Hej,
jag forskar just nu lite grann om ämnet asbest. Har läst en hel del och det står oftast att asbest förekommer i isolering. Vilken slags isolering menas då? Det som jag vet om är rörisolering, har tyvärr sådana i källaren ( villa byggd-58). Men vad kan det innebära mer? Har också läst att den kann finnas som isolering i väggarna... Trodde hittills att det fanns spån i väggarna i mitt hus samt stenull i ytterväggen (det står i bygglovet) Men på vilket sätt användas asbest son isolering i väggarna? Har man blandat det i nånting? Någon som vet mer om ämnet och har erfarenhet av asbestförekomst i ett hus från -58 utöver rör, fix,fog, mattor och alla möjliga form av eternit?
 
Bli inte skrämd av detta namn Asbets, det finns många domedagare i världen, i äldre hus så förekommer asbets som rörisolerig.
Det är i kurvorna och ibland vid t-korsningar som det används då det var svårt att få till vanlig isolering på ett bra sätt, . På rakorna så var det en glasullsisolerng eller någon form en väv med något i. I väggarna har jag inte sett att det finns asbets som isolering.
I köksventilationstrummor som är fyrkantiga så är det eternit, cementblandad asbets. Igen asbets är farlig där det sitter och inte rörs, börjar man att bearbeta den så är det dammet som inte är bra. Kanske du har eternitplattor i taket på ett gammalt pannrum med, det var för brandskydd.
 
S
Hej Frida

Asbest-nojan är generellt sett överdriven. Den är ofarlig i sig själv om man inte sliter och sågar i den.

Är man det så ska man ventilera (som vid all renovering), ha skyddsmask, och våttorka efteråt.

Faran är då obefintlig för en vanlig person, det som var farligt förr var att stå i en fabrik utan andningsskydd och andra skyddskläder, gärna i kombination med rökning.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Tack. Men jag är just nu inte ute efter en diskussion om asbests faror. Det finns olika uppfattningar om och hur detta ämne överdrivs eller inte... Jag vill gärna veta var ni har stöd på asbest vid renovering av ett 50tals hus eller liknande och undrar om det finns mer än de ovan nämnda ställen. Det finns ibland motsatta uppuppgifter och jag är helt enkelt nyfiken vad man isolerade mer än rör med asbest. I min tvättstuga finns de klassiska rören med asbest i böjarna, t rör och eventuellt röravslutningarna.
 
På den gamla goda tiden som det heter så användes asbet till isolering som du nämner och vet om, plus eternittak, fasader
( fattiglappar ) , tak i pannrum och lufttrummor. I övrigt så finns det inte mer i ett hus oavsett hur gammalt det är
 
Det förekommer också asbest i kakelfix, svartlim (golvlim) och i vissa golvbeläggningar (vinylasbest).

De svarta stenfönsterbrädorna från 60-70-talet består av asbestcement.
 
Asbest i isolering har jag aldrig hört talas om. Det som kommer närmast är väl de mjuka ca 2 mm tjocka vita dukar som brukar sitta som brandskydd i pannrum, bakom elcentraler etc.
 
Magnus E K
Sök på "tomteskägg" så hittar du en tråd där man kan se hur lös asbestisolering kan se ut. Vad jag förstått så användes det flitigt där höga temperaturer förekommer, sannolikt betydligt mer i industriella tillämpningar än i vanliga villor.

I villor/lägenheter är nog plastmattor största faran eftersom man ofta river i dem själv utan att veta vad det är.
 
Jo, jag var lite otydlig. Med isolering menade jag 'isolering i väggarna' som TS skrev. 'Tomteskägget' brukar vara nystan man kan använda i skarvar/anslutningar på rökrör etc. Inget man fyller en vägg med.
 
Redigerat:
Det med tomteskägg låter konstigt... Som jag förstod sålde man asbest lös i säckar antagligen som pulver eller lös "fluff" ? "Tomteskägget" som du hänvisar till är ju mer långa glansiga fiber. Jag såg en bild som en saneringsfirma hade tagit av en husvind i Tyskland, där låg det lös asbest ovanpå mineralullen, lite grann som snö. Byggtraditioner skiljas ju mellan länderna och jag hoppas att man inte kom på sådana idé här i Sverige, har åtminstone inte hört något sådant
Ni har säkert rätt om det med mattor. Har själv rivit ut en plastmatta och först efteråt börjat tänka på problematiken. Som tur var visade sig denna matta härstamma från en renovering som gjordes under 80 talet. Har dock några plastmattor kvar som ska ut, denna gång blir det analys i förväg.
 
useless useless skrev:
Jo, jag var lite otydlig. Med isolering menade jag 'isolering i väggarna' som TS skrev. 'Tomteskägget' brukar vara nystan man kan använda i skarvar/anslutningar på rökrör etc. Inget man fyller en vägg med.
Ok, förstår
 
I mattor/lim liksom i eternitplattor-/kanaler är asbesten ganska hårt bunden, så vid normal försiktighet vid demonteringen firgörs inga nämnvärda mängder fibrer.
Jag skulle säga att största problemen i vanliga hus är:
- Rörisolering eftersom det är lösare material som dammar mer och att man ofta kanske sätter tigersågen i röret och kapar ner det.
- Mattor/lim och kakelfix mot betong eftersom man använder bilmaskin eller annan maskinell bearbetning för att få bort det.


Apropå snö så spred man gladeligen ut sånt här förr i tiden. Det ger nog flera tiopotenser mer fibrer i luften än om man river ut en gammal matta...:

Gammal förpackning av asbestbaserad produkt märkt "Pure White Snow" mot blå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Haha
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bli inte skrämd av detta namn Asbets, det finns många domedagare i världen, i äldre hus så förekommer asbets som rörisolerig.
Det är i kurvorna och ibland vid t-korsningar som det används då det var svårt att få till vanlig isolering på ett bra sätt, . På rakorna så var det en glasullsisolerng eller någon form en väv med något i. I väggarna har jag inte sett att det finns asbets som isolering.
I köksventilationstrummor som är fyrkantiga så är det eternit, cementblandad asbets. Igen asbets är farlig där det sitter och inte rörs, börjar man att bearbeta den så är det dammet som inte är bra. Kanske du har eternitplattor i taket på ett gammalt pannrum med, det var för brandskydd.
Är det verkligen Arsenikhaltig bets du menar?
 
  • Gilla
Matte84
  • Laddar…
Staffans2000
F Frida80 skrev:
Som jag förstod sålde man asbest lös i säckar antagligen som pulver eller lös "fluff"
Precis så.
Din rörisolering är applicerad av en rörläggare som stod med en säck Asbestpulver som han gladeligen hällde ner i en spann med vatten så att dammet fyllde hela tvättstugan. Därefter var det dags för omröring till en lämplig konsistens. Precis som man gör när man blandar betong.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.