Klimatet i ett stenhus är oöverträffat tycker jag. Min far har något liknande det du beskriver, bortsett från källaren, och det funkar grejt. En annan positiv sak med sten är att det blir ett tyst hus och du har lite uteljud som stör - väg, tåg eller flyg.

Skulle tänka om på inneväggarna om jag var du. Elinstallation mm blir betydligt lättare i skivväggar.

Koppartak? Får man ha det längre? Kanske bara Stockholms stad som inte tillter det längre. Omålat alltså. Kopparjoner löses ur och följer med dagvattnet ut i våra vattendrag...
 
En vägg med osb och gips på båda sidor och lite isolering är minst lika gedigen som en 10 cm lättstenvägg.
Min åsikt ijallafall. ;)
 
Jag skulle nog åxå välja annat material för innerväggar, utom för badrum, andra våtutrymmen och pannrum. Vattenskador blir mindre omfattande på sten ;)
 
Jag förstår inte varför det skulle vara lättare med elinstallationen för en träväg än lättbetongvägg. Lättbetongväg är det bara och fräsa ett spår för röret ok det blir lite dammit. Sedan är det bara att lägga in det och putsa igen. Har man innerväggar av lättbetong så ljudisolerar de bättre mellan rummen.

Jag för min del kommer ha allt i Ytong utom takstolar och yttertak

M.V.H

Jörgen
 
joen1 skrev:
Jag förstår inte varför det skulle vara lättare med elinstallationen för en träväg än lättbetongvägg. Lättbetongväg är det bara och fräsa ett spår för röret ok det blir lite dammit. Sedan är det bara att lägga in det och putsa igen. Har man innerväggar av lättbetong så ljudisolerar de bättre mellan rummen.

Jag för min del kommer ha allt i Ytong utom takstolar och yttertak

M.V.H

Jörgen
Ja, man gör ju som man vill :)
 
Materialvalet i de olika delarna av huset beror på hur planlösning och utformning på huset blir. Storblock eller prefabblock blir jättedyrt vid komplicerade former. Jag håller själv på att bygga mitt eget hus i ytong. Det är åttakantigt 1 1/2 planshus på ca 200 m^2. Jag har ritat vårt hus själv och bygger det helt själv också. Jag bygger det i småblock tunnfogade. Mycket sågande blir det med åtta hörn. Jag har alla innerväggar i ytong dels på grund av att två väggar är bärande och för att inte få rörelser mellan olika material, med sprickor som följd. Takstomme är i trä då det inte går att lösa takstomme i ytong. Idag är stommen klar samt svall o papp på taket.

Honken
 
Japp jag gör allt själv. Nåja inte riktigt allt, inte schaktningen, inte installation av vatten ledningar och värme system. Jag har haft många vänner som hjälpt mig samt svärfar som är pensionerad snickare och tillbringar mycket av sin tid till bygget. I dagsläget har vi fått upp den bärande stommen med bjälklag osv samt lagt svall och papp och skall nu sätta igång med håltagning för el, värme, ventilation, vatten och avlopp.

Vi började riva ett gammalt hus på tomten den 1 februari och började schakta den 17 april, gjöt grunden den 28 maj, och började mura grunden 2 veckor senare. Så visst det tar sin lilla tid. Ytterväggarna består av 60x35x15 cm block så det har gått åt ca 20 ton till ytterväggarna, 55 ton till bjälklagen och totalt all lättbetong ca 100 ton. Huset blåser nog inte bort. Vad gäller fuktvandring mellan lättbetongen och takstolar mm i trä så lägger man alltid tjärpapp mellan dessa två mtrl. På vissa ställen läggs plastfilm.

Intresserade av ritningar, kort mm kan maila vad som önskas så kanske jag kan maila dem till er.

Mvh Honken
 
Familjefadern skrev:
Honken,

Hmm, man skall inte blanda döda och levande material heter det ju. Hur klarar sig takstolarna från fukt? Vet inte om det är nåt problem men jag har för mig att jag läste det nånstans.
Det är inga problem.
Jämför gärna med ett trähus på en gjuten platta. ;)
Trätakskonstruktion på stenhus är den i särklass vanligaste lösningen.
 
Honken_byggare skrev:
Japp jag gör allt själv. Nåja inte riktigt allt, inte schaktningen, inte installation av vatten ledningar och värme system. Jag har haft många vänner som hjälpt mig samt svärfar som är pensionerad snickare och tillbringar mycket av sin tid till bygget. I dagsläget har vi fått upp den bärande stommen med bjälklag osv samt lagt svall och papp och skall nu sätta igång med håltagning för el, värme, ventilation, vatten och avlopp.

