styr Paroc stenull som jag har putsat på.
Denna tilläggsisolering livar på ett naturligt sätt med tilläggsisoleringen av ovanvåingarna.
Bland det fulaste som finns är annars träbyggnader som sticker ut utanför grunden....
 
Tyvärr så funkar itne det i mitt fall då teglet ligger i fas med grunden :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.