Som jag fattat det och de jag har så innanför termostaten sitter det en pigg som termostatets platta trycker på när man skruvar på den. Den styr hur mycker vatten som släpps förbi.
Men hur känner den av värmen i rummet och reglerar efter det?
Så fattar jag att det skall funka när jag läser på
http://heatingportal.danfoss.se/PCM...-2104-4694-95D9-1A10E1C2813A&MenuID=60Som

Men hur i hela friden skall den kunna hålla rumstemraturen med hjälp av termostaten. Den börjar ju knappast snurra av sig själv.

Känns som jag missat något grundläggande ???

//Jocke

 
Termostaten i sig gör ju att piggen åker in och ut och stryper respektive släpper på varmvatten till radiatorn.

Bimetallen i termostaten gör att den inte behöver snurra...
 
Ok, men hur vet den vilken tempratur jag vill ha inne (det där lät inte vidare smart).
Om jag ställt den på 8:an och det blir varmare inne pga av att vi eldar i öppna spisen så skall den alltså sänka tempraturen automatiskt eftersom metallen i termostaten gör att "piggen" åker in. Alltså utvidgar sig metallen med tempraturen!?
Så om jag väl har ställt in dom en gång och är nöjd med den tempraturen så skall de rebt teoretiskt hålla den.

Men hur funkar det då när man har en utetempgivare som styr tillopstempraturen. Blir det inte konflikt då??

//Jocke

 
joa_bj skrev:
Ok, men hur vet den vilken tempratur jag vill ha inne (det där lät inte vidare smart).
Om jag ställt den på 8:an och det blir varmare inne pga av att vi eldar i öppna spisen så skall den alltså sänka tempraturen automatiskt eftersom metallen i termostaten gör att "piggen" åker in. Alltså utvidgar sig metallen med tempraturen!?
Så om jag väl har ställt in dom en gång och är nöjd med den tempraturen så skall de rebt teoretiskt hålla den.

Japp!



Men hur funkar det då när man har en utetempgivare som styr tillopstempraturen. Blir det inte konflikt då??

Inte egentligen. Oavsett varmvattentemperaturen så öppnar ju elementtermostaten när den tycker att det är för kallt i rummet och stänger när det blir för varmt. Den struntar ju i temperaturen på vattnet - är det kallvatten som kommer öppnar den och hoppas på det bästa. :)


 
Utegivaren ser till att du använder så kallt vatten som är möjligt utan att förlora komfort.
Nackdelen med att vara utan utegivare är att man ofta kör in för varmt vatten i radiatorerna, termostaten stryper då för att man ska få rätt temp i rummet, detta resulterar i ett lägre flöde i elementet. Vid ett lågt flöde i elementet så blir det endast varmt längst upp, då blir det kallt om fötterna. Då du blir kall om fötterna går du till pannan och höjer shunten, elementet får en ännu minder uppvärmningsyta(längst upp). Den onda cirkeln är startad ::).
Bästa funktion blir om termostaten är helt öppen, den fyller dock en väldigt bra funktion när du börjar elda.
 
Dom är ju faktiskt kalla nertill, men jag hoppas jag inte kör in för varmt ??? Ligger mellan 36 och 44 med dagens väder (+5 till -5 grader).
Däremot har jag radiatorerna dem på full öppning i alla rum utom sovrummet och ett rum som vi inte använder.

