Har köpt ett hus där man man har gjort ett garage av en tidigare carport. Detta innebär i mitt fall:
-Ett oisolerat underlag av vanliga stenplattor.
-Oisolerade väggar av vanligt spontat virke.
-Ett oisolerat plåttak (vanlig trp-plåt).
-En garageport.

Problemet är att det bildas kondens mot takets innersida, alltså inne i garaget vid vissa väderförhållanden.
Har någon haft något liknande problem?

/dabe
 
Som glad nybörjare i husbranschen kommer här följdfrågor på "Byggarens" svar.

Först och främst så är nog Ditt sista alternativ med oljehärdade skivor på undersida takstol passande för mig då ju takplåten redan ligger på plats. Jag antar att ditt första alternativ kräver att man måste lyfta takplåten?

-Kan Ni förtydliga vad som menas med "Sätt dem lämpligen på glespanel av 28x70, cc 300"

-Är kombinationen fiberskiva/plast det enda rätta, eller skulle det fungera med bara det ena, alltså bara plast eller bara skiva? (Jag hoppas frågan ej är för dum för att besvaras).

Mvh
dabe
 
Hoppas Du ser detta "Byggaren". Mera funderingar.

När jag flyttade in så satt det plast på undersida av läkten. Som ett kondensskydd antar jag. Det är nu nedtaget av mig, eftersom det ändå blev kondens där emellan.
Vad var orsaken till det, och vad gör att Dina förslag skulle fungera bättre? Har Du tänkt Dig isolering? isåfall vilken tjocklek? typ av isolering?
(Du skriver om isolering endast i lösningen med träfiberskivor)

Mvh
dabe






 
Byggaren!

De oljehärdade skivorna skall ju leda ut ev vatten utanför garaget. Detta är i mitt fall inte möjligt utan att behöva lyfta plåten vilket jag inte vill göra i första taget. Om detta är rätt tolkat av mig så återstår Ditt första alternativ som jag även tycker låter billigare och enklare. Skall det isoleras i det utförandet?
Tacksam om Du fortfarande orkar besvara.

dabe


 
Konstruktionen vid takfoten gör att det blir en hel del jobb. Jag skall försöka bifoga en bild senare så att Du kan se nu när vi har diskuterat så mycket.

Men utgå ifrån att kondensvatten ej går att leda ut via takfoten.
Hur skall jag göra!

/dabe
 
Tackar byggarn, Ok, jag förstår dig ända till

"Därefter kan du isolera mot träfibern så mycket du kan/vill och sätta diffspärr/plastfolie under och regla upp med glespanel för någon form av skivbeklädnad"

Hur menar du riktigt? jag är bara en lekman.. ;)


 
Ok, jag tror jag förstår nu....... :cool: jag fick för mig att du trodde att jag isolerade uppe i taket.... ???? nu snackar vi vindsbjälklag..... :p
 
  • Gilla
Joniboo
  • Laddar…
Ok, det var det jag misstänkte att du trodde ;). Jag ska alltså tillägsisolera över befintliga cutterspånet med isover lösull. Och är rädd för att det blir kondensvatten som kommer droppa ner på isoleringen och kanske får det att börja mögla....
 
Byggaren, då kommer bilden till sist.
Att kunna föra ut kondensvattnet går ej.
Du föreslår en ränna inne i garaget?
Ta Dig gärna tid att förklara punkt för punkt, hur Du skulle göra nu när Du ser hur det ser ut.


 
  • tak_002.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppsan - vilka klåpare - att inte lägga takstolarna på hammarbandet... Jobbigt läge
:-/
 
Vad är hammarbandet?
:-?
 
Liggaren, regeln, längst upp på resvirket på vilka takstolarna vanligtvis läggs - för att även just få plats med luftspalten och isoleringen du efterfrågar.
 
Ang isolering.
Hur tjock isolering krävs i taket? Reglarna i mitt fall är ca 14-15 cm höga. I minsta laget sade någon kunnig jag talade med. Går detta att reda ut innan så att jobbet inte blir färgäves?
 
Jag jobbar natt och vi sitter och diskuterar detta ämne och önskar att du lägger ut en bild till något till venster på bilden som du har här uppe så man ser hur det ser ut runt takstolens infästning :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.