Hej,

Jag hoppas att det här är rätt forumdel för min fråga. Har försökt att googla men inte hittat bra svar på frågan.
Jag äger idag ett fritidshus på arrendetomt. Tomten har en egen fastighetsbeteckning (är alltså redan avstyckad?). Jag har under de senaste åren renoverat stugan och vill gärna friköpa tomten om jag kan.
Såhär har jag tänkt att jag ska göra:
1. Kolla med banken hur mycket jag får låna.
2. När jag vet det, kontakta markägaren för att få reda på hur mycket denne kan tänka sig att sälja för.
3. Om 1. och 2. passar ihop, genomföra köpet.
Den här ordningen känns logisk för mig, men jag är inte född och uppväxt i Sverige och märker ibland när det gäller juridik eller ekonomi att det som jag tycker är logiskt inte alltid är det här eller att jag har missat något viktigt.

Därför är jag tacksam för alla tipps och råd jag kan få. Finns det något annat jag måste tänka på? Vilken information behöver banken? Skulle jag gå tillväga på ett annat sätt?

Tack för hjälpen på förhand.
Kirsten
 
Det låter som en bra idé. Var dock beredd på att du kan bli nekad att köpa loss tomten.
 
Vem äger marken?
 
Det är en privatperson som äger att antal utarrenderade tomter i området och har sålt några de senaste åren.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
harry73
Kan du kolla för hur mycket han sålde de andra tomter?
Det kanske syns på booli.se, annars borde lagfartspapper vara offentlig handling (lantmäteriet eller skatteverket borde ha dom).
När du vet prisbilden kan du prata med markägaren. Gå därefter till banken och kolla om du får låna.
Eventuellt kan du pruta när du vet vad banke kan ge dig.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren. Tomterna har sålts för 70000-90000. Så det är ok att prata med markägaren utan att veta om jag får lån? Där ser man :). I min värld vore det mycket pinsamt att sedan möjligtvis få återkomma med att man inte har råd och vill fortsätta arrendera.
 
Känner du så, så prata med banken först. Så länge du är drägligt kreditvärdig så ska det dock inte vara några problem.

Köpet kommer att kosta någon eller några tusenlappar i administrativ avgift till staten också, men det är bara ungefär en procent av priset.
 
  • Gilla
Buke och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.