Magnus E K
Intressant att följa! Men vad händer med högar av lösa cellplastbitar om det börjar blåsa? Har personligen lite svårt för att pågående byggen ser så skräpiga och oorganiserade ut.
 
Sen dags för gjutning
Arbetsplats vid husgrund där gjutning påbörjas med en betongpump och arbetare som övervakar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetare förbereder betonggjutning med armeringsjärn och slang för grund på byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen gjuten betongplatta för byggprojekt med arbetsmaterial synligt runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybetongerad yta för byggprojekt med synliga slangar och verktyg, sett genom ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 9 till
  • Laddar…
Mycket intressant, och fantastiskt med så många bilder! En fråga om den sista bilden ovan: är "urkarvningen" i kanten gjord för att ha en "klack" att lägga blocken mot vid murning av källarväggarna? I sådana fall är det första gången jag ser en faktisk bild på det, tack för det! Antar att det karvades ur när betongen hade brunnit lagom mycket?

En andra halvrelaterad fråga: vad är poängen med kantelement när man gjuter platta för en källare? Med tanke på att det ändå kommer typ isodrän utanför (antar jag), skulle man inte lika gärna kunna göra en vanlig gjutform? Kantelementen är väl rätt dyra vad jag har förstått?

Tack för en fantastisk trådstart!
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Men vad händer med högar av lösa cellplastbitar om det börjar blåsa?
Jag vet av egen erfarenhet att de hamnar inne hos grannen. Gubbarna som byggde grannens garage fick vackert finkamma vår tomt och plocka upp varenda bit. De såg lite småsura ut och tyckte inte att lite cellplast i trädgården var något att gnälla över. Men det brydde inte jag mig om. :)
 
  • Gilla
mattiaswahlberg och 7 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Mycket intressant, och fantastiskt med så många bilder! En fråga om den sista bilden ovan: är "urkarvningen" i kanten gjord för att ha en "klack" att lägga blocken mot vid murning av källarväggarna? I sådana fall är det första gången jag ser en faktisk bild på det, tack för det! Antar att det karvades ur när betongen hade brunnit lagom mycket?
Varsågod :)
Det stämmer att klacken är till för källarväggsblocken. Utan den riskerar de att tryckas in av trycket från fyllningen utanför. Man lämnar några centimeter mellan blocken och klacken som sen gjuts i med expanderbetong när man murat klart.
Vi skapade klacken med brädor som vi najade mot översidan av kantbalken. Gjutarna har sen koll på hur man fyller lagom mycket betong på båda sidorna av brädan utan att det flyter upp på andra sidan.

joakim_j joakim_j skrev:
En andra halvrelaterad fråga: vad är poängen med kantelement när man gjuter platta för en källare? Med tanke på att det ändå kommer typ isodrän utanför (antar jag), skulle man inte lika gärna kunna göra en vanlig gjutform? Kantelementen är väl rätt dyra vad jag har förstått?
Jo, man hade kunna göra en vanlig form men cellplasten under kantbalken behövde vara av en mycket hårdare typ än under resten av plattan (XPS400 vs S80) så det hade ändå behövts andra cellplastbitar där.
Vi sparade arbetet med att bygga formen och prisskillnaden hade varit marginell.

joakim_j joakim_j skrev:
Tack för en fantastisk trådstart!
Tack :)
 
  • Gilla
kalle55 och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Intressant att följa! Men vad händer med högar av lösa cellplastbitar om det börjar blåsa? Har personligen lite svårt för att pågående byggen ser så skräpiga och oorganiserade ut.
Det blåste som tur var inget när jag gjorde formen.
Då hade du inte sett frigolitbitarna på bilden :)
Det syns inte riktigt på bilderna men grunden är insprängd i en bergssida så berget omkring är ca 3m högt.
Om något skulle blåsa iväg skulle det oftast hamna i kanten vid berget.

Håller med om att många byggplatser ser skräpiga ut men min har tyvärr varit en av de mer välstädade i grannskapet. Många grannar byggde samtidigt som vi och hos självbyggarna var det oftast rätt välstädat. Där byggfirmor byggde såg det oftast ut som f-n!
Jag kan förstå dem på sätt och vi eftersom deras tid kostar pengar, men ibland var det så rörigt att man inte kunde förstå hur de kunde jobba överhuvudtaget.

