Nu behövs er hjälp!
Har ett hus som är cirka 100 år och därtill kalla golv på vintern. Nu ska jag försöka ta tag i detta men blir inte klok på hur man skall gå tillväga.

Har en kryp/torpagrund som är ventilerad året om och ett bjälklag som består av trossbotten av plank,tidningspapper och sedan spån på detta.

Jag tänkte köra med ångbroms isocell airstop som är diffusionsöppen i botten över bjälkarna, sen isolera med isocell cellulosa isolering. Hur hade detta funkat? Vill inte försämra bjälklag eller riskera något annat.
 
W Wallin89 skrev:
Nu behövs er hjälp!
Har ett hus som är cirka 100 år och därtill kalla golv på vintern. Nu ska jag försöka ta tag i detta men blir inte klok på hur man skall gå tillväga.

Har en kryp/torpagrund som är ventilerad året om och ett bjälklag som består av trossbotten av plank,tidningspapper och sedan spån på detta.

Jag tänkte köra med ångbroms isocell airstop som är diffusionsöppen i botten över bjälkarna, sen isolera med isocell cellulosa isolering. Hur hade detta funkat? Vill inte försämra bjälklag eller riskera något annat.
Har varit upp i hur många trådar som helst. Hur du väljer att isolera om trossbotten spelar inte så stor roll. Välj någon bara. Det du behöver beakta, är att du genom att avsevärt förbättra isoleringen i golvet ändrar förutsättningarna i kryputrymmet. Det blir kallare där nere, med följd att det kan bli fuktigare. Du måste alltså vid en ökning av isoleringen se över hela lösningen för grunden så du inte får fuktproblem. Inget svårt eller komplicerat det heller, men även där finns det många olika åsikter om hur man hanterar det.
 
Vanligaste orsaken till kalla golv den typen av bjälklag är att spånet har sjunkit ihop lite och det blåser in kalluft genom väggen i utrymmet mellan golvet och spånet. Så den viktigaste åtgärden brukar vara att se till att det blir vindtätt längs ytterväggarna.

Ska du ändå lyfta upp golven så finns det en massa olika sätt och möjligheter att lösa grund(?)problemet på...
 
Antar att jag kör på som jag tänkt och införskaffar mig en hygrometer så man istället kan ha koll på luftfuktigheten där nere.
 
W Wallin89 skrev:
Antar att jag kör på som jag tänkt och införskaffar mig en hygrometer så man istället kan ha koll på luftfuktigheten där nere.
Börja mät redan nu så du får en referens.

Och ser till att du har möjlighet att krypa in och inspektera, dvs lucka i golvet (om det inte redan finns ingång utifrån).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.