MrJay
Hittade en fläck på taket i vardagsrummet som jag tog bort med en fin vit mikrofibertrasa och ljummet vatten. Innertaket är betongbjälklag målad med Beckers standard takfärg fyra år sedan. Nu på morgonen ser jag en ännu fulare fläck efter mitt arbete som perfektionisten i mig absolut inte vill ha. Är det bara att acceptera att "så blir det", måla om hela innertaket eller finns det någon magisk lösning?

Fläck på vitmålat betongtak efter rengöring med mikrofibertrasa och vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

MrJay MrJay skrev:
Hittade en fläck på taket i vardagsrummet som jag tog bort med en fin vit mikrofibertrasa och ljummet vatten. Innertaket är betongbjälklag målad med Beckers standard takfärg fyra år sedan. Nu på morgonen ser jag en ännu fulare fläck efter mitt arbete som perfektionisten i mig absolut inte vill ha. Är det bara att acceptera att "så blir det", måla om hela innertaket eller finns det någon magisk lösning?

[bild]
Tyvärr. Tackfärg är en extremt matt färg och all mekanisk beröring/behandling kommer synas. Nog bara att måla om. Att dutta för på fläcken kommer inte heller att bli bra av samma anledning.
 
Du kan även skicka frågan till Beckers så får vi se vad de säger. Jag frågade om avtorkningsbar takfärg till kök. De rekommenderade en matt väggfärg.
 
J
Taket i tonårsdotterns rum såg likadant ut efter att man bara duttat i taket. I hennes fall var det ett par år med doftljus som satt sina spår av ett tunt lager sot i taket. Bara att fortsätta göra rent hela taket i vårt fall. Det är inte så enkelt?
 
MrJay
Blir nog att måla om senare när det är dags att sälja.. suck.
 
Mikrofibertrasor kan vara otäcka. De minimala fibrerna letar sig in i allt som är poröst och ruggar upp det.

Jag har förstört ytan på många möbler och målade ytor, och använder numera mikrofibertrasor bara till hårda ytor som fönster, badrumsporslin och kakel.
 
  • Gilla
MrJay
  • Laddar…
Ett innertak med några år på nacken har nästan alltid någon form av "beläggning". Damm, fett, rök och andra föroreningar sätter sig där. Så länge man inte rör det ser allt bra ut men att peta på taket med en ny ren bomullsvante kan vara tillräckligt för att "rubba balansen" och skapa fläckar.

Grundregeln är enkel, rör aldrig vid innertaket! Värt att tänka på vid exempelvis taklampsbyte eller brandvarnarbatteribyte.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.