Hej

Har köpt en Nibe 2120 12 kw Luft/vattenpump

Det står endast att man skall skydda mot snöras från tak.
vilket inte är ett problem där den står nu.

Dock skulle det vara skönt om det inte regnar och kommer snö på den i onödan tycker jag
man vill ju att den skall vara ren och snygg & må bra :D

Men kan det försämra egenskaperna med tak har jag läst nånstans!
Nån som har nått att tillföra / hur har ni?
 
Pumpen är byggd för att stå utomhus året runt så skippa taket du, du riskerar att försämra flödet om du sätter tak över pumpen eller bygger in den på annat sätt.
 
  • Gilla
Mareng2000
  • Laddar…
P petererlandsson1194 skrev:
Pumpen är byggd för att stå utomhus året runt så skippa taket du, du riskerar att försämra flödet om du sätter tak över pumpen eller bygger in den på annat sätt.
Jag har för övrigt köpt exakt likadan pump, fungerar klockrent och en fröjd att få elräkningar jämfört med elpannan jag hade innan :worried:
 
P petererlandsson1194 skrev:
Jag har för övrigt köpt exakt likadan pump, fungerar klockrent och en fröjd att få elräkningar jämfört med elpannan jag hade innan :worried:

Ok skönt att höra att den fungerar bra. Min är inte installerad än. blir nu i veckan förhoppningsvis.
Låter ute delen mycket ?
 
M Mareng2000 skrev:
Ok skönt att höra att den fungerar bra. Min är inte installerad än. blir nu i veckan förhoppningsvis.
Låter ute delen mycket ?
Nä, det vill jag inte påstå. Nu står den mot vägen på framsidan och där har jag inte uteplats eller så men när man är där så kan jag ibland se att den är igång men hör den ändå inte. När den går för fullt så hör man den men den stör absolut inte. Ena sonen som bor i rummet innanför kan höra den igenom väggen vintertid men inte så det stör honom ändå. Jag gjöt en betongplatta 15cm utanför husväggen som inte har någon kontakt med huset, det man hör är nog visst stomljud som går igenom anslutningsslangarna.
Jag ska bygga om och då blir pannrum direkt innanför väggen där utedelen står.
 
  • Gilla
Mareng2000
  • Laddar…
P petererlandsson1194 skrev:
Nä, det vill jag inte påstå. Nu står den mot vägen på framsidan och där har jag inte uteplats eller så men när man är där så kan jag ibland se att den är igång men hör den ändå inte. När den går för fullt så hör man den men den stör absolut inte. Ena sonen som bor i rummet innanför kan höra den igenom väggen vintertid men inte så det stör honom ändå. Jag gjöt en betongplatta 15cm utanför husväggen som inte har någon kontakt med huset, det man hör är nog visst stomljud som går igenom anslutningsslangarna.
Jag ska bygga om och då blir pannrum direkt innanför väggen där utedelen står.

Okej då har vi nog samma förutsättningar min betongplatta står också ca 15 cm utanför husväggen
och ingen altan eller liknande på den sidan. så förhoppningsvis blir det bra.

Tack för svaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.