Är det någon som har ändrat färgen på Hortensior ifrån blå till rosa, hur gick det isf ? Det påstås ju vara möjligt genom att påverka jordens ph med t.ex kalk, men hur trivs då själva växten, kommer den fortfarande trivas och växa frodigt med vackert bladverk och skiftar verkligen färgen ifrån tydligt blå till tydligt rosa ?
 
Ja, just hortensior är känsliga för pH värdet i jorden och det visar sig i blomfärgen. Skadar absolut inte växten på annat sätt.

Sur jord åstadkommer man normalt med stora mängde inblandad torv, annars är våra trädgårdsjordar normalt inte sura så det skall inte behövas kalk i jorden.
 
Hortensior trivs i ett rätt brett spektrum av pH, så kalkning är inget orosmoment. Däremot kan det vara svårt att få till en pH-förändring i tillräcklig mängd jord i en redan välrotad planta. Lyckas du så slår färgen över lika tydligt som ett lackmuspapper!
 
Ok vad bra. Så som jag tolkar era svar så skadas alltså inte växten av att ändra ph-värdet med kalk, då bör det alltså inte vara några problem att vara frikostig med detta.
Och ni har alltså själva provat att kalka med bra resultat ?
 
P pelleprognos skrev:
Ok vad bra. Så som jag tolkar era svar så skadas alltså inte växten av att ändra ph-värdet med kalk, då bör det alltså inte vara några problem att vara frikostig med detta.
Och ni har alltså själva provat att kalka med bra resultat ?
Mamma gjorde det, hon hade en rosa och en ljusblå. Väldigt gulligt. Själv gillar jag inte gulligt ;)
Men ja, det fungerar och det är inte skadligt för dem.
 
  • Gilla
pelleprognos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.