Hej,

Hittade denna vita svamp (se bifogade bilder) som sticker fram på några ställen ur muren av lecablock i krypgrunden på vårat nyförvärvade hus. Växer dock endast på muren och inte på någon träkonstruktion vad jag kunnat se. Dock har det legat en hel del löst trä på källargolvet med mycket påväxt av vitmögel som vi nu har rensat bort. Är svampen något som vi bör vara oroliga för?

Mvh Per

Vita svampar som växer ur en mur av lecablock i en krypgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit svamp som växer på en mur av lecablock i en krypgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svamp i krypgrunden känns kanske inte som jättebra... Antar att marken där inne är lite vit också? (Förutom möglet på det ni städat bort)
Mät fuktnivån i krypgrunden och sen är google din bästa vän. Tar du hem en saneringsfirma så kommer de helt säkert säga att marken ska plastas och avfuktare installeras men det finns andra metoder som inte innebär elslukande avfuktare för all framtid...
 
Vilka metoder?
 
B Bjober skrev:
Vilka metoder?
Tex isodränkross. Kolla isodräns hemsida.
En annan metod är att spruta skum över hela marken som sedan härdar och håller fukten i marken så den inte kan komma upp i krypgrunden. Ska tydligen vara radonsäkert också.
Det man vill åstadkomma är att höja temperaturen i krypgrunden så att fukt inte kondenserar där inne.
Alla ventiler ska då sättas igen om det finns och isoleringen mot bostad ska gärna vara dålig = värme läcker ner och håller grunden varm. Dock så måste den del av muren som är ovan mark isoleras från insidan så muren inte har en kall yta mot den varma luften = kondens. Isolera marken är av samma anledning, att varm luft inte ska möta kall mark vilket det vanligtvis gör framförallt sommartid. Kolla i vinter så kommer du se att det är torrt och fint där nere medans nu på sommaren så är det fuktigt.
 
Lånar tråden lite, eftersom fukten är ett sommarproblem, räcker det inte att man kör med avfuktare endast den tiden på året? Antar att man behöver ha ventilerat på vintern då? Så man gör luckor man sätter för när man kör avfuktaren?
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Lånar tråden lite, eftersom fukten är ett sommarproblem, räcker det inte att man kör med avfuktare endast den tiden på året? Antar att man behöver ha ventilerat på vintern då? Så man gör luckor man sätter för när man kör avfuktaren?
Avfuktaren stannar ju när rätt fuktnivå är uppnådd så är vintern torr så kommer den ändå inte att köra. Ventilerna ska inte vara öppna vintertid heller, de ska sättas igen permanent med undantag för vattnet som avfuktaren pumpar ut genom ett av hålen om de finns. Min krypgrund har tex inga ventiler och har aldrig haft, byggt 1955.
Jag har ett fuktproblem och kommer att isolera marken samt dra ner en kanal från min FTX-ventillation för att skapa ett litet undertryck eftersom det förekommer lite markradon som ventilationen då får transportera bort. Är värden fortfarande över gränsvärde så blir det radonsug men det trodde inte radonkonsulten skulle behövas. FTX-ventilation kan ventilera ner ett radonvärde på runt 800 till under 200 som är gränsvärdet.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
P petererlandsson1194 skrev:
Avfuktaren stannar ju när rätt fuktnivå är uppnådd så är vintern torr så kommer den ändå inte att köra. Ventilerna ska inte vara öppna vintertid heller, de ska sättas igen permanent med undantag för vattnet som avfuktaren pumpar ut genom ett av hålen om de finns. Min krypgrund har tex inga ventiler och har aldrig haft, byggt 1955.
Jag har ett fuktproblem och kommer att isolera marken samt dra ner en kanal från min FTX-ventillation för att skapa ett litet undertryck eftersom det förekommer lite markradon som ventilationen då får transportera bort. Är värden fortfarande över gränsvärde så blir det radonsug men det trodde inte radonkonsulten skulle behövas. FTX-ventilation kan ventilera ner ett radonvärde på runt 800 till under 200 som är gränsvärdet.
(y)
 
P petererlandsson1194 skrev:
Avfuktaren stannar ju när rätt fuktnivå är uppnådd .....
Det va lite så jag menade. Rätt utförd behöver inte en avfuktad grund innebära ekonomisk och energislukande ruin.
Men som endel som fyller hela grunden med div material för att hindra fukten och svampen, så skulle jag aldrig våga göra. Slarv på ett ställe med en köldbrygga och svampen kan finna livslust igen. Jag uppskattar att kunna inspektera utrymmet och hålla koll på fuktnivån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.