Är i full fart med att smart-integrera elektroniken i lägenheten med olika zigbee och wifi lösningar. Nu återstår hallen där det, sedan lägenheten byggdes för 2 år sedan, sitter 4 LED spottar (Hidealite Comfort G2 6.7W) med tillhörande drivare. Allting dimmas i dagsläget med vanlig enkel återfjädrande tryckknapp

Någon här som bytt ut sin "analoga" dimmerknapp mot en "smart" variant. De jag kikat på är wifi dimmers av "aliexpress" typ.

Typ: https://boiq.se/produkt/savenergy-s...7kp-P12vTZX_hhR5NlNJitPNs8MvaoRRoC3MMQAvD_BwE

Jag antar att det är rena lotteriet om det kommer lira ihop eller ej? Är ju ingen kostnad visserligen. Drivdonen är vad jag kan se dimbara i fram/bakkant.
 
edit:
 
  • Vit kombinationsströmställare och eluttag monterad på en vit vägg, med två strömbrytare ovanför uttaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smart ljusströmbrytare med touchpanel och ikoner för WiFi, dimning, Alexa, Google Assistant, Google Play och App Store.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt tak med spotlights och en brandvarnare i en modern interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dimmern på bild nr.2 hade jag inte satsat på pga utseendet som inte passar med övriga Elko, finns dosdimmer för ZigBee som är ok i pris.
 
  • Micro Dimmer ZigBee från Sunricher på grå bakgrund, visas för integration med smarta hemsystem som Homey och Philips Hue.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utseendet är av mindre vikt då jag byter ut hela ramen.

Men en zigbee dosdimmer är ju ett alternativ då jag redan har en hue hub.
Sitter en eltako dosdimmer (eud61npn) installerad så det borde va ganska smärtfritt att bara byta mot den zigbee dosdimmern? Fungerar zigbee dimmern med en vanlig återfjädrande knapp då?

Den största anledningen med wifi dimmern är annars att jag vill få till nån form av timer funktion, med IFTT eller dylikt, så att varje gång belysningen slagits på startas en timer och belysningen slås av efter ex. 20 min.
 
Ja, det ska gå att byta din Eltako rakt av mot denna, men jag får erkänna att jag har dålig koll på ZigBee så jag hoppas att någon med mer koll ger sig in i tråden för att ge dig tips...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.