Vi började riva ett gammalt hus på tomten den 1 februari och började schakta den 17 april, gjöt grunden den 28 maj, och började mura grunden 2 veckor senare. Så visst det tar sin lilla tid. Ytterväggarna består av 60x35x15 cm block så det har gått åt ca 20 ton till ytterväggarna, 55 ton till bjälklagen och totalt all lättbetong ca 100 ton. Huset blåser nog inte bort.  Vad gäller fuktvandring mellan lättbetongen och takstolar mm i trä så lägger man alltid tjärpapp mellan dessa två mtrl. På vissa ställen läggs plastfilm.

Intresserade av ritningar, kort mm kan maila vad som önskas så kanske jag kan maila dem till er.

Mvh Honken
Kul bygge! Nä, med en matchvikt på 100 ton lär väl inte stommen blåsa iväg. Klassikern är väl när taket drar iväg som en frisbee.:)

Vad menar du med "svall på taket"? Jag har inte hört den termen förut...
 
Har du inte hört att man svallar taket när man spikar råsponten?

Förresten så bor vi på bygget pga den höga hyran vi hade i lägenheten. Så vi bor under byggtiden ca 1 år i 2 sammanbyggda arbetsbaracker, 3 rum och kök med toa, dusch och tvättstuga 55m^2. Så minsta ledig tid är med andra ord vigd till bygget.

Mvh Honken
 
Honken_byggare skrev:
Har du inte hört att man svallar taket när man spikar råsponten?
Aldrig, faktiskt...
Men jag är ju ingen "riktig" byggare heller. :)
Jag har bara hört talas om "spika råsponten".
Bygge är ju, som segling, en verksamhet full av märkliga termer som endast de invigda förstår...
Fortfarande, efter 10 år som fritidsskeppare står jag på golvet i båten och svänger höger till skillnad från en "riktig" båtmänniska som står på durken och girar styrbord. Så det tar nog ett tag till innan jag fixar/accepterar byggarlingot. :)

Honken_byggare skrev:
Förresten så bor vi på bygget pga den höga hyran vi hade i lägenheten. Så vi bor under byggtiden ca 1 år i 2 sammanbyggda arbetsbaracker, 3 rum och kök med toa, dusch och tvättstuga 55m^2. Så minsta ledig tid är med andra ord vigd till bygget.

Mvh Honken
Lyx! Vi bodde på 25kvm i ett år utan vatten :p
Jaja, nu kommer väl Jureit med sina sketna 14 kvadrat och sen börjar det låta som Monty Pythons över/underdrifter... :)

Allvarligt talat är det ju det bästa - att bo vid bygget. Man får ju mycket gjort på tid som annars skulle gått till resor och "komma igång".

Var bygger ni nånstans?
 
Honken!

Era bjälklagselement! Vad är det för mått på dessa? För det är väl lättbetong bjälklag som du har? En annan fråga har du gjort hållfastighetsberäkningar på ditt hus?
Jag är själv i valet och kvalet om man skall ha träbjälklag eller Ytong bjälklag.

M.V.H

Jörgen
 
Absolut skall du ha lättbetongbjälklag. Då slipper du alla problem med drag och att de olika mtrl rör sig olika.

Jag har lättbetongbjälklag 250mm tjockt både uppe och nere. Nere skall det dessutom tilläggsisoleras med 100mm isolering under bjälklaget i torpargrunden. Det är ju så att många av mina element är specialmåttbeställda 45° vinklar vilket kostat.

Det finns ju element allt ifrån 1m till 6m i 10cm mått de är 60cm breda med fjäder och not.

Ja jag har gjort hållfasthetsberäkningar, ja inte jag men en lättbetongkonstruktör.
 
Ett hett tips är att gå in på Ytongs hemsida och ladda ne lättbetonghandboken, där står allt man behöver veta om montering och mtrl.
 
Vi har precis byggt ett 1.5 plans hus i Finja ISO block 350mm och jag får säga att det har blivit fantastikt.
Putsade väggar på insidan med gipsputs som vi även har på alla reglade väggar på bottenvåningen.
Sen belyser vi med spottar så man framhäver strukturen i väggarna. Kaxigt blev det !!

Tavlor, gardinstänger och allt annat som frun vill ha på väggarna är jättelätta att montera. Bara borra med vanligt borr och plugg....färdigt !! Och om man ändrar sig är det bara att fylla på med lite gipsputs så försvinner hålet.
Innerväggar består av 45mm mineralull, 75 reglar, 12mm spånskiva och 13mm gips.
Spånskivan är dagens tips!! ;) En liten kostnad men så mycket lättare att fästa saker och lite extra ljudtätning.

Vi är kanonnöjda med vårt stenhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.