Om man som de flesta har begränsad tid, så är städning vs arbete alltid en avvägning.
Jag har nog lite aspbergers lite, jag avskyr när det är stökigt.
Men mitt behov av att få saker klara är större :)
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
T Tomas_Sthlm skrev:
Man lämnar några centimeter mellan blocken och klacken som sen gjuts i med expanderbetong när man murat klart.
Intressant, det visste jag inte!

T Tomas_Sthlm skrev:
Vi skapade klacken med brädor som vi najade mot översidan av kantbalken. Gjutarna har sen koll på hur man fyller lagom mycket betong på båda sidorna av brädan utan att det flyter upp på andra sidan.
Nu ser jag brädorna i bilderna, innan tänkte jag inte ens på det! Lyfte ni ur dem när betongen hade brunnit lite? Stod bräderna direkt på armeringen? Hur hög klack gjöt ni?

Sorry för att jag kapar tråden med massa frågor, men just det här momentet är otroligt svårt att hitta någon info om hur man gör.
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Det skall bli intressant att följa bygget. Jag känner redan att jag kommer gilla tråden. :)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Nu ser jag brädorna i bilderna, innan tänkte jag inte ens på det! Lyfte ni ur dem när betongen hade brunnit lite? Stod bräderna direkt på armeringen? Hur hög klack gjöt ni?
Vi tog ur dem så snart betongen var någotsånär stadig. Det var 45x95 virke som vi najjade på högkant direkt mot armeringskorgarna. De stack ner ca 5cm i betongen och det hade tagit väldigt lång tid innan de torkat så mycket att man kunde bryta upp dem annars.
Klacken blev ca 50mm i enlighet med projekteringshandboken för Leca-blocken.

joakim_j joakim_j skrev:
Sorry för att jag kapar tråden med massa frågor, men just det här momentet är otroligt svårt att hitta någon info om hur man gör.
Ingen fara. Hade inte koll själv heller på hur man skulle göra ursparningen smidigt. Fick tipset av gjutarna.
 
Mycket man lär sig av bilderna.
Min granne köpte också en grävmaskin som helgdagsnöje. Jag hatar honom.
 
  • Haha
  • Gilla
Ickedickedoa och 10 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Mycket man lär sig av bilderna.
Min granne köpte också en grävmaskin som helgdagsnöje. Jag hatar honom.
Får du inte köra den`?
Gå förbi och fråga så kanske du kan känna kärlek istället för hat:rofl:;)
 
  • Gilla
Tomas_Sthlm och 1 till
  • Laddar…
Sorry för avbrott i trådleveransen.
Finns mycket annat att göra :)

Efter att plattan gjutits kom vi till källarväggarna.
De kommer att motfyllas på 3 sidor. På den fjärde blir det garageportar.
De muras av Leca-block eftersom lättbetong vittrar sönder om den blir blöt.
Finja Leca Fördel 350 närmare bestämt. Att det blev just Fördel-blocket
berodde enbart på att det råkade vara den mest prisvärda offerten.
Har visserligen sett att det är godkänt att bygga med lättbetong under mark,
men att garantera att den hålls torr under husets hela livslängd känns svårt.
På grund av marktrycket kan ISO-leca inte användas så isoleringen fick appliceras på utsidan istället.
Marktrycket gör också att det är viktigt att hålla koll på hur blocken ska armeras.
Projekteringsanvisningen till Leca-blocken beskriver hur.

