Hej,

Tänkte tipsa er som kör KNX mot ett förhållandevis billigt sätt att få stöd för de nya röststyningarna/personliga assistenterna i Apple, Google och Amazon.
Jag har kört KNX i ca 5 år nu och kör det som ett klassiskt elsystem hemma utan en massa touchskärmar och bling bling, men med lite extra smarta funktioner som att släcka ner huset när jag larmar på och tända upp valda lampor när någon kommer hem när det är mörkt. Använder Hagers Domovea för att bygga lite logiska funktioner, notifieringar och appstyrning av alla uttag och lampor.

Men jag har saknat en enkel koppling mot de "hem"-funktioner som finns i iOS genom Apple homekit. Dessutom har jag en Google home högtalare på prov som kittlar lite också med smarta funktioner.

Sedan Apple homekit presenterades har jag letat efter en brygga mellan min KNX-installation och dessa tjänster. Av de jag hållit ögonen på var Thinka (https://thinka.eu) först ut, men det är ju en ganska dyr lösning som egentligen inte tillför jättemycket på det jag redan har. Dessutom har dom inte stöd för Google.
För några veckor sedan ramlade jag dock över ABB's Busch VoiceControl enhet (https://new.abb.com/low-voltage/pro...abb-i-bus-knx/products/busch-voicecontrol-knx) som gör exakt det jag letade efter. Även om dom har fokus i sitt marknadsmaterial på just röststyrning så får man ju faktiskt alla styrningsmöjligheter tillgängliga som kommer med Apple Hem-appen och Google Home.
Det finns dock ingen logikmotor i denna enhet så det måste man ha på annat håll, eller förlita sig på de funktioner som går att få till genom iOS och Android-enheter.

Köpte en VCO/S99.1 för € 361 + moms och nu är den installerad och konfigurerad. Det var lite besvärligt med registrering av både installatörs och slutkundskonto i ABB's webportaler samt lokal konfig via webläsare i enheten, men när det väl var på plats så funkar integrationen med både Apple och Google jättebra. Reaktionen på enheterna när jag styr via apple är grym och styrningarna via mobilen är både enklare och snabbare än att använda Domovea-appen.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Hur får man in KNX-konfig i enheten? Läser den in exporterad fil från ETS?
 
Hej, verkar vara en toppenprodukt! Har själv knx och kör med Domovea. Var beställde du någonstans? Är själv elektriker men går man in på Storel tar de hutlösa pengar för den! 21100 kr + moms och även med rabatten blir den dubbelt så dyr mot det priset i euro som du angav?
 
Kolla in OpenHAB och integrera knx så kan man göra det mesta sen.
 
  • Gilla
tjr
  • Laddar…
J JonasHolm skrev:
Hur får man in KNX-konfig i enheten? Läser den in exporterad fil från ETS?
Precis.. Går att konfigurera manuellt också för den som inte har så stor anläggning.
 
Kaj K. Kaj K. skrev:
Hej, verkar vara en toppenprodukt! Har själv knx och kör med Domovea. Var beställde du någonstans? Är själv elektriker men går man in på Storel tar de hutlösa pengar för den! 21100 kr + moms och även med rabatten blir den dubbelt så dyr mot det priset i euro som du angav?
Ja, tycker faktiskt Hager borde skämmas lite för dålig utveckling av Domovea. Detta borde finnas som en del av den produkten kan man tycka.
Jag köpte den på Eibmarkt.com men jag ser att dom också jackat upp priset rejält tyvärr.
 
R Robert-san01 skrev:
Hager har en gateway för IoT mot KNX easy. Har funnits ute snart ett år. Har för mig att den kostar typ 7k.

Edit: [länk]
Intressant att tillverkarna väljer att lägga ut nya funktioner i nya produkter.. Efter några år med KNX kommer man sitta med 10 olika gateways och interfacenheter. Jag skulle faktiskt gärna betala en abonnemangstjänst på någon av de gateways jag använder för att vara säker på att nya funktioner hela tiden utvecklas och tillkommer. De stora drakarna i branschen måste vara villiga att anamma nya affärsmodeller och inte bara sälja lådor genom grossist och elektriker..
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
M Marcus Lindberg skrev:
Kolla in OpenHAB och integrera knx så kan man göra det mesta sen.
Vad har du OpenHAB liggandes på? Om server, ständigt snurrande? Hur upplever du lagg (mellan valt kommando och genomförande)?
Har du testat Home Assistant?
Tack,
 
Hagers nya Domovea V2 tror jag klarar IoT-produkter.

//Patrik
 
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Hagers nya Domovea V2 tror jag klarar IoT-produkter.

//Patrik
Du måste ha en TJA560 kontroller också. Kostar typ 5-6k. :(
 
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Är du helt säker på det? Som jag uppfattat det så ska det finnas en IoT- Gateway i den nya Domovean.

Så står det här också. "Med det integrerade IoT-gränssnittet i nya domovea är fastigheten förberedd för en uppkopplad framtid."

[länk]
Rätt säker på det men inte helt 100. I våras var man iaf tvungen att ha den.
 
Är det inte en 560 på bild i pressreleasen?
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Rätt säker på det men inte helt 100. I våras var man iaf tvungen att ha den.
Ja, jag ska inte säga emot. Har personligen ingen erfarenhet alls utav varken Domovea eller Domovea V2. Använt ABB, Schneider och Zennio appstyrningar.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.