Status
Tråden går ej att kommentera.
Det känns som att diskussionen förs utan TS nuförtiden.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Ja, det har kommit väldigt många goda råd så det är synd men förlusten blir ju säljarens om man inte vill ta till sig sätt att förbättra möjligheterna till försäljning och ta bort de osäkerheter som finns.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag utgår från att TS läser tråden, även om han väljer att inte svara mer.

Jag hittade för övrigt en gammal tråd, där TS håller på att bygga ut härbret.

Kan tycka att det är synd att TS inte lyckades behålla den gamla charmen.
[länk]
[bild]
Sedan undrar jag om man får såga av timmerstockarna i hörnet som TS gjorde
Den tråden väckte inte alls samma intresse!
Ser riskabelt ut att såga av knutarna sådär!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Bilden är ett urklipp från en bild i mäklarannonsen. Tidigare fanns det en länk till annonsen, men den och andra inlägg där man kunde se var huset ligger raderades av moderator.
Så jag infogar inte länk till mäklarannonsen. Kan dock säga att annonsen för tillfället är borttagen från Hemnet.se , men finns kvar hos mäklaren (och Booli.se)
Ouch...
Ser ett annat *riktigt* stort fel i Booli-annonsen. Där anges de senaste försäljningarna i området, den enda som står med är samma fastighet för 4 år sedan, då till ett pris på 700.000.
Helt utan att i annonsen på minsta vis beskriva vad som har ökat värdet med 1,6Msek, annat än en nybyggd altan...

Det skulle stoppa mig från att ens gå på en visning oavsett hur bra bilderna än var.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
harry73
Då blir slutsatsen lite att man absolut inte ska köpa detta huset. Nästan oavsett pris.

Vill man ha det som tomt, då kan man hellre leta efter en tomt där man kan utnyttja havet, och vill man ha det för huset, då får man räkna med att ta bort alla anpassningar TS gjorde och reparera skadan TS orsakade på orginalbyggnaden.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Med tanke på vad man får för en mille på cykelavstånd från Umeå centrum så tror jag att ts objekt blir svårsålt för två miljoner...
[länk]
Tomterna är inte jämförbara. Den i din länk ligger på en ö utan fast förbindelse (för övrigt första ön söder om den ö som flygplanet störtade på för en knapp månad sedan). TS hus ligger visserligen på en ö, men med Europaväg 12 inom en kilometer från tomten.

Däremot så tror jag att priset är för högt satt i förhållande till huset och tomtens "beskaffenhet". I närområdet kring TS hus finns allt från enkla sommarstugor som betingar ett värde runt miljonen, men även fullfjädrade årentruntboenden med allt man kan tänka sig för uppemot 4-5 miljoner.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Till TS försvar måste jag ändå säga att jag ändrat lite uppfattning efter att äntligen fått sett hela annonsen (letat o letat)!
Jag har följt träden från början och mina första intryck från bilderna som TS postade var den låga takhöjden i sovrummet, de röda luckorna o taket i köket som jag inte förstod vad det var pga av glansig färg, samt plyfan och självklart utemiljön. Då TS bara postade bilder som inte gav rättvisa år huset blev nog många (även jag själv) lite för negativt inställda.

MEN efter att ha sett hela annonsen med alla bilder måste jag ändå säga att huset är jättemysigt! Och dessa ”hemska mäklarbilder” som många gått igång på är jättefina, ser inte alls för stylade ut utan snarare personliga om man jämför med alla sönderstylade hus o lägenheter som dominerar Hemnet. Stegen o ”obäddade” sängen är helt rätt ur stylingsperspektiv enligt mig.

Så mina tips är låt innemiljön vara precis som den är, behåll bilderna därifrån (till o med de röda luckorna funkar när man ser helheten, och då är jag en person som ogillar starka färger, så skit i att måla om osv). Möjligtvis ändra plyfan om du orkar eller måla den mer så inte kvistarna syns o lister.

Ute så är det som många skrivit att städa upp mer, framför allt framför ”ut-huset”.
Men börja inte plantera massa buskar osv, det tar tid innan det etablerar sig o ser ombonat o mysigt ut, och köparen kanske inte alls vill ha den stilen sen ändå. Satsa på stora krukor med stora växter, gör nåt kul av det lilla växthuset (?) och mys till det ordentligt på altanen! Staket runt om o fin belysning. Stöd-så lite mer gräs. Visa på en inbjudande entré med mer ordnad parkering o grusgång fram till huset.

Sen lite mer målande text om fördelarna med tomten, vad man kan göra där osv, nu får man ingen info alls. Spela på havsutsikten mer. Jag bor vid sjö med strandtomt, men kan inte bada där pga långgrunt och dy, men jag älskar min utsikt ändå! Så ”vitsen med strandtomt” är inte alls helt förlorad enligt mig iaf. Visa i text o bild hur köparen kan nyttja vattnet om det går!

Prisbilden kan jag inte uttala mig om då jag inte känner till området, men visst, verkar väl lite för dyrt om så få kom på visningen. Sen är ju huset väldigt litet, jag ser ser mer som ett fritidsboende än året runt för en familj, men alla vill inte ha stora hus!
 
  • Gilla
Vildparti och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
[länk]
Tack! Trodde nog att de hade en funktion!
 
Men vitlaserad PLYWOOD, dessutom BLANK skulle få mig att vända direkt.

Protte
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Det skulle vara intressant att höra @heimlaga om huset
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Attefallshus kan man vän bara ha då det redan finns en huvudbyggnad? :thinking:
 
Om jag skulle försöka svara på TS fråga då:

Göra med huset:
- fixa en dörrgåt i det upptagna dörrhålet.
- Klä in avloppsluftningen i sovrummet
- Snygga till taket i sovrummet (personligen hade jag satt gips och gjort det slätt och vitt)
- Garantera att alla nödvändiga bygglov finns.

Göra med tomten:
Det som främst ska sälja här är ju det havsnära läget, men eftersom tomten inte går till stranden; stranden och vattnet utgörs av fågelskyddsområde, naturreservat, Natura2000-område mm, så kan man tyvärr glömma att anlägga någon brygga eller liknande. Man bör alltså som köpare räkna bort att kunna använda vattnet till något annat än ren och skär utsikt.
Frågan är ju om du som säljare ska vara ärlig med detta, eller låtsas som att det inte är din sak och låta köparen göra sin undersökningsplikt. Ska du försöka få ut så mycket pengar som möjligt ska du förstås ge illusionen av att vattnet och stranden faktiskt går att använda; lägg dit en kajak och ställ upp några strandstolar och ett parasoll.
 
Jag stänger tråden för moderering. Osäkert om den kommer att öppnas igen.

/Moderator
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
  • Ledsen
  • Älska
nikasp och 8 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.