A
Samsung gör snygga skåp med bra teknik
men precis som citroen så är enskilda komponenters kvalitet inte upp till designen.

Det tråkiga är att det finns få eller inga reservdelar i Sverige och ej heller en utbyggd service organisation
 
electroluxaren skrev:
Samsung gör snygga skåp med bra teknik
men precis som citroen så är enskilda komponenters kvalitet inte upp till designen.

Det tråkiga är att det finns få eller inga reservdelar i Sverige och ej heller en utbyggd service organisation
Jag förstår. Läst bl.a. dina tidigare inlägg. 5år garanti löser eventuella problem (nya skåp håller ju mellan 5-7år), resterande år täcker min hemförsäkring.

Jag kollade en del på Siemens/Bosch också. Men ärligt så känns det av samma kvalitet efter att man har sökt runt på nätet. Tex så skall alla dessa skåp låta en del.

Vad är din erfarenhet avseende oljud, är Samsung värre?
 

Bästa svaret

A
Bli förvånad
det är inte ofta nya skåp håller mer än 5 år läs inläggen om de turkisk tillverkade grundig och cylinda skåpen som håller 2 år.
hemförsäkringen tar mycket i åldersavdrag
Samsung har haft som vana att byta hela produkten än reparera och då får du ju två olika skåp.
och har du ett av två skåp som är föremål för försäkrings ersättning åker du på att byta det andra för egna pengar samtidigt.
skillnaden på bosch siemens och samsung är att det finns bra många fler i europa och sverige av dessa än samsung
samt att reservdelarna dyker upp dagen efter.
när det gäller ljud från skåpen är det mycket individ kopplat, ett skåp kan låta mer än det med serienumret efter.
 
electroluxaren skrev:
Bli förvånad
det är inte ofta nya skåp håller mer än 5 år läs inläggen om de turkisk tillverkade grundig och cylinda skåpen som håller 2 år.
hemförsäkringen tar mycket i åldersavdrag
Samsung har haft som vana att byta hela produkten än reparera och då får du ju två olika skåp.
och har du ett av två skåp som är föremål för försäkrings ersättning åker du på att byta det andra för egna pengar samtidigt.
skillnaden på bosch siemens och samsung är att det finns bra många fler i europa och sverige av dessa än samsung
samt att reservdelarna dyker upp dagen efter.
när det gäller ljud från skåpen är det mycket individ kopplat, ett skåp kan låta mer än det med serienumret efter.
Det var som f*n. Har de sänkt livslängden med så många år? Mina nuvarande är säkert från 90-talet :)

min försäkring räknar 10% åldersavdrag fr.o.m. 2 fyllda år. Alltså skulle det kosta mig ca 40% avdrag för liknande produkt efter ca 6-7år. Inte illa.
 
Ett sista försök, ska jag köpa dessa eller tycker ni att det finns bättre alternativ för samma pris?

Tänkte gå idag och handla, kylskåpet har lagt av helt och är inte värt att laga
 
A
J Jiximixi skrev:
Det var som f*n. Har de sänkt livslängden med så många år? Mina nuvarande är säkert från 90-talet :)

min försäkring räknar 10% åldersavdrag fr.o.m. 2 fyllda år. Alltså skulle det kosta mig ca 40% avdrag för liknande produkt efter ca 6-7år. Inte illa.
+ självrisk för ETT skåp inte båda
 
A
de från 90-talet går nog 30 år till, ..nästan.. i alla fall med säkerhet längre än de nya.
 
A
J Jiximixi skrev:
Ett sista försök, ska jag köpa dessa eller tycker ni att det finns bättre alternativ för samma pris?

Tänkte gå idag och handla, kylskåpet har lagt av helt och är inte värt att laga
nyfiket kanske men vad är det för skåp?
Jag skulle inte våga ge dig ett råd på nya produkter då man inte vet något om dessa förrän om 5 år.
egentligen skulle jag skaffa två kyl/frysar av bosch högre serie. då får man redundans när något händer och bättre överskådlighet i kylarna samt att du kan köra ena kylen varmare för grönsaker/vin eller kallare för kött/öl
 
electroluxaren skrev:
nyfiket kanske men vad är det för skåp?
Jag skulle inte våga ge dig ett råd på nya produkter då man inte vet något om dessa förrän om 5 år.
egentligen skulle jag skaffa två kyl/frysar av bosch högre serie. då får man redundans när något händer och bättre överskådlighet i kylarna samt att du kan köra ena kylen varmare för grönsaker/vin eller kallare för kött/öl
Med två kombinerade kyl/frys får man lägre volym, speciellt frysen. Sedan att frysen oftast om inte alltid är nederst är ett annat smått irriterande. Annars förstår jag fördelarna som tex det du skrev och ifall det ena skåpet havererar.

Jag har egentligen två kriterier - tysta och snygga (order från huskärringen).

Just dessa Samsung från MM är väldigt bra prissatta, jämfört med liknande från Elgiganten och Elon som nu med kampanj säljs för 20000kr utan frakt, installation, bortforsling och 5år garanti.
 
electroluxaren skrev:
nyfiket kanske men vad är det för skåp?
Jag skulle inte våga ge dig ett råd på nya produkter då man inte vet något om dessa förrän om 5 år.
egentligen skulle jag skaffa två kyl/frysar av bosch högre serie. då får man redundans när något händer och bättre överskådlighet i kylarna samt att du kan köra ena kylen varmare för grönsaker/vin eller kallare för kött/öl
Smart! Det konceptet har inte jag ens tänkt på när jag suttit och tittat.
 
Har också funderat på dessa. Dock ingår de inte i deras "Spar på krafterna" erbjudande som paket, köper man dem styckvis(10 490kr/st) så ingår det, men det blir ju ändå ett sämre erbjudande. De har ett paket som är något enklare för 14 490kr.
https://www.mediamarkt.se/sv/produc...ket-rostfritt-stål-5-års-garanti-1308686.html
Dock tror jag att det dyrare har ett bättre antifingerprint skydd, lägre förbrukning, display i dörren och lite annat.
Jämfört med andra märken är frysen betydligt rymligare, vilket är viktigt för oss
 
O ojva skrev:
Har också funderat på dessa. Dock ingår de inte i deras "Spar på krafterna" erbjudande som paket, köper man dem styckvis(10 490kr/st) så ingår det, men det blir ju ändå ett sämre erbjudande. De har ett paket som är något enklare för 14 490kr.
[länk]
Dock tror jag att det dyrare har ett bättre antifingerprint skydd, lägre förbrukning, display i dörren och lite annat.
Jämfört med andra märken är frysen betydligt rymligare, vilket är viktigt för oss

Inte om du går till butiken ;)

Var där idag med en vän till mig och båda fick köpa paketet inkl. kampanjen för 16990kr.
 
Vi tittade åxå på både Samsung och LG inför köp eftersom de var så pass mycket rymligare än både Siemens och Bosch.
MEN när vi tittade på hur länge en frys klarar sig utan ström... så valde vi bort den extra volymen och köpte Bosch.
Visserligen är det inte ofta som vi har längre strömavbrott i huvudstaden men det har hänt och då vill jag helst att alla frysvaror klarar sig bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.