Fram tills nu har vi gjort allt själva.
Nu får vi hjälp av två mycket erfarna litauiska murare.
Två murare bygger en grundmur av lecablock vid en byggarbetsplats med synliga rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rören är inkommande el, fiber, vatten vid den blivande platsen för maskinparken.
Byggarbetsplats med påbörjade Leca-källarväggar, gjuten platta och byggmaterial på pallar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två murare bygger källarväggar av grå Leca-block på en byggarbetsplats med stenigt underlag och material runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbetsplats med Leca-blocksväggar under konstruktion, material och en pallvagn på en betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpte in en gammal pallvagn för att flytta blockpallar. Den har visat sig vara helt oumbärlig.
Byggarbetsplats med murare som bygger källarväggar av lättbetongblock, omgivna av sten och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som synes murar de utan vare sig snören eller laser. Det behövdes inte. De har gjort det här förut.
När de murat 50m mur tre meter högt enbart efter vattenpass tar murarmästaren fram lasern för att kontrollera. Det glittrar från lasern precis på överdelen på översta stenen hela varvet runt. Det är millimeterrakt! De bara flinar "No problem"
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Bengt Larsson och 25 till
  • Laddar…
Sen är det dags för stålet.
Huset har inga bärande innerväggar och flera av ytterväggarna innehåller mer luft än sten.
Detta tillsammans med vikten från de gjutna bjälklagen gör att något kraftigare måste bära vikten.
Svetsare som arbetar på en stålpelare vid en lecablocksvägg på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vid gjutningen av grunden placerades ingjutningsgods som underdelen av pelarna svetsas mot.
Lecablocken spåras även ur så att pelarna kan fällas in i dem.
Sen gjuts allt igen med leca-kulor blandat med cement. När allt putsas över syns ingenting av stålet.

Svetsning av stålpelare vid en husgrund på kvällen, med gnistor och byggarbetsplatsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetare svetsar stålpelare till grunden av ett hus under kvällstid omgivna av gnistor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När alla pelarna svetsats i botten markeras höjden på dem med hjälp av laser.
Höjden på pelarna anpassas till den färdiga höjden på muren och anpassas så att balkarna hamnar vågrätt och på rätt höjd i bjälklaget.

Byggarbetsplats på kvällen med stålpelare som svetsas på en murad grund av lecablock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av stålpelare på en byggarbetsplats vid kvällstid med arbetare och lecablock som bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats vid natt med person som arbetar på ställning, svetsning av stålkonstruktioner mot lecablockväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundkonstruktion av ett hus med lecablock och stålbalkar klar för infällning och gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som synes blir bjälklaget i två större sektioner och en mindre i den bortersta hörnan.
Balkarna har placerats på en höjd så att de till största del döljs i bjälklaget.
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Nästa steg är att montera formvirke för att anpassa höjden på bjälklaget mot muren.
Det ena bjälklagsfacket kommer att ha 250mm betong och det andra 160 så på den tunnare sidan måste underkant på formen höjas så att överkanten, dvs golvet, får samma höjd.
Eftersom de vanliga lecablocken har öppningar i mitten är murens översta skift är murat med U-block för att betongen inte ska rinna ner.
Byggarbetsplats med formvirke och lecablock, före betonggjutning av bjälklag och balkonginfästning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Formen blir också mothåll för staketpinnarna.

Förberedelser för gjutning med samverkansplåt Peva45 som armering på lecamurar vid byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjutformen består av samverkansplåt typ Peva45. Formen blir då också armering.
Plåten kommer färdigkapad från fabrik efter mina ritningar så det är bara att lägga dit dem och skruva ihop.
Mycket smidigt!
Balken till höger i bild ligger helt under formen för att göra plats för de köldbryggebrytande infästningselementen till balkongen som ska gjutas utanför. Infästningen av balkongen är anledningen till att bjälklaget är tjockare där.

Byggarbetsplats med formvirke och lecablock, färdiglagd samverkansplåt och balk, väntande på lecabalkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här väntar vi på leca-balkarna som skall sitta över garageportarna.
Vi har inte hunnit montera all stämp ännu men tillräckligt för att det ska gå att gå på plåtarna.

Byggarbetsplats med formvirke och person som förbereder gjutning av bjälklag med samverkansplåtar över garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har vi också fått dit sidorna på formen i form av leca 200x250 block som vi fick klyva. Skulle ha varit 100x250 passblock men vi fick inte tag i det och det var bråttom. Bruket behövde hinna härda innan gjutning så de inte släppte av betongtrycket. För att minska risken för släpp blandade vi lite extra cement i bruket.

Byggplats med lecablocksmur och formvirke bestående av samverkansplåt Peva45 för att gjuta ett bjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har även leca-balkarna över garageporten kommit på plats.
 
  • Gilla
tobbbias och 9 till
  • Laddar…
Bra tråd! Följer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.