Tänkte installera min AW 315 i helgen men funderar på om guidekabel verkligen är nödvändigt. Bifogar skiss på tomten. Framför huset är det fyra meter brett, jag vet inte om det kan anses vara en "smal passage". I övrigt är det inga trånga passager alls. Jag vill helst inte ha någon guidekabel då denna är svår att undvika då man ska vertikalskära gräsmattan.

Vad riskerar man om man väljer att inte lägga någon guidekabel? Roboten ska väl vara smart nog att hitta hem med hjälp av begränsingskabeln? Gräsmattan är någonstans mellan 800-900 kvm stor.
 
  • Skiss av en tomt med gräsmatta, hus, altan och laddstation som visar bredden framför huset och garageuppfarten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Från manualen:
Textutdrag från en manual som beskriver nackdelarna med en robotgräsklippares begränsningsslinga.
 
Gräv ner guidekabeln 5 cm så är det ju lugnt. Då kan du vertikalskära utan risk
 
Bra input. Nu kanske jag framstår allt för bekväm som ställer frågor här istället för att att läsa manualen..

Men men.. hur djupt ner i gräsmattan kan kabeln ligga utan att signalen till roboten blir sämre eller försvinner?
 
F fifr skrev:
Bra input. Nu kanske jag framstår allt för bekväm som ställer frågor här istället för att att läsa manualen..

Men men.. hur djupt ner i gräsmattan kan kabeln ligga utan att signalen till roboten blir sämre eller försvinner?
15-20 cm. Längre än så bör du inte gå.
 
  • Gilla
fifr
  • Laddar…
Med en så pass enkel tomt bör det kunna räcka med slumpvis sökning och att stationen fångar klipparen på 6-7m avstånd. Man ställer upp tidsfristen en bra bit så den inte behöver gå längs begränsningen särskilt ofta.
Guider är alltid bättre, men inte nödvändig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.