A
Hej,

Vill flytta taklampan ca 25cm och vill göra det så snyggt som möjligt.
Det kommer ner ett rör i taket med tre fk-kablar ut.
Om jag sätter lampan 25 cm bort så måste jag sätta någon dosa med skarvar i vilket ser lite klumpigt ut.

Finns det uttag man kan sätta där själva uttagen är på sidan och inte rakt ner? Alltså som länken nedan fast ett takuttag.

Eller kan man be en elektriker flytta uttaget via vinden? Men antar att det måste bli en skarvdosa där uttaget är idag ändå?

https://www.elbutik.se/product.html...uT5TV6V3u-n4E4SY4GX75SE3-eSDvMpBoC9SYQAvD_BwE
 
Bäst blir det väl om de går att komma åt från vinden att ta bort de gamla dra ut det nya på ny placering och sen dra nya trådar till närmaste dosa/central så slipper du ju ha en skarvdosa.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Så här löste vi det, täckte över uttaget med en mjuk kåpa. Går säkert att göra både snyggare och smidigare. Men det var ett enkelt sätt och tillräckligt för oss. Räcker ju att möblera om en gång så sitter lamputtaget fel igen...
En lampa med kromad kåpa och vit sladd samt en vit mjuk kåpa täcker ett eluttag på en kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sigge Bulldozer och 3 till
  • Laddar…
A
Ja, det får nog bli en takkåpa så länge. Tack för alla svar
 
Gör man sen ett litet uttag i kanten på kåpan så ligger den mot taket, så ser det lite proffsigt ut.
 
Johan1975z skrev:
Hej,

Vill flytta taklampan ca 25cm och vill göra det så snyggt som möjligt.
Det kommer ner ett rör i taket med tre fk-kablar ut.
Om jag sätter lampan 25 cm bort så måste jag sätta någon dosa med skarvar i vilket ser lite klumpigt ut.

Finns det uttag man kan sätta där själva uttagen är på sidan och inte rakt ner? Alltså som länken nedan fast ett takuttag.

Eller kan man be en elektriker flytta uttaget via vinden? Men antar att det måste bli en skarvdosa där uttaget är idag ändå?

[länk]
Jag har svårt att förstå hur det ser ut. Först skriver du att det är ett rör med tre trådar som sticker ut men sen kallar du anslutningen för uttag. Om det bara är ett rör som sticker ner är det absolut enklast och snyggast att flytta det via vinden. Har du tur behöver du inte ens tråda om.
 
A
Müssli Müssli skrev:
Jag har svårt att förstå hur det ser ut. Först skriver du att det är ett rör med tre trådar som sticker ut men sen kallar du anslutningen för uttag. Om det bara är ett rör som sticker ner är det absolut enklast och snyggast att flytta det via vinden. Har du tur behöver du inte ens tråda om.
Hej,

Ja, exakt. Det är ett rör och tre trådar.
Får väl upp och kolla på vinden då :) Men brukar inte rören ligga under plasten. Känns ju rätt äckligt att gräva med händerna ner under isoleringen i all musskit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.