Skulle det här bli en vettig lösning så man slipper få skugga från takdusch på 25cm i diameter? Tänker mig släpljus på vägg.

Högst troligt blir de andra spottarna från Designlight så tanken var att använda något från deras sortiment. Samtliga ska vara dimbara från samma dimmer. Elektrikern hade inte så bra koll på just Designlight men sätter gladeligen upp mina inköp.

Håll till godo med grymma skisser på fotad wellpapp förfinad i ritprogram på mobilen. Är på skidresa utan dator. :p


Handritad grov skiss över badrumsplan med markerad takdusch och belysningsförslag på wellpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Börjar snart bli dags att bestämma sig för belysningen över duschen. Högst troligt satsar jag på 6st Designlight P-1601530 och vill då kunna styra dessa 6 samt 3st minispotar i dusch via samma dimmer, troligtvis Plejd Dim-01 men har förstått att det krävs drivdon till de 3 spotarna, som då måste lira ihop med allt. :thinking:

Har någon nåt tips om vilken av Designlights produkter som skulle kunna passa för ändamålet?

@Patrik_Hed hade lagt upp en bild med 4st minispot i dusch i annan tråd. Har du några idéer? ;)
 
Renoverad dusch med tre infällda spotlights, väggmonterad dusch och handdusch, vita kakelväggar, mönstrat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade bilden. Liknande men 3 istället för 4 spottar.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Varför behöver du minispottar, är det inte bara enklare att sätta spottarna så att ingen kommer ovanför takduschen?
Det är även bra att ta hänsyn till belysningen ovanför handfatet när man bestämmer placeringen av spottarna.
 
I inspectah44 skrev:
Börjar snart bli dags att bestämma sig för belysningen över duschen. Högst troligt satsar jag på 6st Designlight P-1601530 och vill då kunna styra dessa 6 samt 3st minispotar i dusch via samma dimmer, troligtvis Plejd Dim-01 men har förstått att det krävs drivdon till de 3 spotarna, som då måste lira ihop med allt. :thinking:
Enligt designlight har armaturerna egna medföljande drivdon, där de uppger att Plejd DIM-01 är en kompatibel dimmer. Du behöver alltså inga extra drivdon.
https://designlight.nu/catalog/products/p-1601530-downlight-led-7w

Att med denna gamla teknik samtidigt dimra en annan modell på armatur kan vara vanskligt. Det kommer kanske inte att fungera så bra.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Varför behöver du minispottar, är det inte bara enklare att sätta spottarna så att ingen kommer ovanför takduschen?
Det är även bra att ta hänsyn till belysningen ovanför handfatet när man bestämmer placeringen av spottarna.
Tanken med mindre spottar var att jag tyckte det blev bra med släpljus på väggen. Visst kan jag köra med samma spottar i duschen som i övriga taket, men dom är ju egentligen onödigt starka, ev. för stora att ha nära väggen (90mm kontra ca 50mm), samt dyrare. Det sista kanske iofs jämnar ut sig då de mindre kräver nåt drivdon också.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Enligt designlight har armaturerna egna medföljande drivdon, där de uppger att Plejd DIM-01 är en kompatibel dimmer. Du behöver alltså inga extra drivdon.
[länk]w

Att med denna gamla teknik samtidigt dimra en annan modell på armatur kan vara vanskligt. Det kommer kanske inte att fungera så bra.
Att P-1601530 kommer med drivdon har jag koll på, det var drivdon till de mindre spottarna jag funderade på. (y)
 
BirgitS
Släpljus på väggen kan man få med normalstora spottar också genom att placera dem nära väggen eller välja spottar med stor spridningsvinkel. Styrkan blir ju vad man ställer in med dimmern.
 
Du har säkert rätt BirgitS. Kanske får fundera ett par varv till, dock gillar jag tanken med svagare ljus i duschen än i resterande badrummet.

Ska nog beställa 7st P-1601530 och provhänga i duschen och se hur det blir.
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
Fördelen med mindre spottar är att dom brukar finnas i smalare spridningsvinklar och man kan då sätta två bredvid varandra så som jag gjort på bilden ovan. Där är det 15 graders spridning på ljuset och dom sitter 12 cm från väggen.

Skulle man använda sig utav en normalstor spott så är det vanligtvis 36-45 graders spridningsvinkel och då kommer en spott ta upp hela duschen. Man behöver även sätta dom 25-40 cm från väggen för att få en snyggt släpljus och då kommer dom komma för nära takduschen och spegla sig.

//Patrik
 
Ett alternativ man kan göra är att sätta 1 st 3 Watt-spott i hörnet ca 20 cm från vägg.
Det är också en snygg lösning.

https://www.hidealite.com/sv-se/produkter/downlights-med-drivdon/infallt/optic-deep-xs-_-668324

Ett ledord i ljussättning är variation. Ett sätt att få det är att inte använda sig utav samma spott överallt utan i stället använda 2-4 st olika utav olika storlekar och placera ut som man då kan ställa i olika ljusnivåer i ett rum.

Att i ett badrum använda sig utav en annan belysning i duschen (spottar eller LED-strip) gör att man automatiskt får en egen dimmer på den belysningen och då kan man t.ex. ha belysningen i duschen i gång utan att ha dom stora spottarna igång.

//Patrik
 
Tack för idéerna! Kom på att P-1061530 kommer med två extra reflektorer så då har man 24/36/64 att leka med. Det blir kanske ändå konstigt.

Jag får prova när jag får hem lite grejer.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
En helt irrelevant observation, Designlight skulle behöva sparka den som bestämmer modellnamnen på deras produkter. Hos SG heter produkter t.ex. Junistar Exlusive. Hos Hide-a-lite t.ex. Comfort G2. Hos Designlight - P-1602530A. Det är ju ett namn man lägger på minnet...

//Patrik
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
K
Även jag stod nyligen inför samma val i planerandet.
Valet föll på två stycken Hide-a-Lite Optic Deep XS närmast duschen och 1 vanlig Optic Deep utanför.
Gjorde en massa ljusberäkningar och diverse olika placeringar innan jag nöjde mig med dessa till slut.
Kommer styra dom över DALI och skapa scener där jag ställer in spottarna olika för skapa rätt stämning väl på plats.

Utrymmet är 1700x1000 och är rent duschrum. Gula strecken visar ingången till duschen.
Övriga linjer är placering av sekundärreglar för undertaket.

Har en takhöjd på UK 2200 och takduschen är en Grohe rain dance 300, som är placerad 2000 ÖG i simuleringen. Det blir minimalt med reflektion i taket och ett medelluxvärde på 383lx och jämnhet >0,5.
 
  • Schematisk ritning av ett duschrum med markerade sekundärreglar och föreslagen placering av belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Belysningsplan för duschrum med ljusintensitetskurvor och armaturplaceringar, samt tabell med armaturinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-simulering av duschrum med takspots och markerade reglar samt planerad takdusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-simulering av ett duschrum med installerad belysning och takdusch placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hojte och 1 till
  • Laddar…
Ska bli nice att se resultat (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.