Bakgrunden till den kanske märkliga rubriken är som följer:

Utegivaren till bergvärmepumpen (Nibe F1226) gick sönder i samband med fasadrenovering för ett tag sedan. Röris fixade en temporär lösning genom att skarva en ny, tillfällig, tempgivare direkt på kabeln som kommer från värmepumpen. Det har fungerat utmärkt, med reservation för att jag har fått göra om skarvningen vid två tillfällen då den släppt. Nedan kan nuvarande skarvning skådas, hängandes i byggställningen. Den vita/färgglada kabeln kommer från VP, och den svarta har tempgivaren i änden (kan skymtas i nederkant på bilden).

Temporär skarvning av kablar med isolertejp hängande på en rostig byggställning i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu när fasaden snart är klar är det dags att göra en mer permanent lösning, och jag fick en idé som jag vill bolla med forumet så jag inte gör något dumt eller lägger tid på något som inte kommer fungera.

I samma rum som bergvärmepumpen har jag patchpanelen till nätverket i huset, och eftersom jag tog i från tårna när jag drog nätverket så har jag två stycken nätverksuttag på vinden. Detta innebär att jag skulle kunna sätta en RJ45-kontakt (eller kanske RJ11, de passar också) på kabeln från bergvärmepumpen, koppla in den i patchpanelen, och sedan göra motsvarande sak med tempgivaren och koppla in den i nätverksuttaget på vinden. Jag kan då enkelt dra ut tempgivaren uppe vid nock, under takfoten, och på så sätt få en dragning som i princip är osynlig från utsidan. Givaren kommer sitta mycket skyddad där uppe, och alltid i skugga.

Så min fråga är m.a.o., kommer detta fungera?

Enligt dokumentationen för bergvärmepumpen ska givaren vara kopplad med en tvåledare med 0,5mm2 area. Kabeln som kommer från VP är dock en fyrledare, men givaren är en tvåledare där två ledare från kabeln är skarvade på en ledare från givaren. Jag skulle isåfall bara nyttja fyra av de åtta ledarna i Cat6-kabeln. Gör det något att Cat6-kabeln är Twisted Pair? Ska jag bara nyttja en av ledarna i varje par? Räcker kabelarean? En snabb anblick antyder det iaf, baserat på att nuvarande fyrledare fungerar.

Vad säger forumet? Kommer detta fungera?
 

Bästa svaret

Det kommer gå bra som du tänker dig. Använd båda trådarna i paret parallellt som en ledare dvs två par ger tvåledaren till givaren det skadar inte och du får upp arean lite även om det inte är det helt livsviktiga här.
 
  • Gilla
bakterie
  • Laddar…
Så nu är det gjort. Från bergvärmepumpen och in i patchpanelen:
Patchpanel och nätverksutrustning med anslutna kablar, inklusive en styv installationskabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och från nätverksuttaget på vinden, ut genom det för stunden urtagna fönstret:
Nätverksuttag på trävägg med en ansluten Ethernet-kabel och en urtagen fönsterruta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det fungerar bra, även om jag misströstade en stund när jag inte fick kontakt. Det visade sig att det inte gick att sätta RJ45-kontakter direkt på kabeln från värmepumpen. Jag hade dock lite installationskabel liggandes, och via den fungerar det bra. Därav den något styva kabeln. Det är fortfarande en temporär givare dock, så så snart den riktiga givaren kommer, och jag byggt ställningen på utsidan, ska jag permanenta detta.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.