Det är vår och det är dags att påbörja årets större husprojekt, nämligen trädäcket. Tänkte först att min befintliga skruvdragare borde ju räcka (en Bosch PSR 12 VE-2) men ett extra batteri behövs ju definitivt då cirka 6500 trallskruv ska skruvas i. :p

Tyvärr visade det sig att ett extra batteri går på 800 SEK hos Järnia! :( Då kan man ju istället välja en billigare proffsskruvdragare där extra batteri oftast ingår.

Frågan är dock vilken? Någon som har bra tips? Funderar på en Blå Bosch GST-12V för 1869:- där bl.a. ett extra batteri ingår.
 
Jag föreslår att du åker till Jula och köper TRE borrmaskiner för 150sek styck.

Dom första skruvarna kommer du dra ända ner till daggmaskarna, men därefter går det tiofaldigt fortare än någon skruvdragare du kan hitta.

I värsta fall dör någon av maskinerna och du får byta den mot en ny, eller så slänger du den.

Jag tröttnade snabbt på allt vad skruvdragare heter när jag skruvade glespanel för golvvärmen. Borrmaskin var det enda raka.

...och ja jag vet att det finns speciella skruvmaskiner som är ännu bättre..... :p
 
Tackar för läsvärt tips!

Kanske skulle göra som svärfar och köpa en Hilti för 6500:- :surprised:.
 
JB skrev:
Kanske skulle göra som svärfar och köpa en Hilti för 6500:-  :surprised:.
Kan du inte låna den? ??? Så slipper du köpa. ;D
 
Tyvärr så behöver han den själv då han är byggmästare för trädäcket och jag hantlangare ;-).
 
Se till att den har ett lågt varvtal eller går att ställa i två hastigheter. När jag köpte min dyrare Skil för 900:- till att dra trädäcket så gick inte detta då skruvskallarna gick sönder istället, därmot min 200:- maskin från Rusta som hade en lägre hastighet gick utmärkt
 
Köpte en 169-kronors på ÖB för att ha en extra borrmaskin att förborra 3mm i golvplank. Det duger den till, men inte mycket mer.
Det skulle ju annars vara lockande att köpa en till för att få ett extra batteri, men något annat än en klen borrmaskin är det ju inte.
Köper man en 3Ah Metabo kan man räkna bort en tusenlapp för det extra batteriet man får med och då blir de inte så mycket dyrare än en Bosch eller liknande "halvbra" maskin.
En borrmaskin med sladd är både (mycket) billigare och i många fall bättre än en batteridragare (tycker jag).
 
que skrev:
Se till att den har ett lågt varvtal eller går att ställa i två hastigheter. När jag köpte min dyrare Skil för 900:- till att dra trädäcket så gick inte detta då skruvskallarna gick sönder istället, därmot min 200:- maskin från Rusta som hade en lägre hastighet gick utmärkt
Hmm... det var därför svärfar ville att jag skulle köpa galvade skruv och inte rostfria (han nämnde att det tydligen blir en del svinn/går sönder med rostfria skruv om man är "rookie").
 
Med bra bits (=dyra proffsgrejer) och förborrade hål så blir det inga "trasiga" skruvskallar på de rostfria skruvarna. Dessutom skall det vara A4-kvalitet om man vill kalla det rostfritt och inte A2 som faktiskt rostar. För borrar man så slipper man dessutom sprickor i brädorna, en yrkesman skulle kalla det överkurs men bygger man åt sig själv så.........

När det gäller galvade skruvar så har jag ingen bra erfarenhet. Min snickare använde galvad skruv i en takfotsbräda så att man "lätt" skulle kunna demontera den vid en eventuell inspektion av takfoten men trots att de är övermålade så har större delen av skruvarna redan rostat. Och detta inträffade 2-3 år efter montage.
 
A4 är bra mycket dyrare än A2 vanligtvis, men jag har aldrig sett trallskruv i A4.
Var finns sånt och vad kostar den?

Till A2:s försvar kan jag väl säga att det inte är helt lätt att få den att rosta, det ska till ganska aggresiva miljöer för att det ska hända.

Seriöst att förborra. Jag funderade på det men det går inte att hålla på med när man lägger stora däck. Vi byggde runt 160 kvm och det var illa nog att skruva.. :)

För övrigt kan jag återigen rekommendera min Bosch GSA 24V. Den är stor, tung och dyr men underbart stark och otroligt pålitlig. Jag skulle tro att den dragit i närmare 20000 skruv plus borrat x antal hål och den är fortfarande som ny i prestanda.
 
Mest prisvärda skruvdragare just nu är nog en AEG BEST 12X. Nästan samma maskin som Milwaukee och de i sin tur är ju Atlas Copcos kvalitetsprylar.

Svenska grejor allihop och inga gula Black 'n Decker. ;)

Själv har jag en Milwaukee men hade lätt tagit en AEG om jag valt idag. Nästan lika bra till halva priset.
 
AEG BEST 12X har vunnit minst två tester som jag läst. Om man skall tro på sådana väljer man AEG. Jag skall själv ner och köpa en idag och hoppas att den är ett bra köp.
 
Trallskruv A4-kvalitet 4,3*56 200st 99:- hos Clas i insjön.

Gulkromaterade trallskruvar håller annars tillräckligt bra ur rost synpunkt, till och med bättre än varmförzinkade trallskruvar.

När det gäller skruvdragare så glöm inte Makita. Har själv en Makita 12V 2,0Ah och den har blivit en kär vän bland verktygen. Tidigare spikade man, men sedan man har köpt skruvdragare så är det endast skruv som gäller. Den enda nackdelen jag kan komma på är att de nya Ni-MH batterierna har hög självurladdning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.