S Stefan1972 skrev:
Varför inte bara ta en plåttång och vika upp takplåten lite och få vattnet att rina neråt istället för mot trät ?
Absolut enklaste och snyggaste lösningen så länge materialet räcker till uppöver(y)
 
Eller få tag i bit plåttak av samma sort (ser ut som ett vanligt fabrikat) och låta den nya delen gå ut en bit omlott på det gamla taket . Sedan kapa den nya delen på en "ås" och inte i en ränndal som nu..därefter på med nya vindskivor och bredare plåtar..

Hyffsat lätt och billigt
 
Enligt instruktion för stratos plåttak ska man med tång vika upp en kant när vindskivebeslaget hamnar på det viset. Ska vikas upp lika högt som profiltopparna.
 
  • Gilla
R1chard och 2 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Riv av och gör om, ströläkt saknas också.
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja, det skulle jag säga är ett betydligt större fel i sammanhanget, att byta vindskivor går ju lätt, men om man inte åtgärdar läktningen finns det stor risk för röta över hela taket...
Även takfotsplåt saknas, undrar vad mer som dyker upp när man lyfter på plåten?
Kan ni förklara lite ytterliggare för jag hänger inte riktigt med angående avsaknaden av ströläkt (även om jag är helt på er sida att den skulle funnits).

Är det för kondens/vatten inte kan passera förbi ner i hängrännan?
 
MultiMan
Utan ströläkt så blir inträngande vatten (kommer alltid in lite vid stormar osv samt kondensvatten från särskilt plåttak) stående på bärläkten och mot taket, som sedan ruttnar med tiden.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Närbild på tak med måttband som visar gap mellan bärläkt och underlagspapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på bärläkt och takpapp där läkten inte ligger tätt mot pappen, med måttband ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tack alla svar,

Nu har jag zoomat in, i min värld så ser det ut som bärläkten inte ligger imot pappen? Är det inte rätt?
 
MultiMan
Den bilden visar ingen ströläkt. Kan vi få se en bredare bild? Visst är det ett pyttelitet avstånd mellan bärläkten just där du visar men det kan ju bero på snett tak i avslutningen osv. Ströläkt brukar vara 25mm hög och det ser det ju inte ut att vara på bilden, långt därifrån.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
H Hensås skrev:
[bild]
[bild]


Tack alla svar,

Nu har jag zoomat in, i min värld så ser det ut som bärläkten inte ligger imot pappen? Är det inte rätt?
Ta en bild med blixt som visar hur det ser ut in under taket. Både strö och bärläkt är lätta att se när du tittar in under plåten.
 
Klart som korvspad att det finns strö.:pHur kommer det sig annars att det finns en glipa mellan bäret o taket? Vidare så kan man ju fråga sig ifall det överhuvudtaget finns anledning till att sätta bär över hela taket! Men det är ju fullt möjligt så kanske just därför;)
 
Ska kolla när jag är på plats nästa gång. Men tack igen alla, jag återkommer!!
 
Bara det finns luft under bärläkt. Måste inte vara 25 mm jag har 15-16 mm. Bryt bort vindskivor med plåt och bryt upp en kant bara så vattnet rinner åt rätt håll.
 
Du har fått ett par bra tips på quick-fix, bland annat att vika upp kanten på takplåten och skapa en ny ränna. Ska du göra det riktigt så får du lägga ner lite mer tid och jobb och även en skvätt pengar. Så här hade jag gjort (eftersom jag gillar byggprojekt.. :rofl:):

- Kolla om det går att köpa en eller ett par bitar likadan takplåt, räcker med någon knapp meter bredd.
- Ta bort takplåten. Var försiktig med den om den ska återanvändas.
- Ta bort bärläkten, mät noga innan på vilket avstånd från nock all läkt sitter.
- Saknas ströläkten hade jag rivit bort takpappen också för att kolla så inte fukt trängt ner till underlaget.
- (Åtgärda eventuella fuktskador.)
- Option: Har du dörr på gavel kanske du vill förlänga taket när du ändå håller på...?
- Lägg ny takpapp, och eventuellt takfotsplåt, lika bra att göra rätt när du ändå håller på.
- Lägg ströläkt och sedan bärläkt. Bärläkten har du måtten på var de ska sitta. Är du och har du varit noggrann kommer de befintliga hålen i takplåten ligga på bärläkten. Har det saknats ströläkt innan, eller om du satt tjockare ströläkt nu, tänk på att flytta upp bärläkten mot nock något iom att ströläkten flyttar bärläkten horisontellt från nock, kanske någon centimeter.
- Lägg tillbaka plåten, efter att du kapat ena gaveln i en topp den här gången, inte i dal. ;) Den nya plåten används naturligtvis till att täcka hela vägen till nästa gavel, vilket borde bli rätt med kapning i topp även här.

OBS!!! Ovanstående gäller OM det är vindskivorna på varsin gavel men samma sida om nocken som är dåliga pga felkapad plåt. I så fall räcker det att göra operationen på ena sidan. Är de skadade vindskivorna på varsin sida av nock måste operationen utföras på båda sidor, med tillägget att taket måste förlängas eller förkortas med samma mått som mellan topp och dal på takplåten, eller snarare den längd på plåt som hade lagt kapningen i en topp. Enligt bilderna borde det bli en längre förkortning men en kortare förlängning. :thinking:
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Ja, kan bli så att du får rätt tory. Men planen i dagsläget är:

Under förutsättning att det endast är vindskiverna som behöver bytas(ströläkt finns, papp o råspånt osv är friskt) blir åtgärderna:

Riva vindskivor, vika upp befintlig takplåt, nya vindskivor och därefter montera en förlängd vindskiveplåt som räcker över toppen på takplåten.

Men vis av erfarenhet kanske det blir helt annorlunda pga uppvik osv inte blir bra:rofl:
 
Förresten, vad för tång är lämpligt att bocka upp takplåten?
 
H
Falstång
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.