Fast de kommer väll inte göra någon skillnad för dig hur många grenar han än tar bort pollen och löv kommer ju ändå blåsa in på din tomt.
 
  • Gilla
Kungen_283746 och 4 till
  • Laddar…
Jag 'är granne med en tomt som är full av björkträd. Dessa både skuggar kvällstid och skickar över en massa löv....

Däremot var träden där alla gånger jag kollade på huset före köpet. Grannen KOMMER förr eller senare att avverka allt då han uttryckt tt den tomten har han som "vedförråd".

Till dess njuter jag av suset i träden när det blåser. Lä på tomten när det är storm. Och tackar för gratis gödning av gräsmattan nu på hösten. Även om jag får köra klipparn några ändor extra ;)

Bilen ställer jag in i garaget när det fäller som värst.
 
  • Gilla
Destrier och 10 till
  • Laddar…
Seriöst, naturen är som den är. Du har redan lösningen i garagetältet.
 
  • Gilla
PelleHG och 5 till
  • Laddar…
Som redan sagts, du kan bereda granne möjlighet att själv ta ner grenar eller träd. Om granne inte gör detta kan du själv ta ner grenar som sticker ut över din tomt. Du kan be om men inte begära att få ta ner några grenar eller träd som inte sticker ut över din tomt. Eller ja, du kan begära och kräva hur mycket du vill, men du kan inte tvinga.

En annan tanke; ditt blivande garage, behöver du grannens medgivande för att bygga det närmare tomtgräns än 4,5 meter? I så fall kanske du ska vara lite försiktig med vad du begär av grannen... Nu verkar du ju inte varit särskilt aggressiv eller påflugen hittills i frågan så det är säkert ingen fara.
 
  • Gilla
Frank1stein och 4 till
  • Laddar…
Martin_B
N ninhuo skrev:
Men det är så jobbigt att hålla på att tjata i två års tid utan att han kapar grenat. Jag vet att han egentligen inte bry sig om det och skiter fullständigt i det.
Har du tjatat i 2 år utan att någonting händer så är det fritt fram att kapa grenar själv.

Eftersom trädet tillhör din granne, så får du inte ge dig på trädet hur som helst utan att fråga. Men om du har bett honom ta bort grenar och han vägrar, så får du ta alla de grenar som sticker in över tomtgränsen. Du får enbart ta grenarna fram till tomtgräns. Du får inte ta grenen längre bort än så, dvs. du får inte kapa grenarna längre ut än vad din tomt når.

Varje sig man får fakturera grannen för detta eller ej låter jag vara osagt, men det tror jag inte.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
Fast som tidigare personer har skrivit så skulle jag nog inte gå för hårt fram om jag ville bygga garage där.
Inte värt att bli ovän med någon som kanske sedan vägrar att låta en bygga närmare än 4,5 m till tomtgräns.

Hade jag varit dig hade jag låtit träden vara. Finns det en och en annan död gren så ta det bara, behöver egentligen inte ens fråga. Men ta bara den biten som är över din tomt, inte mer än så.

Sedan bygger du garaget och väljer tak efter vad som är mest hållbart mot löv osv. Sen får du försöka njuta av träden som de är, i ett klimat som verkar bli allt varmare ändå, varför skugga kommer att bli allt mer värdefullt.

Eller så får du nog och flyttar, fast det känns lite väl drastiskt tycker jag.
 
  • Gilla
dajaskazal och 1 till
  • Laddar…
N ninhuo skrev:
Du ser där garagetält som aka sättas upp, ska en garage byggas och då blir det problem för oss.

Han få ha sina träd, det är mindre insyn men jag vill att han kapar grenar. Det ser inte så bra ut på bilden men när man står på tomten så förstår man problemet.

Trädet som är lite närmare, där har jag kapat så det är ingen större problem än. Men det är nya skott som blir till grenar och växer fort.

Infarten är smal och svårt att ställa bilen på sätt för att undvika all fågelskit :) och annat. Samt inte kul att kratta andras löv. Kanske svårt att föreställa men när vi krattat varje år så kör vi bort 5-6 svarta säckar med löv som inte är våra. Löven täpper igen diket.
Var glad åt löven! De förbättrar er jord! Om du vill göra jobbet att kratta ihop dem så kan du sprida ut dem på gräsmattan och köra gräsklipparen över. Du kan gräva ner dem i rabatter, lägga under buskar. Finns många användningsområden. Löven från pil är dessutom inte grova så de bryts ner snabbt! Mums för maskar!

Även om ni får grannen till att skära bort några grenar så växer de ut igen med dubbel kraft nästa år, så är ingen lösning.

Pilens rötter kan vara ett värre problem. Pilrötter har en benägenhet att leta sig in i avlopp och dräneringar, så om ni har den slags problem så bör ni kunna argumentera för att trädet tas bort.
 
  • Gilla
Destrier och 4 till
  • Laddar…
Martin_B
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Var glad åt löven!
Är du säker på att han är sosse då?
 
  • Haha
  • Gilla
Mats_A och 2 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Fast de kommer väll inte göra någon skillnad för dig hur många grenar han än tar bort pollen och löv kommer ju ändå blåsa in på din tomt.
Det förstår jag men man kan minska volymen på löven samt att diket kanske inte ska behövas rensas så mycket som vi gör.
Det som är mest jobbigt är fåglar och grenar som faller.
 
Köp en lövblås och blås över löven till ägaren.
 
  • Gilla
Lenamajan och 6 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Som redan sagts, du kan bereda granne möjlighet att själv ta ner grenar eller träd. Om granne inte gör detta kan du själv ta ner grenar som sticker ut över din tomt. Du kan be om men inte begära att få ta ner några grenar eller träd som inte sticker ut över din tomt. Eller ja, du kan begära och kräva hur mycket du vill, men du kan inte tvinga.

En annan tanke; ditt blivande garage, behöver du grannens medgivande för att bygga det närmare tomtgräns än 4,5 meter? I så fall kanske du ska vara lite försiktig med vad du begär av grannen... Nu verkar du ju inte varit särskilt aggressiv eller påflugen hittills i frågan så det är säkert ingen fara.

Medgivande är klar, det var ingen större problem alls :) :).

Garagetaket klarar av löv och grenar, det bekymmer inte. Men bygget blir kanske av om två-tre år och diket som vi är mycket beroende av blir full med löv och täpps igen varje höst. Sen när det blir vår så står vatten hos oss.
Jag gillar träden, de är vackra men det blir några problem varje år. Jag är inte alls aggressiv LOL och har bra kontakt med grannen....han är bara lite bekväm av dig och ids inte. Men tack för svaret.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
D datpsu skrev:
Köp en lövblås och blås över löven till ägaren.
(y)(y):D:D:rofl::rofl:
 
  • Gilla
helene manstrom
  • Laddar…
N ninhuo skrev:
Men bygget blir kanske av om två-tre år och diket som vi är mycket beroende av blir full med löv och täpps igen varje höst. Sen när det blir vår så står vatten hos oss.
Var rädd om de där träden. De dricker otroliga mängder vatten. Tas de bort vet man inte vart vattnet tar vägen.
 
  • Gilla
ninhuo och 8 till
  • Laddar…
Martin_B
D datpsu skrev:
Köp en lövblås och blås över löven till ägaren.
Löven eller Löfven? :crysmile:
 
  • Haha
Kung Louie och 1 till
  • Laddar…
hsd
Löv och fåglar hör ju till trädgården, gillar man inte det borde man kanske överväga en lägenhet mitt i stan
 
  • Gilla
Destrier och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.