Personligen tycker jag att Trebema har snålat på ackumulatorvolymen i de där paketen. Jag har en villa från 1908 på 150 kvm och tycker att de 1500 liter som jag har är lite för litet. Om jag hade haft plats så skulle jag ha minst 500 eller 1000 liter till.

Annars är det nog ingen dålig panna. Konsumentverket har testat några vedpannor, bl a Calmar och den som jag har sedan snart ett år, Baxis Solo Innova 30. Jag är nöjd med min panna, men skulle som sagt gärna ha haft lite större ackvolym. Det blir klart bekvämare med större volym. Man behöver inte vara lika noga med att lägga i exakt rätt vedmängd och behöver inte elda lika ofta. Minimikravet är att tankarna ska kunna ta emot energin från ett fullt vedinlägg i den pannan man har. Har huset ett stort energibehov så bör man ha så mycket volym att värmen räcker minst ett dygn större delen av året.

Det finns massor av nyttig information på nätet, några länktips:
http://www.novator.se/bioenergivilla/index.html (Här finns bl a Vedpärmen och Bioenergidialogen)
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/lista_artiklar.asp?lngCategoryId =1196 (Här finns tester av ackumulatortankar och vedpannor och allmän info)
http://www.svo.se/minskog/templates/SiteMap.asp?id=7530 (Nyttig info om vedhantering och eldning)

 
Vad tror ni om en gjutjärnspanna, VIADRUS, som http://www.lindquistheating.se säljer?
Den verkar dessutom ligga lägre i pris än övriga på marknaden.
De dimensionerar ackumulatortankarna genom att ta 100 liter per 10 m2, hamnar man nära gränsen på en tank så rekommenderar de att gå upp storlek.
Blir det stor skillnad mellan 1 tank och att ha 2. (trång dörröppning)?
 
Strisak, att de håller längre än en vanlig plåtpanna tvivlar jag inte på. Å andra sidan så tror jag att en modern plåtpanna som sköts på rätt sätt och har installerats korrekt håller många år. Undantaget är dock keramiken, som är en slitdetalj.

Det finns några nackdelar med en överförbränningspanna i gjutjärn:
Pannverkningsgraden är enligt tillverkaren 75%. En modern panna med omvänd förbränning har minst 80% och flera har över 90%. (Enligt SP:s tester)
Utsläppen från en modern vedpanna är mycket låga. Hur det är med Vidarus vet jag inte eftersom det bara står: "Godkänd för vedeldning utanför tätbebyggt område". Det innebär att man troligen inte får sin bygganmälan godkänd om man bor i tätbebyggt område. Grannarna lär inte bli så förtjusta heller.
Be att få se protokoll från tester gjorda av SP så klarnar det kanske.

Vad gäller ackumulatorvolymen så är 100 liter per kvadratmeter bara en tumregel. Det är många faktorer som påverkar, t ex var man bor (Norrbotten eller Skåne), hur väl isolerat huset är, hur många långduschande tonåringar som finns i huset osv. I mitt hus som finns i Hälsingland och som läcker en hel del värme så är det för lite, men i ett modernt hus i Skåne så kan det säkert vara fullt tillräckligt.

Däremot så är ett minimikrav att acken ska kunna ta emot energin i ett fullt vedinlägg. Man har sämst verkningsgrad vid start och stopp och då släpper pannan också ut mest lort i luften. Om man kan lägga in fullt i vedmagasinet så minimeras start och stopp.

Flera tankar läcker mer energi än en stor med samma volym, men om man behöver värme där tankarna står så kanske det inte gör så mycket. Det kan vara bra att ha en tekniktank och en eller flera slavtankar om man senare vill komplettera med solvärme eller köra på el på sommaren. Kanske en liten 500 liters tekniktank och en bamse på 1500 liter eller mer vore bra?
 
Ur skiktningssynpunkt spelar det nog inte så fasligt stor roll. Det är framförallt det att tre 500 literstankar läcker mer värme än två 750 liters. Jag har 35 mm kopparrör mellan tankarna och värmen flyttar sig finfint mellan tankarna allt eftersom de laddas ur och laddas upp, så den biten är nog inget större problem. Däremot får du som sagt större förluster om du har fler tankar och fler varma rör. På vintern gör det inte så mycket för min del eftersom det innebär att jag får lite värme i källaren där tankarna står. På sommaren vill jag inte ha mer värme i källaren så då är det ren förlust att ha stor volym väldigt varm.

