Jag har ett hus med källare och jag har bilat upp golven för att byta avloppssystem. Under huset finns lera och ca. 50-100 mm makadam. Efter det har man gjutit en sula på ca 50-80 mm. Där efter har man avjämnat golvet men en slipsats, eller liknande, som är ca 50 mm. På detta har man under en tid målat golven som man senare slipat bort. Men detta har medfört att när jag bilade upp rännan där avloppet skulle bytas så släppte slipsatsen och tillslut var all slipsats uppbilat. Så nu är jag nere på grovbetongen och sedan har jag skåran där jag bilat upp avloppet.

Totala golvytan är ca. 22 m2 och slipsatsen var mellan 40-50mm. Skåran är ca 50mm djup. Källaren är och förblir oisolerad. Dränering kommer göras om ett år men vi kommer inte gräva ut hela källaren.

Nu skall jag alltså först gjuta igen rännan för att sedan avjämna golvet upp i nivå med det gamla för att möta de rum som redan är renoverat. Så min fråga är vad skall jag först gjuta igen ränna med, vad skall jag sedan gjuta upp för att ersätta den gamla slipsatsen och vad skall jag till sist avjämna/flyta med. Golvet är oisolerat och det är viktigt att om jag använder primer så måste det kunna andas.

Jag har kollat på Finja Grovbetong till rännan och sedan någon slipsats och flyt. Men jag är inte säker på vilket som är bäst och mest kostnadseffektivt.
 
  • Bilat källargolv med avloppsränna omgivet av makadam och exponerad grovbetong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källargolv med bilad ränna för avloppsbyte, omgiven av makadam och exponerad grovbetong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gick det? Hur löste det sig?
 
Jag gjöt igen hålet med grovbetong. Sedan gjöt jag upp till rätt nivå med EPS cement. Ca. 5 cm. Därefter armeringsnät och flytspackel för att avsluta med klinker.

Här är en bild när jag lägger klinker.

Processen av att lägga klinker på ett golv med användning av korsformade distanser för jämn fogbredd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Snyggt! Har också ett hultsfredshus från 66 som fått både dränering och ftx.. Spånar på källarrenovering och misstänker att min platta ser ut som din
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.