//Jocke
 
  • Gilla
GusAn1
  • Laddar…
Att det ska vara BiMetaller i radiator termostater har jag aldrig hört talas om ???.Men däremot så innehåller dom en känselkropp av gas eller vax.Den har som uppgift att reglera flödet i radiatorn så att en given rumstemperatur erhålles.Den funkar ju så att när det blir varmt i rummet så expanderar gasen alt vaxet och trycker då på "piggen" och sänker flödet på radiatorn.
Dom flesta termoster brukar vara begränsade till ca 28 grader rumstemperatur,men det finns även termostater som e begränsade till ca 22 grader och dom sätts ofta in i hyreslägenheter.
Nackdelen med termostater e att dom ibland får för sig att fastna i stängt läge.Detta märker man på hösten då vissa element inte vill bli varma. Det beror på att under sommarmånaderna så kan det ha varit väldigt varmt i just det rummet det sitter i tex rummen som vätter åt Söder.Då tycker ju termostaten att det e för varmt inne och stänger helt och hållet.Om den får sitta så i ett antal veckor så kan det fastna.Detta gäller främst dom lite äldre radiatorventilerna då dom nyare har en Teflonkägla som inte fastnar lika lätt som den älde gummikåglan.
Ang Utegivaren tycker jag att du definitivt ska köra med den.
 
Plumber skrev:
Att det ska vara BiMetaller i radiator termostater har jag aldrig hört talas om ???.Men däremot så innehåller dom en känselkropp av gas eller vax.
Jodå, det finns något märke som använt en bimetall.
Jag vet eftersom en polare hade sommarjobb en gång att sitta och montera ihop dem på löpande band... ;D
 
Dum följdfråga kanske, men om man vill höja rumstempen med någon grad så ökar man ju graderna på det man skickar in till huset.
Då kompenserar väl termostaten och stryper för att behålla den temp. man tidigare hade.
Har nästan alla termostat på fullt och styr tempen in i huset på utetempen.

Tankevurpa eller hur gör man?

//Jocke
 
Man bör ju reglera värmen med hjälp av automatiken som sitter på pannan,den reglerar ju värmen till samtliga radiatorer.Sedan använder man radiatortermostaterna som finjustering per rum så att säga..Dvs att om du vill ha lite svalare i tex sovrummet så vrider man ner den radiatorn.
Kör man tex med Värmepump så rekomenderas att man plockar bort ungefär 5 st termostater från radiatorerna för att VPen alltid ska kunna bli av med värmen (gäller vid flytande kondensering).
 
  • Gilla
Falkoping95
  • Laddar…
Plumber skrev:
Nackdelen med termostater e att dom ibland får för sig att fastna i stängt läge.Detta märker man på hösten då vissa element inte vill bli varma.
Har ovan beskrivna problem på några radiatorer här hemma. Har funderat på att byta ut piggen på termostaten. Är det något jag kan göra själv eller behövs det yrkeskunnande här?


 
Kan gå om du e riktigt försiktig,minsta lilla tvekan, så gör det inte.
Ta bort termostaten på en radiator som funkar och mät sedan hur långt "piggen" sticker ut.
Gå sedan till en radiator som e kall och mät utsticket på den "piggen".Om den e kortare så kan man ta en näbbtång eller en polygrip och andvända den flata delen för att trycka på piggen.Greppa inte tag om den,då kan man sabba packboxen som sitter där.Tryck sedan på piggen,men du får absolut inte dra i piggen då denna kan lossna och då kommer det oftast vatten.När man trycker lite försiktigt kan man känna att den sviktar lite,inte mycket,med det ska finnas lite svikt i den.Om den släpper dvs börjar funka som vanligt igen så ska den fjädra. ;)
 
Mina termostater är nu 25 år gamla ... hur länge funkar dom? Det tycks som om min värmeförbrukning ökat de senaste åren - vet inte om det ev beror på att pannan börjar bli ålderstigen (jag kör med olja).
 
Ett tips ær att spruta en liten skvætt med 5-56 eller något liknande på piggen och sedan anvænda en pollygrip før att lirka upp den så att den går lætt igen.
Bor sjælv i ett radhusområde och gick igenom alla element i hela radhusområdet. Det var en del piggar som hade fastnat, men nu funkar alla bra igen. Så antingen var det full værme eller ingen alls innan.
Vi bytte termostater också och det verkar som att alla ær ganska nøjda. Framfør allt før att det går att sænka værmen.
/Olof
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.