En sak som jag tycker att man ska satsa på från början är en automatisk shuntreglering. Man får nämligen väldigt stor temperaturvariation i framledningsvattnet om man har ackumulatortankar. När tankarna är nyladdade så får ju shunten 90-gradigt vatten och när det är urladdat så lite som 40-gradigt. Det var ett väldigt rännande ner i källarn och vrida på shunten innan jag installerade automixen. Dessutom fick jag mycket bättre skiktning i tankarna eftersom jag aldrig har varmare retur än nödvändigt. (Ibland missade jag att vrida ner shunten och då blev framledningen väldigt varm, med följden att returen också blev onödigt varm.)
 
har själv planer att byta pannan och undersökte litet runt om i ämnet. För svetsade pannor räknar man 20-25 års drift så gjutjärn håller klart längre. Ang. vedpannor så finns det en av den moderna svetsade typen som heter Gaselle och som har insats av gjutjärn klart mer långlivat än keramik.
Insats till Kalmarpanna kostade ca 3000 när jag sist läste om det. För andra pannor var det högre priser. Keramikens hållbarhet vet jag inget om (2-4 år?). På visa akumulatortankar är isoleringen avtagbar så man kan passera standard-dörrar och isolera efteråt.
Min önskemål är att få tag i en gjutjärnpanna med omvänt förbränning men har ej hittat sådan på marknaden än.
Vidarus kan vara ett bra val om man bor utanför tättbebygd och vill ha en hållbar och okomplicerad panna. Får man några extra effekt% om man kopplar akumulatortankar till en sådan ?
gaia

 
  • Gilla
masenmicke
  • Laddar…
Förklar för en novis på ämnet.
varför vill du ha omvänd förbränning?
 
Automatisk shuntreglering verkar vettigt. Hur hög temp kan man ha på vattnet om det går ut till 20 mm PEX-rör från wirsbo som är ingjutna i plattan?
 
Hansson28, jag har bara haft min Baxi Solo Innova 30 i knappt ett år och keramikbyte är inte aktuellt än på ett tag.

Omvänd förbränning är renare och effektivare än överförbränning. Dessutom är det enklare att få en jämn förbränning i en sådan panna. Jag såg att Vidarus har ganska små vedmagasin i förhållande till effekten jämfört t ex Solo Innova, Calmarpannan m fl pannor med omvänd förbränning. Det kan ju förklaras av att det är enklare att få jämn förbränning i en underförbränningspanna. Såvitt jag vet så finns det inte många överförbränningspannor som är godkända för eldning i tätbebyggt område.

Till en Vidaruspanna så måste du ha en ackumulatortank. De har väldigt liten vattenvolym (vilket är bra om man har acktank) och ingen varmvattenberedare. Om du skulle försöka koppla en sådan utan tank så skulle du få elda pyttesmå brasor ofta eller pyrelda och då får du knappast 75% verkningsgrad.
 
Strisak, jag vet inte hur hög temp pexrören tål. Det beror väl på hur varma fötter du vill ha? ;) På Wirsbos hemsida stod det att en tumregel är 27-45 grader framledning och max 27 grader på golvytan. Rören tål högre temp än så.

Men jag vet i alla fall att man kan ställa in max- och mintemperaturer på framledningen om man har Automix 20. Troligen gäller det andra shuntstyrningar också. Värdena som går att ställa in på Automix 20 är:
Min 5 - 30 grader och
Max 20 - 80 grader
 
Inga problem med kondens i skorstenen alls. Jag har inte haft optimalt torr ved, men ändå inga problem med kondens. Det brukar vara minst 70 grader 0,5 m ner i skorstenen. Det är en drygt 10 m hög tegelskorsten med 9 pipor.

 
Hej H28!
Då har jag blandat priser.... Insatsen till Kalmarpannan var i alla fall billigast. Då måste dom andra varit uppe i 3000 höjd.
gaia
 
Det beror på vilket drifttryck du hade tänkt utsätta den för. Om den bara ska vara kopplad till pannan och ha ett öppet expkärl eller en gummiblåsa upptill så är det nog som att svetsa en oljetank. Då måste du dock ha massor av kopparslingor, både för varmvatten och för radiatorsystemet.

Om tanken ska vara utsatt för tryck så gäller det att du vet precis vad du gör. Jag har t o m för mig att det finns en del regler för hur sånt får göras. Ska det sitta en elpatron i tanken så tror jag att den räknas den som panna och då måste svetsaren ha speciell behörighet osv. Man borde kunna hitta reglerna på boverket, men på deras hemsida är det inte lätt att hitta det man söker. Det finns regler för allt där. ;)

Vill du ha en gds-beskrivning så finns det här:
http://www.tenico.nu/
 
Iofs så måste den ju inte vara utsatt för tryck, men så måste du ha en ganska lång (eller flera) kopparslinga för varmvatten och ytterligare en, fast helst flera för radiator delen. Då skulle tanken bara vara ansluten till pannan och expansionskärlet som då sitter direkt ovanför tanken.

Det är egentligen en rätt tilltalande lösning om det inte vore för att kopparslingorna är rätt dyra. Dessutom måste du ha en större tank eftersom skiktningen blir sämre och du måste ha högre lägsta temp i tanken.
 
sveno skrev:
. Då skulle tanken bara vara ansluten till pannan och expansionskärlet som då sitter direkt ovanför tanken.
Gäller bara att det inte finns några radiatorer som sitter högre än Expkärlet.
Finns nog inget att hämta i att svetsa en egen tank..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.